Gå til innhold

Sniktitt: Fujifilm X100S og X20


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har PhotographyBLOG testet X100s. Stor fare for sikleskader ;)

Ser ok ut opp til ISO1600, men ved 3200 skjer det noe merkelig. Det er og tydelig fargeforskjell mellom jpg og RAW.

 

Jeg forstår heller ikke logikken i dette:

"There are 8 ISO settings available on the Fujifilm FinePix X100S for JPEGs, and 6 for RAW files"

 

Hvis det stemmer så kan det se ut til at man fortsetter som før med direkte uforståeligheter.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg forstår heller ikke logikken i dette:

"There are 8 ISO settings available on the Fujifilm FinePix X100S for JPEGs, and 6 for RAW files"

 

Hvis det stemmer så kan det se ut til at man fortsetter som før med direkte uforståeligheter.

Nei, nei - kameraet har kalibrert ISO 200-6400 - de seks verdiene 200, 400, 800, 1600, 3200 og 6400. ISO 12800 og 25600 jpegs tar man ved å innstille sensoren til ISO 6400 og pushe eksponeringen i "etterbehandlingen" i kameraet.

Det er på eksakt samme måte med alle mulige andre hus - Canon 5DmkII har kalibrert ISO 100-6400, men gir også muligheten til ISO 12800 og 25600 (og ISO 50) på eksakt samme måten.

 

Still inn 5DmkII'en din i M-modus og ta Raw-bilder med samme eksponering på ISO 6400, ISO 12800 og ISO 25600. I Raw-konverteringen kan du så se at hvis du trekker opp ISO 6400-bildet to trinn og ISO 12800-bildet ett trinn, så blir alle eksponeringene det eksakt samme bildet som ISO 25600. Eventuelt å trekke ISO 25600 og ISO 12800 ned til 6400.

 

Med andre ord - skyter du i Raw får du eksakt samme bildet ved å skyte på ISO 25600 som å skyte på ISO 6400 med -2 EV og trekke eksponeringen to trinn opp i etterbehandlingen - på såvel Fuji X100s som 5DmkII.

 

Edit: Men om Fuji ikke "lar deg" skyte på ISO 12800 og 25600 i Raw, selv om det er det samme som ISO 6400 med hhv -1 og -2 blendertrinn på eksponeringskusteringen - så er det teit bruksmessig - det er enklere og mer intuitivt å sette ISO-verdiene opp til de høye tallene og bruke eksponeringsjusteringen på samme måte som "vanlig".

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ser ok ut opp til ISO1600, men ved 3200 skjer det noe merkelig. Det er og tydelig fargeforskjell mellom jpg og RAW.

Det er noe underlig som skjer med eksponeringen der - vet ikke om det bare var lang eksponering, blits eller hva. Det henger heller ikke på greip med eksponeringene:

1/9 sec, f/8, ISO 800

1/20 sec, f/8, ISO 1600

1/45 sec, f/8, ISO 3200 (lyst bilde)

1/280 sec, f/8, ISO 6400

1/600 sec, f/8, ISO 12800

1/950 sec, f/8, ISO 25600 (mørkt bilde)

 

Man ser her tydelig at ISO 200-3200 er eksponert omtrent likt, mens 6400-12800 har helt andre eksponeringer, tross ca. like lyse bilder.

Jeg tror de økte mengden lys i rommet da de gikk opp fra ISO 1600 til ISO 3200, men glemte å endre lukkertiden på ISO 3200-skuddet - burde nok vært 1/90s. Noe er også annerledes med ISO 25600-skuddet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nei, nei - kameraet har kalibrert ISO 200-6400 - de seks verdiene 200, 400, 800, 1600, 3200 og 6400. ISO 12800 og 25600 jpegs tar man ved å innstille sensoren til ISO 6400 og pushe eksponeringen i "etterbehandlingen" i kameraet.

Det er på eksakt samme måte med alle mulige andre hus - Canon 5DmkII har kalibrert ISO 100-6400, men gir også muligheten til ISO 12800 og 25600 (og ISO 50) på eksakt samme måten.

 

Still inn 5DmkII'en din i M-modus og ta Raw-bilder med samme eksponering på ISO 6400, ISO 12800 og ISO 25600. I Raw-konverteringen kan du så se at hvis du trekker opp ISO 6400-bildet to trinn og ISO 12800-bildet ett trinn, så blir alle eksponeringene det eksakt samme bildet som ISO 25600. Eventuelt å trekke ISO 25600 og ISO 12800 ned til 6400.

