Gå til innhold

Nybegynner - Nikon 1 V1 en grei start?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal på tur til statene og innom Grand Canyon, solnedganger på Key West og oppleve Las Vegas for å nevne noe. Denne turen trigget meg til å endelig sette meg inn i foto i og med at eneste kamera jeg har hjemme nå er et 4 år gammelt Canon Ixus kompaktkamera.

Så, nybegynner som jeg er har jeg forhørt meg litt blant venner som har en smule peiling og kommet frem til Nikon 1 V1 med ekstra linse som et mulig godt utgangspunkt.

Budsjettmessig har jeg tenkt på ca. 4000 men i hvert fall ikke over 5000 kr.

Dette har jeg tenkt på:

Nikon 1 V1

Nikon 1 30-110mm VR F3,8-5,6 Sort

Lowepro ILC Classic 100 Sort

I tillegg tenker jeg kanskje å kjøpe 2stk minnebrikker på 32Gb hver. En til bilder og en til opptak av video.

Spørsmålet blir om dette kan være en grei pakke å starte med? Virker som man får mye funksjonalitet for pengene eller hva?

Tilleggsspørsmål må være om ikke 2x 32Gb kort burde holde en stund? Tenker nok å ta bilder i råformat og kanskje også JPG.

Lurer i grunnen også på hva som gjør brikker med høyere hastighet så sykt dyre? Går det utover kvalitet på bilder? Eller for å spørre anderledes, når man med dette Nikon kameraet tar 60 bilder pr. sekund vil et tregere kort kunne riskere at man ikke får fanget det man skal ta bilder av kontro et raskere kort?

Håper på noen gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraet har en buffer på 30 bilder som fylles når man tar mange bilder i sekundet. På høyeste hastighet så går den full nesten med en gang også skrives bildene til minnekortet etterhvert. Et raskt kort er bra, men et ekstremt raskt vil ikke være så mye bedre.

Problemet ditt er at nå finnes det utrolig mange fantastiske kameraer at det er tilnærmet umulig å velge hvis du ikke har noen spesielle krav,

For eksempel Sony RX100 vil gi litt bedre kvalitet, ha enklere tilgang til manuelle instillinger og det går rett i lomma. Det finnes også større kompaktkameraer som er like gode eller bedre til veldig fine priser.

Det finnes også andre systemkameraer som er er bedre uten å være veldig mye dyrere.

Du må tenke pris, størrelse, kvalitet og hva du kommer til å bli fornøyd med i fremtiden. Vær sikker på at du kjøper det du har bruk for og ikke det som gir best "ytelse" for pengene.

Når det er sagt så er det ikke noe galt med Nikon V1 og prisen er god nå i forhold til ved lansering.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Det er en grei pakke det. Eneste alternativ jeg ser for meg er Panasonic G5 m/PZ 14-42mm og 45-150mm. Men den blir nok noe dyrere.

Når det gjelder minnekort, så er det video som er mest krevende på hastighet. Class 6 er vel som oftest minimumskravet.Men idag, så synes jeg at class 10 kortene til SanDisk og Lexar er helt greie, så jeg vil nok anbefale de.

Om 2x32GB holder, er jeg usikker på. Det kommer an på hvor mange bilder du tar per dag, hvor mange minutter film du vil ta per dag, og hvor lang turen er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

V1 har ikke internblits, men i kampanjeblekka til JP for mars står det at man får med blits (gratis), det kan jo være greit å ta med seg.

Lenke til kommentar

Kameraet har en buffer på 30 bilder som fylles når man tar mange bilder i sekundet. På høyeste hastighet så går den full nesten med en gang også skrives bildene til minnekortet etterhvert. Et raskt kort er bra, men et ekstremt raskt vil ikke være så mye bedre.

