Gå til innhold

[Løst] Intelligente argumenter mot Gud som kilde til all eksistens?

Anbefalte innlegg

Eksisterer ikke gud bare fordi ingen har sett han? Hvordan kan du vite det? Har du lett rundt i verdensrommet etter han? Om gud er allmektig, tror du han hadde hatt vanskelig for å gjemme seg?

Hvorfor skal gud gjemme seg? Er ikke poenget at vi skal tilbe han? Hva godt gjør det da om han gjemmer seg? Jorden er stappfull av folk som ikke tror på han. Hvorfor kommer han da ikke og sier at "øy, folkens, jeg finnes. Tro på meg eller brenn evig.".

Alle har vel en ide om hva/hvem gud er. Er ikke fantasi ekte? Finnes ikke tanker siden man ikke kan ta på dem?

Tanker og fantasier, er de ekte? Kommer ann på hva du definerer som ekte. Det er ikke noe vi kan ta på, se på, måle eller bruke på noen som helst måte. Tanker og fantasier er noe vi alle har, men det har ingen påvirkning på noe som helst rundt oss. Mine tanker om Miley Cyrus påvirker ikke henne, eller noen andre. Mine fantasier om damer påvirker heller ingen andre enn meg selv.

Men er gud ekte fordi mine tanker om han påvirker kroppen min? Hva med alle de som har stemmer i hodet, eller fantasivenner? Betyr det at de er ekte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tilfredsstillende argument mot gud som kilde til all eksistens får du nok aldri på dette forumet. Men derimot ser jeg muligheten for at de fleste religioner kan ha tatt feil, å det fortsatt finnes en skaper av det hele. På den tiden hvor bildet av gud, å den kristne religionen ble skapt ( konstruert) råde det en viss form for patriarki. Alle gamle fresker/malerier av gud, ble malt av kunstnere, under oppdrag av kirken.

Bildet som da er blitt dannet av denne guden, som en eldre mann, med stilriktig fullskjegg, grå i håret, hvit i huden ( eller hudfarget som jeg mente det var, inntil Norge fikk flere landsmenn med andre hudtoninger), kan da lett forståes, sett i sammenheng med de herrer som satt på den reelle makten på den tiden.

Hvis du er enig i at inkvisisjonen er en faktisk, historisk hendelse, på samme måte som holocaust også er det, kan vi være enige om at dagens kristne samfunn er bygget opp rundt en del tildels påtvungede/uheldige hendelser.

Det var selv du som refererte til gud, da du ba om argumenter mot, ja, gud som kilde til all eksistens.

Så min konklusjon er vel sånn circa at, det finnes en haug med intelligente argumenter mot gud som kilde til all eksistens. For når du refererer til nettopp gud, stiller du deg bak en menneskeskapt religion.

Et skaperverk som stiller mennesket i særstilling på jorden(Tellus)

Men nettopp fordi ingen kan vite noe om hva som skjedde før ca. 14 milliarder år siden, kan heller ingen med sikkerhet motbevise eller bevise hvem, eller hva som står bak alle hendelsene vi er vitne til i dag.

Endret av ClarkGable
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...