Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fikse speedometer + stereo?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat tatt lappen og overtatt min bror sin gamle bil.

Denne bilen var brukt når han kjøpte den og kostet vel cirka 20.000 kroner når han kjøpte den for 2-3 år siden. Den er altså ikke i topp stand.

Speedometeret fungerer ikke, og det gjør heller ikke stereoen. Jeg vet ikke om det er en sikring som har gått eller hva som kan være feil.

Det jeg lurer på er om dette er noe jeg kan fikse selv, eller om jeg blir nødt til å få den inn på verksted? Eventuelt hva kostnadene sannsynligvis blir hvis jeg har den inn på verksted for å fikse dette?

Bilen i sin helhet kostet jo bare 20.000 når den ble kjøpt, så jeg vil jo ikke koste på den så mye.

Hvis dette er noe som kan fikses selv, kan noen gi meg noen tips til hva som kan være grunnen til at speedometeret ikke fungerer i alle fall?

Etter som at jeg akkurat har tatt førerkortet så er jeg ikke så kyndig når det kommer til det tekniske med bil enda, men jeg håper det vil bedre seg etter hvert.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

406?

Jeg hadde problemer med speedometeret på min.

Det skyldtes to feil.

Den ene feilen er en sensor som er festet på girkassen. Den gir informasjon til speedometeret om hvor fort hjulene roterer. Den måtte byttes. Det var en enkel oppgave, hvis du har mulighet til å komme inn under bilen.

Den andre feilen var elendige loddinger i instrumentpanelet produsert av Sagem.

Jeg tok ut hele instrumentpanelet og loddet de store loddingene på ny.

Fremst på instrumentpanelet er det et kretskort av tykk plastfolie. En slags spiker er loddet fast på kretskortet, som passer inn i selve instrumentene. Spikerne virker som brekkstenger, og på 11 år hadde loddingen i enden sprekt.

Heldigvis har jeg loddebolt og nødvendig kunnskap, så jeg trengte ikke nytt instrumentpanel.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Trenger mer info enn at det er en peugeot, finnes flere forskjellige typer, ta gjerne med årsmodell og for letter å kunne bistå, om det er en 406 så er det som Mannen med ljåen sier, selvom det ikke er sikkert at det er begge deler som har blitt deffekt.

Lenke til kommentar

Stereo er noe som generelt kan fikses selv. Litt kunnskaper må man ha, men det er vanskelig for meg å si hva som er gale med tanke på det du informerer om.

Skrur selve stereoen seg på? Har du multimeter slik at du kan sjekke om det er spenning? (før du gjør dette, er det enkleste å sjekke at sikringen er i orden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...