Problemet ditt er at nå finnes det utrolig mange fantastiske kameraer at det er tilnærmet umulig å velge hvis du ikke har noen spesielle krav,

For eksempel Sony RX100 vil gi litt bedre kvalitet, ha enklere tilgang til manuelle instillinger og det går rett i lomma. Det finnes også større kompaktkameraer som er like gode eller bedre til veldig fine priser.

Det finnes også andre systemkameraer som er er bedre uten å være veldig mye dyrere.

Du må tenke pris, størrelse, kvalitet og hva du kommer til å bli fornøyd med i fremtiden. Vær sikker på at du kjøper det du har bruk for og ikke det som gir best "ytelse" for pengene.

Når det er sagt så er det ikke noe galt med Nikon V1 og prisen er god nå i forhold til ved lansering.

Hei og takker for svar!

Nå skjønner jeg dette med minnekortet vil jeg tro. Tenkte kanskje et 45mb/s kort eller noe burde holde?

Jeg glemte kanskje å si i mitt innledende innlegg at jeg ønsker et kamera som det er mulig å kunne utvikle interessen litt på i tillegg. Da ble jeg fortalt at man kan kjøpe en overgang på linsefronten som gjør at jeg kan koble på en rekke linser med Nikon kameraet.

Brikker med høyere hastighet vil kunne gjøre at kameraet fortere er klar til ny serie når man har kjørt en lang serie på full skuddtakt. Bildene blir de samme.

Forstår :)

Lenke til kommentar

Det er en grei pakke det. Eneste alternativ jeg ser for meg er Panasonic G5 m/PZ 14-42mm og 45-150mm. Men den blir nok noe dyrere.

Når det gjelder minnekort, så er det video som er mest krevende på hastighet. Class 6 er vel som oftest minimumskravet.Men idag, så synes jeg at class 10 kortene til SanDisk og Lexar er helt greie, så jeg vil nok anbefale de.

Om 2x32GB holder, er jeg usikker på. Det kommer an på hvor mange bilder du tar per dag, hvor mange minutter film du vil ta per dag, og hvor lang turen er.

Greit med litt utfyllende info på minnekortene :) Finnes det også flere klasser innenfor de forskjellige hastighetene? Eller er klassene rett og slett en annen måte å vite hvilken hastighet kortene har? Lurer på om ikke 45mb/s bør kunne holde til både bilder og video.

Ellers skal vi være borte i nesten 4 uker på ferien og jeg har ikke tenkt å ta med meg bærbar PC eller noe slikt. All data blir bare lagret rett på minnebrikker hele turen gjennom.

Lenke til kommentar

V1 har ikke internblits, men i kampanjeblekka til JP for mars står det at man får med blits (gratis), det kan jo være greit å ta med seg.

Jeg visste det med blitsen men får man altså med gratis blits denne måneden? :w00t:

Jeg sjekket i nettbutikken og la til en blits i tillegg til kameraet men fikk bare 800 kroner i avslag, ikke 994 kroner som blitsen koster... Litt merkelig.

Kanskje man må gå direkte til butikken fysisk :hmm:

EDIT. Vet du/dere om det er samme pris i butikk som på nettbutikk når det kommer til Japan Photo?

Endret av enurweb
Lenke til kommentar

Greit med litt utfyllende info på minnekortene :) Finnes det også flere klasser innenfor de forskjellige hastighetene? Eller er klassene rett og slett en annen måte å vite hvilken hastighet kortene har? Lurer på om ikke 45mb/s bør kunne holde til både bilder og video.

Ellers skal vi være borte i nesten 4 uker på ferien og jeg har ikke tenkt å ta med meg bærbar PC eller noe slikt. All data blir bare lagret rett på minnebrikker hele turen gjennom.

45Mbs er UHS-1 hvis jeg husker rett; altså bedre enn class 10. Jeg har noen SanDisk Extreme SD kort som er class 10 og 30MB/s. Koster ca 350,- på Komplett for 32GB.

Du kan jo kjøpe to kort nå, og så kjøpe fler mens du er på ferie, hvis du fyller opp helt.

