Gå til innhold

En slags kretsvelger

jorgis

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en slags 220V kretsvelger, hvor jeg med bryteren i posisjon 0 skrur av maskinen, posisjon 1 er maskinen på, posisjon 2 er med ekstra vifter på, og posisjon 3 er med ekstra superkraftig vifte i tilegg.

F.eks:

0 = av

1 = pc på

2 = 1+2 = pc på + ekstra vifter på

3 = 1+2+3 = pc på + ekstra vifter på + superkraftig vifte på.

Det jeg er ute etter er altså ikke en strømbryter som bare velger mellom tre kretser, men en som ikke lar krets 3 være på uten at krets 1 og 2 er på. Noen som vet om dette finnes, evt. hvor mye den koster. Bør ikke koste noe mer enn 100 kr.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at du kan bruke en tretrinns reguleringsbryter for en varmtvannsbereder?

Er ikke heelt bankers på den, så ta kontakt med en elektriker for å få en uttalelse / bekreftelse.

Edit:

I farten overså jeg det faktum at du også ville slå på / av maskinen med samme bryter. Dette går selvsagt ikke, ettersom start av maskinen krever en potensialfri kontakt. Dvs, bryteren som du vanligvis finner i fronten på maskinen, kortslutter jo bare to punkter, og du må selvsagt ikke under noen omstendighet dra disse ut i en slik bryter jeg foreslår.

Men posisjon"1" på en slik bryter kan du jo koble slik at du da har spenning til poweret, så får du heller "slite" med powerknappen som den er!

Hondaens forslag er som vanlig (litt for?) hi-tech, men er du fortrolig med releer, holdekretser og forriglinger så vil det nok helt sikkert la seg gjøre. Men til hvilken pris? Jeg vil anta at det hele vil bli relativt kostbart.

Lenke til kommentar

Første jeg tenkte på var en slik bryter:

h1737.jpg

Der det er koblingene til selve bryteren som gjør at du får nesten det du spør etter. Disse bryterene har desverre bare 3 steg.

Andre jeg tenkte på er å bruke vanlige impuls knapper som er koblet med forigling og holdefunksjon til releer.

Selve knappene, f.eks : l1548.jpg

Tredje jeg tenkte på var å bruke vippstrømbrytere, koblet slik at de er avhengig av hverandre

Selve bryterene, f.eks l1429.jpg

Da kunne første bryter vært fjærbelastet ( slik at den bare ga en impuls til hk = power on ). Et rele slår da inn og det gjør at bryter 2, 3 og 4 kan brukes.

Mange måter å gjøre dette på....

Elfa sine bryterne: http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?sort=&pi...1474242&1474412

:=)

Lenke til kommentar

Takker for alle svar som kom inn, tror jeg tilslutt kommer til å satse på tre stykk vippebrytere. (Ingen tilbakefjærende, for det er en gammel PSU med en "fysisk" bryter. :oops: ) Har sett slike til 9,90 på Biltema, men de er for 12V, 16A. Tror at jeg ikke kommer til å belaste de med mer enn 0,8A i 220V. Vil dette gå?

Mvh. Jørgen

Lenke til kommentar

Det bør kunne fungere, ettersom strømtrekket er såpass beskjedent i forhold til hva bryterne tåler.

Men vær for all del oppmerksom på følgende: I prisippet skal man alltid være forsiktig med slike billigbrytere, særlig når det er snakk om 230v over kontaktene. Kvaliteten står i forhold til pris, og er deretter.

I verste fall kan kontaktene i bryterne plutselig svikte litt, og dermed kan du risikere en såkalt lysbue i disse. Dette er en hyppig årsak til brann, bare så du er oppmerksom på det....

Ahh, tre minutter for seint ute! :D

Hondaen var kjappest igjen, men i bunn og grunn mener vi jo det samme om den saken...

Lenke til kommentar

Snakket med min far, og han forbød meg å bruke 12V brytere på 220V. Søkte derfor litt rundt på Elfa, og fant disse bryterne til kr. 26,30. Dette gjelder dem med flat arm, artikkelnr. 35-225-05 eller 35-225-13. Det jeg ikke skjønner, er det det står på "Funksjon". Hva betyr Till-till, og till-frå-till? Er disse bryterne "trygge" å bruke?

