Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rivotril/Benzodiazepiner og sigarettrøyking

Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg får alltid motstridende svar på det jeg her lurer på.

Leger sier at nikotin/sigarettrøyking ikke har negativ eller positiv effekt på Rivotril/benzodiazepiner, og vil ikke påvirke effekten av et slikt medikament i det hele tatt.

Her er et eksempel.

Jeg sendte for noen dager siden også et spørsmål til Apotek1, og de svarte også at sigarettrøyking ikke vil påvirke effekten av Rivotril, verken på en positiv eller negativ måte.

Men samtidig er jeg også en del innom freak.no, og leste i en tråd der hvor en påsto at nikotin halverer halveringstiden av benzodiazepiner.

I en annen tråd var det også en som mente, eller trodde dette.

Og jeg vet av egen erfaring og andre sin erfaring at leger vet ganske lite om benzodiazepiner i forhold til personer som bruker dette medikamentet (noe det er en del av på dette nettstedet).

For noen dager siden røykte jeg også en del (litt over 10 sigaretter vil jeg tro), og fikk en del abstinens symptomer, og var da oppe i ca. 20 mg Rivotril, mens min vanlige daglige dose er på ca. 8-9 mg.

- Så hva er rett? Det som leger og apoteket sier, eller det som blir påstått av brukere?

- Hva er deres erfaringer? Og hva tror dere selv?

- Vanligvis røyker jeg ikke mer enn 5-10 sigaretter daglig.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikotin påvirker halveringstiden på veldig mange benzodiazepiner, og sider som freak har mye riktig informasjon.

Vil dette i så fall være en positiv virkning dersom man tar medikamentet regelmessig, og kanskje gjøre at toleransen vil synke fortere/bygge seg saktere opp?

Lenke til kommentar

Det som er med benzo er jo avhengighetsproblematikken.

Når du tar benzo så motarbeider kroppen det slik at når du slutter så blir det værre.

Det som skjer da er at man må ha høyere og høyere dose for å føle seg normal.

Det du gjør nå er å forsøke å forlenge virketiden, og det å ta tips fra folk fra freakforum er å høre på syke mennesker heller en å lytte til de noe mer nøkterne og velmenene rådene fra legen din som tenker mer langsiktig.

Skjønner jo at situasjonen din er vanskelig, men ikke gjør den værre for deg selv.

Lenke til kommentar
det å ta tips fra folk fra freakforum er å høre på syke mennesker heller en å lytte til de noe mer nøkterne og velmenene rådene fra legen din som tenker mer langsiktig.

Det å høre på deg er å "høre på syke mennesker",,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...