 

Med andre ord - skyter du i Raw får du eksakt samme bildet ved å skyte på ISO 25600 som å skyte på ISO 6400 med -2 EV og trekke eksponeringen to trinn opp i etterbehandlingen - på såvel Fuji X100s som 5DmkII.

Jeg er for trøtt i huet i dag til å helt ta inn det du sier, men jeg ser enda ikke hvorfor man ikke skal kunne få en råfil på ISO100 når en kan få jpg - og forstår jeg deg rett mener du da at man må bruke ISO200 og så justere råfilen ned et trinn? Ergo hvis man bruker ISO100 og har satt kameraet til kun RAW får en enten en jpg fil eller ingenting fordi ISO100 er ikke tilgjengelig ved bruk av RAW?

 

Men som sagt hodet er et annet sted i dag.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg er for trøtt i huet i dag til å helt ta inn det du sier, men jeg ser enda ikke hvorfor man ikke skal kunne få en råfil på ISO100 når en kan få jpg - og forstår jeg deg rett mener du da at man må bruke ISO200 og så justere råfilen ned et trinn? Ergo hvis man bruker ISO100 og har satt kameraet til kun RAW får en enten en jpg fil eller ingenting fordi ISO100 er ikke tilgjengelig ved bruk av RAW?

 

Men som sagt hodet er et annet sted i dag.

Er også selv litt bortreist i dag - men jeg tror man ikke "får lov" til å sette ISO til 100, 12800 eller 25600 hvis man skyter i Raw.

Men - for oss som "vet" kan man i så fall uansett få de samme resultatene ved å sette ISO til 6400 og senke eksponeringen med et blendertrinn eller to og booste den igjen i etterbehandlingen. I den grad det er et problem, da.

Lenke til kommentar

Det stemmer at Fuji, i sin merkelige visdom, ikke lar deg fotografere i RAW på ISO 100, 12800 og 25600. De er kun tilgjengelige JPEG. ISO 100 kunne jeg tenkt meg; men jeg savner ikke de to høyeste valgene; i mine øyne, så er ISO 6400 maks for den sensoren.

Lenke til kommentar

X100S er dessverre uinteressant for meg på grunn av X-trans sensoren. Jeg har X100 og hadde Fujifilm X-E1 (med X-trans). Sistnevnte ble solgt pga at den ikke leverte den samme, unike bildekvaliteten som X100. Det manglet liksom noe. På lav ISO hadde ikke filene den samme kvaliteten, verken i jpg eller raw. Høy ISO ble jeg heller ikke voldsomt imponert over i forhold til min X100. På X-E1 jukser forresten Fujifilm med 2/3 stopp i forhold til f.eks. Canon og Nikon. Ufint!

 

Jeg håper bare at de har kuttet ut X-trans prosjektet i neste utgave av kameraet, så får jeg heller vente til da med en oppgradering.

 

PS! At man må dypdykke i menyene for å finne ND-filteret på X100S er intet mindre enn en skandale.

Lenke til kommentar

Synes X-trans-sensoren bare gjør X100S enda mer spennende, jeg - spesielt nå som ACR har skikkelig støtte for den. :)

Det er forbedret ja, men jeg sitter med en følelse av at den støtten aldri vil bli like god som for andre kamera/sensorer. Men det er litt tidlig å felle dom, og det skal bli interessant hva akam finner ut, og helst sammenlignet med andre passende kamera.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg har testet X-E1 i en to-ukers periode, og det er den mest spennende sensor jeg har opplevd så langt.

Nå er det ikke en haug med bilder jeg har sett med tatt med det kameraet, men noen og sliter litt med å finne hva som skulle gjøre resultatet unikt teknisk sett når jeg studerer detaljer og helhet. Kan du utdype litt hva du mener og eventuelt vise noen eksempler som støtter dette?

 

Tor

Lenke til kommentar

Nå er det ikke en haug med bilder jeg har sett med tatt med det kameraet, men noen og sliter litt med å finne hva som skulle gjøre resultatet unikt teknisk sett når jeg studerer detaljer og helhet. Kan du utdype litt hva du mener og eventuelt vise noen eksempler som støtter dette?