Takker for alle svar hittil!

Lenke til kommentar
Snakket med min far, og han forbød meg å bruke 12V brytere på 220V. Søkte derfor litt rundt på Elfa, og fant disse bryterne til kr. 26,30. Dette gjelder dem med flat arm, artikkelnr. 35-225-05 eller 35-225-13. Det jeg ikke skjønner, er det det står på "Funksjon". Hva betyr Till-till, og till-frå-till? Er disse bryterne "trygge" å bruke?

Du har en fornuftig far....

Till-till betyr at en bryter med en slik beskrivelse, skifter forbindelse mellom senterkontakt og sidekontaktene, avhengig av posisjonen på armen. Denne har da kun to stillinger; enten "høyre eller venstre"

Till-från-till betyr at bryteren har en senterposisjon, hvor ingen av sidekontaktene har forbindelse med senterkontakten; Altså "av" med armen i midtstilling. Sistnevnte bryter har derfor tre stillinger på armen.

Håper du skjønte dette?

Bryterne bør være trygge å bruke, forutsatt at du monterer disse slik at du ikke uten videre kan komme borti koblingene på disse. Vær også klar over at ledningene må loddes fast på kontaktene, så du bør derfor ha en viss kjennskap til lodding, generelt.

Lenke til kommentar

till-till betyr på-på. till-från-till betyr på-av-på. Bryterne har tre poler på undersiden, og det hele funker slik:

till-till:

bryter til venstre: pol 1 og 2 har forbindelse.

bryter til høyre: pol 2 og 3 har forbindelse

till-från-till:

bryter til venstre: pol 1 og 2 har forbindelse

bryter i midtposisjon: ingen poler er forbundet

bryter til høyre: pol 2 og 3 har forbindelse

Du kobler strøm inn på polen i midten, og strøm ut på motsatt side av bryterens "på" -posisjon. Det vil altså si at dersom strøm skal være på når bryteren vippes mot pol 1 sett ovenfra, vil strøm ut ligge på pol 3.

--/--

3 2 1

v ^

u i

t n

. n

Lenke til kommentar
Du har AT psu ja, vel det gjør jo saken litt enklere :)

Ville ikke satset på biltema sine vippestrømbrytere. De er beregnet på 12/24 volt og har neppe en isolasjon-og brannklasse som tilfredsstiller NEMKO sine krav.

Sikkerheten først vet du :)

Har du noen gang lest det som står på siden på disse bryterne?

Eks:10A 250V~ T105

Grunnen til at det bare står for 12 / 24 volt er at de fleste som går på biltema å kjøper slikt, ikke er elektrikere og derfor ikke bør leke seg med slike småting :). Det ligger i navnet: BILtema

Det samme gjelder det :roll:

Lenke til kommentar
Du har AT psu ja, vel det gjør jo saken litt enklere :)

Ville ikke satset på biltema sine vippestrømbrytere. De er beregnet på 12/24 volt og har neppe en isolasjon-og brannklasse som tilfredsstiller NEMKO sine krav.

Sikkerheten først vet du :)

Har du noen gang lest det som står på siden på disse bryterne?

Eks:10A 250V~ T105

Grunnen til at det bare står for 12 / 24 volt er at de fleste som går på biltema å kjøper slikt, ikke er elektrikere og derfor ikke bør leke seg med slike småting :). Det ligger i navnet: BILtema

Det samme gjelder det :roll:

Heisann!

Ja det har jeg faktisk ;)

Og de er ikke NEMKO merket. Dvs de er ikke godkjent for bruk i norske anlegg.

Men hvis du mener du har kunnskap nok til å evalurere en bryter sin isolasjonsgrad, kapslingsgrad, bryteevne ved AC og DC, metallegering på kontaktflater og bryterens evne til å motstå varme/brann i plasten den er bygget av så go ahead for min del. Hva skal vi med NEMKO ? Bare tullinger heila gjengen.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...