Gå til innhold

Å kunne skatteregler... hvor langt går det personlige ansvaret?

hean

Anbefalte innlegg

Viser først og fremst til saken om pensjonistene i Sverige... her har flere personer fått gale opplysninger av den svenske skatteetaten men de svenske myndighetene står like vel på kravet.

Dette ender trolig opp med at flere hundre nordmenn må betale fra ca 100 000 til 150 000 kr i restskatt.

http://www.dagbladet.no/2013/03/09/nyheter/pensjonist/skattekrav/sverige/skattebombe/26130905/

Her virker svenske skattemyndigheter veldig firkantet men det er ikke til å legge skjul på at det samme kunne ha skjedd med svensker i Norge.

Loven er klar... man har selv plikt til å sjekke opp å gjøre seg kjent med gjeldende lover å regler!!

Dette gjelder nok både i Sverige og i Norge vil jeg anta.

MEN når man faktisk kontakter skattekontoret... skal man ikke da kunne stole på det svaret man får?

Å er ikke da din egen plikt ved å sjekke gjeldende regler oppfylt?

Eller er det slik at ALLE personlig må bla frem den rette paragrafen for at sjekkeplikten skal være oppfylt... man skal altså ikke kunne stole på de som er ansatt av staten for å hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest i en rettslig... (moralsk er det ingen tvil) driver eget firma og spør en god del på skattergler per telefon. Noterer ofte ned både det de sier og navnet på dem jeg snakker med når de ikke vil sende skriftelig svar på mail.

Hadde jeg fått skattesmell for flere år tilbake fordi skatteetaten selv ikke kunne reglene hadde jeg blitt småsur vil jeg si.

Hvis denne saken hadde vært med norske skattemyndigheter... hvor stor sjanse hadde man hatt hvis man hadde skriftelig bevis som i disse tilfellene hvis man hadde gått til sak?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Selvsagt skal man kunne stole på det skattemyndighetene oppgir. Skattelovgivningen tar imidlertid i stor grad høyde for at skattemyndighetene kan ta feil. Hvis spørsmålet er av stor betydning for deg kan du be om en bindende forhåndsuttalelse (ligningsloven kapittel 3A).

I norsk rett er "kan du stole på skattemyndighetene"-regler gjennomført som frister for når en endringssak kan tas opp, ligningsloven pgf 9-3. Hovedregelen er ti år etter utløpet av ligningsåret.

Etter tre år kan ikke skattemyndighetene lenger endre ligningen din hvis endringen er begrunnet i at de har misforstått loven eller de er uenige i sin tidligere skjønnsmessige fastsettelse av inntekter/fradrag. Dette gjelder både for endringer til din fordel og din ugunst. Her er forutsetningen at alle relevante fakta har vært på bordet for skattemyndighetene og vært korrekte.

Hvis endringen er til ugunst er fristen to år hvis du har oppgitt alle relevante opplysninger, og du har gjort skattemyndighetene oppmerksomme på feil i ligningen som du har eller burde ha oppdaget.

Har skattemyndighetene fått feil opplysninger fra deg eller har du ikke oppgitt alle de relevante opplysningene er fristen ti år.

I saken slik den er beskrevet i linken antar jeg at norske skattemyndigheter i dag ville kunne gjenoppta ligningen for 2011 (ligningen for 2012 er ikke skjedd, og 2013 skjer ikke før neste år). Ligningen for 2010 kan ikke gjenopptas etter 31.12.2012. Jeg antar det er toårsfristen som gjelder.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snip..

Takker for bra svar... å be om en bindende forhåndsuttalelse burde egentlig være unødvendig men ser at de da må legge litt mer ressurser bak svaret sitt.

Edit: Blir nok minst en telefon til skattefolkene i morgen :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...