Gå til innhold

Apple anklages for å ha monopol

Anbefalte innlegg

Spør du meg så blir det like idiotisk som å klage på at det er kaldt om du velger å flytte til Svalbard. Er jo overhode ingen som tvinger deg til å kjøpe Apple sine produkter, tar du selv et bevisst valg om å tre inn i Apple sitt integrerte økosystem så er jo det helt og holdent ditt eget valg.

For meg selv og mange andre så er det jo det lukkede og integrerte økosystemet rundt Apple sine produkter som er mye av grunnen til at vi foretrekker disse løsningene og foreløpig holder oss til dem, at man skal ødelegge for den brukeropplevelsen dagens Apple brukere på mange måter selv har valgt å investere i, bare fordi noen tydeligvis har kjøpt produktene på et helt feil grunnlag blir temmelig søkt om du spør meg.

Dette blir like tåpelig som at man skulle kunne kreve at AMD prosessorer skal kunne fungere på Intel baserte hovedkort og andre veien. Skal det plutselig bli sånn at alle aktører, må åpne opp for alt og alle, til enhver tid uansett hva så tror jeg vi kan vinke farvel til over 90% av de aktørene vi har i markedet i dag da det ikke er forsvarlig å legge noen økonomiskinnsats bak noe som helst.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke et markedsmonopol, men et monopol på egne produkter. Slike monopoler tas for gitt i dag. F.eks. kan ikke noen selge telefonprodukter under navnet "Apple" fordi Apple har monopol på denne merkevaren. Og slik må det være.

Det er først hvis de har markedsmonopol (som strekker seg utenfor Apple-økosystemet) og misbruker dette at det blir problemer.

Å skaffe seg det er en ting. Å faktisk kunne bruke det i markedet er noe annet.

Når du sier monopol på egne produkter, er ikke det mer merkevare og rettighetene til et produktnavn. Er vel ingenting som sier du ikke har lov til å kjøpe en større mengde Apple produkter og selge dem, eneste er vel om Apple ikke vil selge til deg. Er det jeg vil regne som monopol på salg av produkt, slik som vinmonopolet har på sprit.

Og igjen, når Apple lanserte iPad hadde de markedsmonopol innenfor nettbrett før Android nettbrettene kom seg på bena. Hvorfor var det ikke misbruk av sin stilling når du da var låst til Apple sin nettbutikk, i forhold til Microsoft når de ikke trøkket konkurrentene sine nettlesere i tryne på deg?

Lenke til kommentar

De eier jo ikke produktet, du har kjøpt det av dem. Men du har samtidig, med dagens system, også kjøpt en tvangstrøye. Og det er vel det det protesteres mot.

Var ikke det jeg mente, når jeg kjøper produktet av dem aksepterer jeg automatisk de vilkårene de har satt for det produktet. Hvor begrenset eller åpent dette er spiller ingen rolle, man får finne seg noe annet hvis man ikke liker den trøya.

Jeg ser ingen grunn til at det skal være ulovlig å sette slike vilkår på egne produkter som det er valgtfritt å kjøpe.

Lenke til kommentar

'Og igjen, når Apple lanserte iPad hadde de markedsmonopol innenfor nettbrett før Android nettbrettene kom seg på bena. Hvorfor var det ikke misbruk av sin stilling når du da var låst til Apple sin nettbutikk, i forhold til Microsoft når de ikke trøkket konkurrentene sine nettlesere i tryne på deg?

Hvor lang tid tok det før det kommer Android alternativer på markedet? Knappe 6mnd? For å ha et markedsmonopol så må du faktisk sitte i en dominerende posisjon over en liten periode, om du er første i verden til å finne opp flyvende bilder så har du ikke automatisk markedsmonopol på grunn av at ingen av konkurrentene dine har klart å komme opp med noe tilsvarende de første månedene.

Om de dog skulle komme på banen, og du fortsetter å sitte på 85%++ av markedet åkkesom så blir det noe helt annet, men så har jo Apple aldri vært i nærheten av å sitte på 85%++ av nettbrettmarkedet over en lengre periode, samtidig som det aldri har vært vanskelig for forbrukere å skaffe nettbrett fra andre produsenter kjørende med helt andre operativ- og økosystemer, kanskje med unntak av det første halve året.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tok det før det kommer Android alternativer på markedet? Knappe 6mnd? For å ha et markedsmonopol så må du faktisk sitte i en dominerende posisjon over en liten periode, om du er første i verden til å finne opp flyvende bilder så har du ikke automatisk markedsmonopol på grunn av at ingen av konkurrentene dine har klart å komme opp med noe tilsvarende de første månedene.

Om de dog skulle komme på banen, og du fortsetter å sitte på 85%++ av markedet åkkesom så blir det noe helt annet, men så har jo Apple aldri vært i nærheten av å sitte på 85%++ av nettbrettmarkedet over en lengre periode, samtidig som det aldri har vært vanskelig for forbrukere å skaffe nettbrett fra andre produsenter kjørende med helt andre operativ- og økosystemer, kanskje med unntak av det første halve året.

Vil nesten påstå at når Apple aleine har rundt 60% av markedet innenfor nettbrett i slutten av 2011 har markedsmonopol innenfor nettbrett. Det nærmer seg da 2 år etter lanseringen av iPad, og de solgte fremdeles betydelig mer enn alle andre utgivere av nettbrett til sammen.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...