Gå til innhold

Nytt speilrefleks - sony, nikon d5100 eller canon 60d?


Anbefalte innlegg

Har idag et nikon D40 som jeg egentlig har vært ganske fornøyd med men det virker ikke helt som det skal så jeg tenker å kjøpe nytt. Jeg har lenge sett på de speilløse til sony som for eks a37, a57/58 og a65 og syns de virker veldig greie og har mange kjekke funksjoner som for eks panoramafunksjonen.

 

Nå har jeg noen tilbud å forholde meg til og lurer derfor på om dere kan hjelpe meg litt?

 

- Nikon D5100 m/18-55mm VR objektiv til 2900,- helt nytt.

- canon 60d til 6500,- pent brukt og kjøpt i fjor med en del utstyr som tre objektiver: Canon EF-S 17-85mm, 18-55mm og 50mm

- Eller kjøpe et av de sony kameraene jeg har sett på

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelene med Nikon D5100, er at du vil kjenne deg igjen i forhold til D40. Det er et meget godt kamera, og har en hyggelig pris.

 

I og med at prisen er såpass hyggelig, så kan du bruke penger på mere optikk. F.eks. en 50mm f/1.8 eller en 55-200mm.

 

Tenkte vell mest i retning av D5100 selv men var innom butikken og spurte litt og der anbefalte de sony a37 istedenfor ettersom det var ett kjappere og bedre kamera. Så da ble jeg veldig usikker igjen :p

Lenke til kommentar

Tenkte vell mest i retning av D5100 selv men var innom butikken og spurte litt og der anbefalte de sony a37 istedenfor ettersom det var ett kjappere og bedre kamera. Så da ble jeg veldig usikker igjen :p

Da har du vel vært innom Lefdal eller Elkjøp da?

 

De anbefaler alltid Sony, de.

 

Mitt råd er ikke å høre på de, og gå for Nikon.

Lenke til kommentar

Dra tilbake til butikken (eller en annen butikk :ph34r: ) og ta på kameraene, hold dem i hånda og prøv knappene. Det kan være at det ene kameraet ligger bedre i hånda di enn det andre. Spesielt utløserknappen er det mange som er ukomfortable med - det var utløsende årsak for at jeg kjøpte Canon første gang, men jeg har også opplevd at folk har motsatt konklusjon. Her er det ingen fasit, bare hva som er rett for deg. :green:

Lenke til kommentar

Dra tilbake til butikken (eller en annen butikk :ph34r: ) og ta på kameraene, hold dem i hånda og prøv knappene. Det kan være at det ene kameraet ligger bedre i hånda di enn det andre. Spesielt utløserknappen er det mange som er ukomfortable med - det var utløsende årsak for at jeg kjøpte Canon første gang, men jeg har også opplevd at folk har motsatt konklusjon. Her er det ingen fasit, bare hva som er rett for deg. :green:

 

Jeg prøvde nikon d5100 og sony a37 når jeg var der men følte de lå bra i handa begge to. Fikk ikke testet canon 60 d da men ble ikke klokere :p

Lenke til kommentar

Jeg støtter Tomsi.. kjøp Nikon siden du er vant til det. Man blir jo selvfølgelig også vant til nye ting. Når jeg skal kjøpe noe så er det alltid sånn at jeg har mer lyst på en ting, men er redd for å "kjøpe feil". Det fikser jeg ved å kjøpe noe litt bedre enn det jeg har lyst på.. altså i samme merke. For min del er det Canon som gjelder. Men bare fordi tilfeldighetene ville at jeg kjøpte det som første kamera. Dessuten liker jeg rød reim bedre enn gul.

Lenke til kommentar

Ser ut som det er ganske enstemmig at jeg bør gå for nikon... Men jeg vipper fortsatt mellom det og sony :p

Da er det jo et spørsmål om Sony gir deg noe ekstra som du ikke får på Nikon, og som du ikke kan leve uten.

 

Du nevnte panorama-modus. Det synes jeg ikke er nok for å velge et kamera; jeg synes det blir bedre å bruke stativ og ta bildene selv, for å sette de sammen på PC-en i ettertid.

 

Sony har bedre autofokus i videomodus; men kun ved fotografering på åpen blender. Vil du blende ned, så blir AF like treg som de andre merkene. Hvis du får lov til blende ned, da?

 

Nikon har et større utvalg av optikk enn Sony; men hvis du ikke har spesielle behov, så har Sony (eller Sigma, Tamron, Tokina) det du trenger.

Lenke til kommentar

Ser ut som det er ganske enstemmig at jeg bør gå for nikon... Men jeg vipper fortsatt mellom det og sony :p

I og med at du er vant til Nikon og D5100-tilbudet er såpass bra virker D5100 som det opplagt valget. Men det er klart at Sony har noen ekstra funksjoner som panorma og søkeren (I hvert fall hvis du går for A58 eller A65) er mye større enn den på D5100. Den er også elektronisk som gir både fordeler og ulemper. Har du prøvd elektronisk søker tidligere? Noen synes de er bra, andre ikke. Du får også en del høyere bildefrekvens med Sony, litt avhengig av modell.

 

Canon-tilbudet så også OK ut, men det er brukt og to standardzoomer så den ene er bortkastet og prisen kunne kanskje vært litt lavere.

 

Noe du savnet spesielt på D40? Du virker fast bestemt på å gå opp en (halv) klasse, og alle modellene du nevner er et skritt opp, men alle har litt forksjellige sterke og svake sider så valget kan også avhenge av hva du tar bilde av hvis du har noen spesielle interesser.

Endret av se#
Lenke til kommentar

I og med at du er vant til Nikon og D5100-tilbudet er såpass bra virker D5100 som det opplagt valget. Men det er klart at Sony har noen ekstra funksjoner som panorma og søkeren (I hvert fall hvis du går for A58 eller A65) er mye større enn den på D5100. Den er også elektronisk som gir både fordeler og ulemper. Har du prøvd elektronisk søker tidligere? Noen synes de er bra, andre ikke. Du får også en del høyere bildefrekvens med Sony, litt avhengig av modell.

 

Canon-tilbudet så også OK ut, men det er brukt og to standardzoomer så den ene er bortkastet og prisen kunne kanskje vært litt lavere.

 

Noe du savnet spesielt på D40? Du virker fast bestemt på å gå opp en (halv) klasse, og alle modellene du nevner er et skritt opp, men alle har litt forksjellige sterke og svake sider så valget kan også avhenge av hva du tar bilde av hvis du har noen spesielle interesser.

 

Syns D40 var veldig greit men kanskje litt enkelt. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det men må jo uansett ha nytt etterhvert ettersom mitt har tatt kvelden :p

 

De er visst utsolgt for nikon kameraet nå så da er jeg visst likelangt.

Lenke til kommentar

Dra tilbake til butikken (eller en annen butikk :ph34r: ) og ta på kameraene, hold dem i hånda og prøv knappene. Det kan være at det ene kameraet ligger bedre i hånda di enn det andre. Spesielt utløserknappen er det mange som er ukomfortable med - det var utløsende årsak for at jeg kjøpte Canon første gang, men jeg har også opplevd at folk har motsatt konklusjon. Her er det ingen fasit, bare hva som er rett for deg. :green:

 

Suverent beste råd til nå , ingenting er viktigere enn nettop det at kamera passer en , ellers så ender det med at det blir lagt bort , noe jeg selv smertelig fikk erfare , så dette med bytte . Vel det argumentet med at om en har et merke så bør en holde seg til det er bare svada . jeg brukte Canon fra 70 tallet og intil for ca 1 år siden , da bestemte jeg meg for å prøve Nikon , årsaken var rett og slett at jeg var nyskjerrig på å prøve noe annet selv om jeg aldrig hadde opplevd problemer med mitt tidligere merke . Å joda det var en brå overgang med mange knapper og funksjoner som ikke lengre var på "riktig" plass , men trøst deg med det at det går seg utrolig fort til , for hvem sier at har du først kjørt BMW så MÅ du fortsette å kjøre det ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...