Lenke til kommentar

EDIT. Vet du/dere om det er samme pris i butikk som på nettbutikk når det kommer til Japan Photo?

Nei, kan bli relativt dyrere i butikk, du kan spørre om du får samme pris i butikken enkelte butikker gjør det andre butikker gir ikke en krone i avslag.

Lenke til kommentar

45Mbs er UHS-1 hvis jeg husker rett; altså bedre enn class 10. Jeg har noen SanDisk Extreme SD kort som er class 10 og 30MB/s. Koster ca 350,- på Komplett for 32GB.

Du kan jo kjøpe to kort nå, og så kjøpe fler mens du er på ferie, hvis du fyller opp helt.

Om jeg har rett så er det skrivehastighet som er alfa omega for minnekortene og ikke lesehastighet, korrekt? :)

Vurderer da ett par av denne typen fra Sandisk.

Lenke til kommentar

Japanphoto gir 800kr i avslag på et objektiv eller blitz ved kjøp av et Nikon 1 serie kamera (V1/2 J1/2/3)

Jeg har J1 med 10-30mm kit objektivet og er veldig fornøyd. Kameraet har en god automodus og enkle og greie menyer. Fokus er veldig bra nesten som på speilrefleks. Objektivene er jo billig og små.

Du trenger ikke mer en 45mb/s minnekort.

Lenke til kommentar

Når det gjelder skrivehastighet, så er det et par ting å tenke på.

Video er en konstant strøm av data, slik at så lenge kortet er raskt nok,, så vil ikke en ytterligere økning av ytelse på kortet ha noe å si. Det er bare bortkasta penger.

Når du tar bilder, så er det primært ved seriebildetagning at skrivehastigheten har noe å si. Da blir kamera raskere tilgjengleig igjen etter at bildene er lagret.

Lenke til kommentar

Nei, kan bli relativt dyrere i butikk, du kan spørre om du får samme pris i butikken enkelte butikker gjør det andre butikker gir ikke en krone i avslag.

Jeg tolker egentlig kampanjebladet på japanphoto.no som om det er butikkpriser de reklamerer med der i og med at de skriver blitsen er verdt 1199 kroner. Dog på nettbutikken er den listet til 994 kroner men bare 800 kroner trekkes av i kassen.

Lenke til kommentar

Japanphoto gir 800kr i avslag på et objektiv eller blitz ved kjøp av et Nikon 1 serie kamera (V1/2 J1/2/3)

Jeg har J1 med 10-30mm kit objektivet og er veldig fornøyd. Kameraet har en god automodus og enkle og greie menyer. Fokus er veldig bra nesten som på speilrefleks. Objektivene er jo billig og små.

Du trenger ikke mer en 45mb/s minnekort.

Svaret rett ovenfor var også litt ment til deg :)

Så du mener 45mb/s holder ja :)

Har du testet video på kameraet ditt? Min hensikt er å kunne erstatte videokamera også på turen med Nikon 1 V1.

Lenke til kommentar

Når det gjelder skrivehastighet, så er det et par ting å tenke på.

Video er en konstant strøm av data, slik at så lenge kortet er raskt nok,, så vil ikke en ytterligere økning av ytelse på kortet ha noe å si. Det er bare bortkasta penger.

Når du tar bilder, så er det primært ved seriebildetagning at skrivehastigheten har noe å si. Da blir kamera raskere tilgjengleig igjen etter at bildene er lagret.

Har du noe ide om hvor grensen går på datastrømmen for video da? Tenker på om 45mb/s kort er nok til at video lagres smooth :)

Lurer også på om noen har peiling på om Nikon 1 V1 kan ta rollen både som video- og fotokamera så jeg slipper unna kun med dette på turen. Er litt bekymret for hvordan video blir når jeg beveger på kameraet eller f.eks. prøver å filme fra bilen i fart :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...