enurweb Skrevet 11. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2013 Det er en grei pakke det. Eneste alternativ jeg ser for meg er Panasonic G5 m/PZ 14-42mm og 45-150mm. Men den blir nok noe dyrere. Glemte å spørre, jeg finner flere typer av Panasonic G5. Kunne du lenket til det kameraet du mener her, eventuelt linse? Om du ikke har noe imot at jeg spør lurer jeg hvorfor du anbefaler dette kameraet i stedet for Nikon 1 V1 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Takk Tomsi42 Da slapp jeg å slå opp hehe Nikon J1 og V1 har veldig god video. IS fungerer fint i bevegelse både i bil og på fly. Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 (endret) Har du noe ide om hvor grensen går på datastrømmen for video da? Tenker på om 45mb/s kort er nok til at video lagres smooth Lurer også på om noen har peiling på om Nikon 1 V1 kan ta rollen både som video- og fotokamera så jeg slipper unna kun med dette på turen. Er litt bekymret for hvordan video blir når jeg beveger på kameraet eller f.eks. prøver å filme fra bilen i fart Siden maks for V1 er 24mbps burde et 45mbps kort holde lenge. Det er ikke slik at video blir miindre smooth hvis kortet ikke holder følge, enten er det raskt nok eller så tar ikke kameraet opp video. Du kan lese litt om videomodus her: http://www.dpreview....ws/nikonv1j1/15 Endret 11. mars 2013 av se# Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Glemte å spørre, jeg finner flere typer av Panasonic G5. Kunne du lenket til det kameraet du mener her, eventuelt linse? Om du ikke har noe imot at jeg spør lurer jeg hvorfor du anbefaler dette kameraet i stedet for Nikon 1 V1 Det er denne utgaven.Ser at den er noe dyrere enn Nikon 1 V1. Jeg synes selv at µ-4/3 systemet er bedre utbygget og har bedre utvalg i optikk enn det Nikon 1 systemet har. Det er to leverandører (Olympus og Panasonic), så det er mer å velge mellom. Panasonic G5 da den har en utvippbar skjerm og mulighet til ekstern blits i tillegg til den interne. Siden maks for V1 er 24mbps burde et 45mbps kort holde lenge. Det er ikke slik at video blir miindre smooth hvis kortet ikke holder følge, enten er det raskt nok eller så tar ikke kameraet opp video. Du kan lese litt om videomodus her: http://www.dpreview....ws/nikonv1j1/15 24mbps er 25 megabits per second. Kort ytelse er 45 MB/s. dvs MegaByte per second. 24mbps er ca 4MB/s. Men det er også noe overhead, så det er nok derfor de sier class 6. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 11. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2013 Takk Tomsi42 Da slapp jeg å slå opp hehe Nikon J1 og V1 har veldig god video. IS fungerer fint i bevegelse både i bil og på fly. OK... Nå er jeg som nevnt litt fersk på dette så jeg tillater meg å stille det dumme spørsmålet... Hva er "IS"? Nå tenker jeg raske bevegelser i full HD. Jeg ser på videokameraet som jeg lånt av svigers på turer tidligere at det lager mange streker over skjermen når jeg kommer hjem å skal se opptaket på 50" TV under bevegelse av kameraet. Håper jeg skrev det forståelig nok men akkurat som om videokameraet gir veldig god video når det holdes rolig men streker horisontalt over skjermen når jeg gjør større eller mindre bevegelser. Håper å unngå dette med 1 V1 om jeg kjøper det Siden maks for V1 er 24mbps burde et 45mbps kort holde lenge. Det er ikke slik at video blir miindre smooth hvis kortet ikke holder følge, enten er det raskt nok eller så tar ikke kameraet opp video. Du kan lese litt om videomodus her: http://www.dpreview....ws/nikonv1j1/15 Bra link der Synes jeg ser noen tendenser som jeg nevnte nettopp med streker på opptaket når kamera beveger seg. Kanskje ikke noe annet å forvente av noe som tross alt er et fotoapparat og ikke et videokamera Det er denne utgaven.Ser at den er noe dyrere enn Nikon 1 V1. Jeg synes selv at µ-4/3 systemet er bedre utbygget og har bedre utvalg i optikk enn det Nikon 1 systemet har. Det er to leverandører (Olympus og Panasonic), så det er mer å velge mellom. Panasonic G5 da den har en utvippbar skjerm og mulighet til ekstern blits i tillegg til den interne. Takk Skal kikke litt. Har en god følelse på Nikon sitt men skal vurdere dette også. Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 (endret) OK... Nå er jeg som nevnt litt fersk på dette så jeg tillater meg å stille det dumme spørsmålet... Hva er "IS"? IS er bildestabilisator og heter VR på Nikonsk (og OIS for Panasonic). G5 er IMO et mye bedre kamera enn V1, men om det er verdt over dobbel pris på et anstrengt budsjett er jeg ikke så sikker på. G5 har 1080 video med 60 bilder i sekundet mot 30 for Nikon, en mulig fordel ved filming av bevegelser. Endret 11. mars 2013 av se# Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 11. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2013 IS er bildestabilisator og heter VR på Nikonsk (og OIS for Panasonic). G5 er IMO et mye bedre kamera enn V1, men om det er verdt over dobbel pris på et anstrengt budsjett er jeg ikke så sikker på. G5 har 1080 video med 60 bilder i sekundet mot 30 for Nikon, en mulig fordel ved filming av bevegelser. Det blir nok litt overkill i forhold til budsjett ja *sikle* Ser jo fortsatt ut som om 1 V1 kan klare seg temmelig greit på video. Eneste jeg ikke fikk helt taket på i testen på dpreview var om det er 720p eller 1080 som ble anbefalt med tanke på video i bevegelse. Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Det blir nok litt overkill i forhold til budsjett ja *sikle* Ser jo fortsatt ut som om 1 V1 kan klare seg temmelig greit på video. Eneste jeg ikke fikk helt taket på i testen på dpreview var om det er 720p eller 1080 som ble anbefalt med tanke på video i bevegelse. Det var nok 720 siden det gir 60 bilder i sekundet. 1080 gir kun 30 som gir litt mer hakkete bevegelser. Du kan også ta opp i 1080i60 som betyr 60 bilder i sekundet interlaced (bare annenhver rad friskes opp for hvert bilde). Jeg er ikke noen videoekspert, men ser mange misliker interlaced-modus. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 11. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg får bare prøve meg litt frem da eventuelt Har også kikket litt i manualen til Nikon her nå og kan ikke finne ut fra den om det er noe grense på hvor mye kapasitet et SD kort kan ha. Kunne også godt få bekreftet at det er skrivehastighet som er viktigere enn lesehastighet om noen bare kan bekrefte dette med tanke på tagning av bilder. Lurer på om jeg trenger pussefille til linser, skal linser rengjøres ofte? Regner jo med det følger med cover til linsene som jeg selvsagt skal være superflink til å sette på når jeg ikke bruker kameraet Sist, noen som har innspill på bæreveske til kameraet som jeg linket til i første innlegget mitt? Skal ha plass til kamera og ekstra linse som også er linket. Håper den vesken er vanntett, hvert fall til en viss grad Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 (endret) .... Mikorfiberklut kan være greit for å rengjøre linser, blåse av kan fungere, børste av også, ellers finnes det diverse væsker og noen bruker t-skjorten så det er litt ulike holdninger. Enhver rengjøring medfører en viss fare for riper hvis det skulle komme f.eks et sandkorn på kluten. Jeg blåser av så langt mulig, rense forsiktig med mikrofiber ellers og prøver å unnå og rense. Noen bruker et beskyttelses/UV-filter på linsen for å beskytte frontelementet. For kort er skrivehastigheten det viktige, lesehastigheten er alltid bedre. Så lenge kameraet støtter SDXC-standarden er det kun en teoretisk grense for kortets kapasitet, men det lages ikke kort som er i nærheten av den teoretiske grensen. Dvs du kan bruke alle du får kjøpt, men de største er gjerne uforholdsmessig dyre. Endret 11. mars 2013 av se# Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Hvis kameraet støtter SDXC, så kan det ta kort som er større enn 32GB. Tar det kun SDHC, så er maks-størrelsen 32GB. Jeg er tilhenger av å ha mer enn et kort; jeg selv har 4 stk 16GB istedet for to 32GB eller et 64GB. Skrivehastigheten er viktigst når du tar bilder og film. Høy lesehastighet er "nice to have" når du laster inn bilder på PC'en. En god pussefille er kjekt å ha; jeg bruker en mikrofiberklut som er beregnet til jobben. Versken du linket til, er sikkert grei den; men jeg liker Event Messenger serien bedre. Feks.EM100. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 11. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg ser på Nikons sider at 1 V1 støtter både SDHC og SDXC så da har jeg tenkt følgende. Til bilder (for å kunne ta kjappe serier) Konklusjonen min her er bildeserier med 60 bilder i sekundet og at kameraet blir fort klart igjen. 32Gb burde holde en stund. Til video (mye lagring med mindre skrivehastighet) Burde holde til hele turen i beste oppløsning. Jeg tar med meg tipsene angående rengjøring Takker for tips til alternativ veske Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Videoen fra kameraet til svigers tar opp interlaced feks 1080i. Derfor horisontale striper ved bevegelse. Du bør ta opp i 1080p eller 720p. P står for progressive, da tar kamera opp hele bilder uten linjesprang som på interlaced, samnenflettet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg ser på Nikons sider at 1 V1 støtter både SDHC og SDXC så da har jeg tenkt følgende. Jeg ville aldri drevet og byttet kort mellom bilder og video. Kjøp like kort hvis du skal ha to. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 11. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2013 Videoen fra kameraet til svigers tar opp interlaced feks 1080i. Derfor horisontale striper ved bevegelse. Du bør ta opp i 1080p eller 720p. P står for progressive, da tar kamera opp hele bilder uten linjesprang som på interlaced, samnenflettet. Det forklarer en god del av irritasjonen med det videokameraet ja... Kjipt å komme hjem fra den kongeferien med slike drittopptak. Ser Nikon kan ta opp i 2 forskjellige moduser i full HD Jeg ville aldri drevet og byttet kort mellom bilder og video. Kjøp like kort hvis du skal ha to. Ja du tenker på at det er stress å bytte frem og tilbake ja? Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 11. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2013 Uhm.... noen som vet hva en LensPen er? Har noe med rengjøring av linse ser jeg men har ikke ide hvordan den brukes. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Rengjøringen av linseglasset er ikke kritisk, jeg har sikkert objektiver som jeg aldri har tørket av. Litt rusk har normalt ingen innvirkning på bildene. Hvis det er mye støv eller flekker på linseglasset så vil du kunne få lavere kontrast hvis sola skinner på glasset og det kan bli synlig som flekker på bildene på objektiver med veldig kort brennvidde. Mange bruker bare skjorta eller hva de har tilgjengelig for å tørke av hvis det blir for ille og bildene deres er garantert ikke dårligere enn andres. Så det er ikke nødvendig med dyrt renseutstyr hvis du ikke ofte får mye grums på frontelementet. LensPen er en praktisk sak som er grei å ha liggende i veska hvis du ikke er komfortabel med mer primitive metoder. Lenke til kommentar
enurweb Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Jeg gikk til innkjøp i natt Ble Nikon 1 V1 med linsen jeg linker til i åpningsinnlegget mitt. I tillegg 2 minnebrikker og en microfiberklut. Veske tror jeg vil se på i butikk for å finne et godt alternativ. Takk til alle som har bidrat 2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Grattis med kjøpet. Er enig i at det lurt å gå i butikken for å sjekke vesker. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå