Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Var på fjellet i helga, og kom hjem i kveld. Skulle sette meg med en oppgave jeg måtte få levert i kveld (!!)

Skrudde på skjermene, trykket på startknappen på den stasjonære. Ingenting skjer. Sjekker baksida, flipper bryter på PSU av/på. Ingenting skjer.

Napper ut strømkabel, sjekker sikringsskapet. Alt i orden. Skjermene får strøm via samme kurs. Panelovnen står på som vanlig.

Ingen indikatorlys på HK, så jeg antar at PSU har tatt kvelden (Chieftech CFT-1200W)

Plukker løs kontaktene på HK, GPU etc, og henter PSU fra stasjonær #2, 750W Thermaltake. Plugger inn minimum av maskinvare (SSD + 1 GTX + HK)

Trykker start. Først blinker den blått én gang, så ingenting. Men indikatorlys på HK lyser i hvert fall. Trykker inn en gang til, alt starter opp og snurrer, men ser ikke ut til at jeg får signal. Det har gått ca 20 sekunder, ingenting skjer. Plutselig ser jeg at det ryker fra SSD, og det slår ut en liten flamme fra siden av disken. Hopper ned fra stolen, skrur av PSU, og napper ut alle kontakter.

20-227-443-02.jpg

Jeg plukker ut disken, og helt til høyre på diskens kontaktside, er det to små pinner som stikker ut. Her er åpenbart kilden, det er småsvidd og lukter ikke bra!

Hva i alle dager det som har skjedd i helga, og hvorfor i alle dager ble disken grilla? Og hva bør jeg gjøre med resten av maskinvaren, rent bortsett fra å bestille ny disk? Alt ble kjøpt samtidig og er ca 3 år gammelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lagt inn supportticket hos OCZ så får vi se hva de sier. Det blir jo en fantastisk historie mtp det jeg skulle levere i kveld.... "PC'n tok fyr, så jeg fikk ikke gjort meg ferdig". Aldri verden om det blir akseptert...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, du kan ta med bildebevis, det burde fungere som unnskyldning nok...

Ellers vil jeg anta at det havner under en form for reklamasjon, med mindre du har gjort noe galt i oppsett eller modifisert den.

SSDen som gikk opp i flammer kan muligens også forklare at din andre PSU har tatt kvelden? Eller omvendt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er noe som ikke stemmer helt her. Har ikke tatt ut PSU enda, men det var ingen antydning til lukt eller noen lyder fra den når jeg skulle starte maskinen. Chieftech er da robuste saker, og 1200W er rimelig overkill selv om jeg har SLI-oppsett.

Jeg tror PSU nummer 2 fortsatt er i live, men jeg får ta en sjekk i morgen med multimeter og se om den også har klappet sammen...

Lenke til kommentar

Dette er snålt altså.

OCZ forstod nok ikke helt hva jeg opplevde, de lurte på om jeg kunne se den i bios eller ikke.

Jeg koblet opp stasjonær #2 i dag, booter fint og alt ting etter at jeg testet med den PSU'n på stasjonær #1. (heldigvis)

Tenkte jeg skulle prøve om det funka å dra i gang SSD på stasjonær #2, ref OCZs spørsmål, så jeg skrudd ned alt og koblet den til. Starter opp, og umiddelbart begynner det å ryke fra disken...Den er toast ja...

Men jeg syns det var rart at PSU på stasjonær #1 var helt død, så jeg plugger inn denne på stasjonær #2. Flipper strømbryter, indikatorer på HK lyser ok. Trykker start, viftene snurrer i 2 sekunder før maskinen blir svart. Svarer ikke på startknappen. Har ikke koblet tilbake den gamle PSU for å se om jeg ufrivillig grillet den gamle maskinen også.

Innspill?

Endret av oceana
Lenke til kommentar

Thermaltake 750W leverer 62A på 12V og Chieftech 1200W har 4 x 12V, totalt 90 A. Den kortslutningen på SSD'en svidde nok noe i PSU'en også hvis den ikke virker.

Men som nevnt av fig00r, kan du legge ut bilde av OCZ SSD'en? HAr også lyst til å se de pinnene der den er svidd.

Lenke til kommentar

Skal se om jeg kan få kjørt opp PSU igjen senere i kveld.

Prøvde å ta et bilde, men det er ikke så greit å se noe. Svak brun/grått svidd. Kunne dratt frem makroobjektivet og fått til noe skikkelig men det er fint lite "godt synlig".

Lukter i hvert fall rimelig stramt....

20130312_192944_zps93f661f2.jpg

Lenke til kommentar

Da har OCZ fått bilder, ble nødt til å dra frem makroen og blitsen.. Det var i hvert fall grei skuring, skulle få en ny Agility 3 120GB som erstatning. Har ikke sjekket specs, men det er i hvert fall bedre enn å måtte handle ny... Nå gjenstår sjekk av strømforsyning, så får vi se om Chieftech er like medgjørlige....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...