Gå til innhold

Vann eller luft kjøling?

TheKims

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte jeg skulle kjøre på med en overklokk på CPU(4,6-4,8Ghz) å lurer på hva som kjøler best av vann og luft? Støy er ikke et så stort problem da kabinettet mitt er ganske bra lyddempet.

Anbefaling av kjølere setter jeg stor pris på :)

Vurderte å kjøpe denne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal det sies at jeg ikke har spesielt mye peiling på hverken gode luft- eller vannkjølere, men jeg kjøpte en H100 (altså ikke den nyeste versjonen som du linket til) og jeg har vært storfornøyd! Jeg klokket min 2500K til 4.3 ghz og fikk aldri temperaturer på over 60 grader da jeg stresstestet CPUen min i en Fractal Design Define R4.

Jeg tror dog at jeg kan få bedre temperaturer hvis jeg fjerner og legger på ny kjølepasta.

Noe av det som gjorde at jeg likte H100 veldig godt er hvor enkelt det var å montere den i kabinettet, det var en drøm!

Du har også muligheter for å montere to ekstra vifter på radiatoren slik at du får en push-pull-effekt og da bør få en bedre kjøling, det er dog ikke alle kabinetter som har plass til dette. Husk å kjøpe lengre skruer hvis du går for push-pull!

Lenke til kommentar

Jeg har Fractal Design Define R4. Jeg prøvde å overklokke med stockvifte, men det ble litt for varmt i lengden. Jeg kjører nå en mild overklokk på 4Ghz med stockvifte, men vil gjerne kunne ha rundt 4,6-4,8Ghz uten at CPU blir skadelig varm. Havnet opp mot 87 grader når jeg kjørte på med 4,6Ghz med kun stockvifte.

Edit: Har 3570K

Endret av Kim Spartacus
Lenke til kommentar

Auch! Det blir fort skummelt med stock kjøler gitt. I R4 kan du ha en 280rad ettersom den har plass til 2*140mm vifter. Husk at lukkede vannløsninger tar mindre plass i kabinettet enn blandt annet D14. Jeg ville ha gått for lukked vannkjøling eller the real deal fra EK. Ulempen med ett virkelig vannkjølingssett er vedlikeholdet. Hehe!

Endret av kalleklovn12
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. Leste en test av H100i, må den monteres i topp eller kan den monteres på baksiden av kabinettet? Av praktiske grunner vil jeg ikke ha vifter som blåser opp av kabinettet. Ser ut som vann er veien å gå for å få det kjøligst.

Edit: Trodde jeg hadde dual vifte bak, men det var ikke tilfellet :p Så da passer den nok ikke der.

Endret av Kim Spartacus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...