Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Siemens oppvaskmaskin stopper ikke tømming av vann

Anbefalte innlegg

Hei på dere!!

Litt grinete nå på en søndag. Startet dagen med å rense den 5 år gamle oppvaskmaskinen da "armene" ikke snurret rundt. Etter å ha fulgt bruksanvisningen satte jeg igang maskinen for å sjekke om alt var ok. Etter ca. 10 min. åpner jeg døren for å se om "armene" hadde snurret rundt og at alt ellers så ok ut. Det gjorde det og jeg valgte "avbryt programmet" og satte igang en vask. MEN det gikk ikke så bra. Maskinen står bare å tømmer hele tiden og det er ikke mulig å få stoppet dette (selv om jeg har helt nedi vann for å se om dette ville normalisere maskinen).

Noen som har noen tips??

På forhånd takk!!

F.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis tømmepumpa går konstant betyr det vanligvis at overflomsikringa har slått ut. Hvis det skulle være programverk/elektronikk som har hengt seg opp, vil det sansynligvis løses ved å koble fra strømmen (trekk ut støpsel) noen minutter.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er tømmepumpa du hører men sirkulasjonspumpa, altså den som driver selve vaskinga i maskina.

Når du åpner døra hører du kun surkling i luft mest sansynlig.

Om dette tar ikke maskina inn vann på grun av tett slange til sump eller at mekanikken for nivåmåleren er går tregt grunnet alger og dritt.

Begge deler får maskina til å la være å fylle vann mens selve vaskepumpa går.

Sønn gjør i hvertfall min siemens maskin når nevnte deler ikke fungerer som de skal og det tok cirka 5 år til første gangen den gjorde dette.

Senere har den gjort det atter 2 ganger til med full demontering og rengjøring som metode for å få den operativ igjen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd med strømmen ute i mer enn 10 min., og problemet er der forsatt.

Som du skriver Perpyro så blir det surklelyd når det er tomt for vann og det ikke kommer noe nytt vann.

Men jeg er nå ikke ekspert på lyder fra Siemens oppvaskmaskiner, så jeg er nok først klar for å sjekke overflomssikringen før jeg begir meg hen på total rengjøring.

Men skulle jeg havne dit at jeg må total renovere den lurer jeg på hvor lang tid du bruker??

Har reparert to oppvaskmaskiner før, men da har det for det meste vært tørking av svamper / skifting av motor.

F.

Lenke til kommentar

En enkel test her er å fylle på en kasterolle vann manuelt gjennom døra for å se om maskina fortsetter programmet sitt.

Min gjorde det når jeg etterfylte vann manuelt.

Fyller du for mye vann starter maskina tømming av vannet du nettop fylte.

Lenke til kommentar

Hei igjen!!

Ser det har skjedd mye i utviklingen av oppvaskmaskiner siden jeg klådde på det sist (men ikke til det bedre :-) ).

Prøvde kaserolletrikset, men ingen bedring. Har åpnet sokkelen, men her er det umulig å se/gjøre noe som helst. Er usikker på hvordan jeg skal komme til for å sjekke rør etc.

Antar at jeg må skru av dekslene på sidene, men det hadde vært fint å få noen tips.

Uansett takk for at dere svarer !!!

F.

Lenke til kommentar

Du må åpne sidedekslene for å komme til noe som helst.

På venstre side sitter en stor flat tank det kommer en del stusser inn i fra bunnen av, det er her nivårregulatoren sitter og vannpåfyllinga som går via en slange til sumpen.

Fra høyre side kan man skimte sirkulasjonspumpen, varmeelementet og annet nede i bunnen.

Har forsøkt å finne sømmepumpa på min maskin men det ser ut som den er helt innebygget.

Det er ikke som det var før med delene separat i bunnen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen!!

Beklager sen tilbakemelding, men vært avgårde grunnet jobb. Av hva dere skrev åpent jeg maskinen på siden og "fant" kjente deler relatert til overflom og nivåmåler. Det var tørt i bunnen så jeg gikk løs på nivåmåleren. Denne hadde hengt seg opp. slik at den signaliserte at det var fult med vann i maskinen. Etter fjerning av skitt i nivåmåleren fungerte alt igjen.

Tusen takk for hjelpen og ha en topp påske ! :-)

Endret av Frustrert1001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...