 

Tor

Dette er jo subjektive meninger så klart; men jeg har lånt en del forskjellig utstyr i det siste året; i alt fra en et par timer til et par uker. Det har vært et hus med en meget liten sensor (Fuji X10), et par av de beste i µ-4/3 klassen (E-M5, GH3), og et par fullframe hus (D600, 6D). Samt X-E1. Det som slo meg, er at E-M5, GH3, 600D og 6D oppførte seg slik jeg hadde forventet, og filkvaliteten var der den burde være. Dvs. at D600 og 6D hadde større oppløsning og bedre høy ISO enn EM-5 og GH3. X10 slet i dette selskapet; men var helt klart et trivelig kamera for de som vil ha en alt-i-ett løsning.

 

Når jeg testet X-E1, så forventet jeg egentlig en oppløsning og ISO ytelse som lå nærmere de beste µ-4/3 husene, enn FF husene jeg prøvde. Det viste seg at det er motsatt. Selv med en løen Lightroom (4.3), så var det ikke vanskelig å se at oppløsningen var mye bedre enn noe annen 16Mpx sensor jeg har brukt. (LR 4.4RC har fikset det som jeg selv opplevde et av problemer med 4.3) Det å fjerne AA filter hjelper klart. Høy ISO ytelsen er slik at jeg kan bruke ISO 6400 uten å måtte bruke støyfjerning etterpå. Det er ikke på Canon FF nivå; men det er få kameraer som klarer å matche 6D/5DMkIII på akkurat det. Det som jeg også liker er fargebalansen; den er ikke ulik Canon og Panasonic i at den virker nøytral i et stort spekter av situasjoner.

 

Jeg har lagt ut en del bilder i denne flickr tråden; men de fleste er etterbehandlet fort og galt i LR4.3, og viser ikke kameraet sin fulle kvalitet.

Lenke til kommentar

Hei. Et annet aspekt utover debatten om X-E1 med X-trans sensor og X100 med 12mp og X100s (og X-E1) med 16mp X-trans; hvordan er X100(s) og X-E1 å bruke som moderne Leica M konkurrenter ? Jeg har sett noen YouTube videoer med Fujifilm-representanter som sier at linsene er prime og mye bedre enn vanlig kit-lenses. Her er det vel brukt ordentlig metall i konstruksjonen og ikke plast. Fuji leverer jo nå linsene til Hasselblad, så de er jo skikkelige Zeiss konkurrenter. Det sier ikke lite. Med Fuji 35/1.4 og 18mm vil jeg gjette på at man har subert linsekvalitet. Hva er den objektive sammenlikningen av Zeiss, Leica og Fuji kvalitet på linsene ? Leica er jo overpriset og overvurdert (?). Jeg tenker da på bruken med små kameraer, diskret, street-photography, superb billedkvalitet. Noen meninger derute ?

Lenke til kommentar

Hei. Et annet aspekt utover debatten om X-E1 med X-trans sensor og X100 med 12mp og X100s (og X-E1) med 16mp X-trans; hvordan er X100(s) og X-E1 å bruke som moderne Leica M konkurrenter ? Jeg har sett noen YouTube videoer med Fujifilm-representanter som sier at linsene er prime og mye bedre enn vanlig kit-lenses. Her er det vel brukt ordentlig metall i konstruksjonen og ikke plast. Fuji leverer jo nå linsene til Hasselblad, så de er jo skikkelige Zeiss konkurrenter. Det sier ikke lite. Med Fuji 35/1.4 og 18mm vil jeg gjette på at man har subert linsekvalitet. Hva er den objektive sammenlikningen av Zeiss, Leica og Fuji kvalitet på linsene ? Leica er jo overpriset og overvurdert (?). Jeg tenker da på bruken med små kameraer, diskret, street-photography, superb billedkvalitet. Noen meninger derute ?

Jeg vil si at X100(s) og X-E1 er meget gode kandidater til diskret street-photography. Og med ypperlig bilde-kvalitet. Fuji optikken er meget god; og rreprsenterer en helt annen verden enn de fleste kit-objektivene. Selv kit-objektiv til Fuji er meget bra. Men jeg vil ikke si at de er Leica-konkurraneter, ettersom de ikke er målsøker-kameraer og har AF. Så måten å bruke kameraet blir noe forskjellig. Optisk sett, så er nok objektivene til Zeiss enda noe bedre enn Fuji, og Leica et lite knepp til. Men da snakker vi om små forskjeller i forhold til forskjellen mellom Fuji-optikken og og plast-kit-objektivene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...