Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Inngrodd tånegl


Anbefalte innlegg

Heisann !

 

Vet ikke om dette var det rette emnet å putte det under, men det var det nærmeste jeg kom ... Som jeg så :)

 

Er det noen her som har erfaring med ingrodd tånegl, som har vært hos lokallege å fått lokalbedøvelse å fått ordnet negln?

 

Jeg har gjort dette for snart et halvt år siden og nå er det tilbake, har lest på nettet om dette, noen mener det er samme regla på nytt mens noen snakker om operasjon og krykker...

 

Er det noen her som kjenner til dette opplegget ??

Håper virkelig det er noen som har et svar.

 

 

Var hos en lege som bare ville sette meg på antibiotika kur og la det gå over av seg selv.

 

Bor i Finnmark så det sier seg selv hvilke seriøse leger man har ;/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En par-tre ganger en tid tilbake måtte jeg få fikset dette hos legen. Greit så lenge du har en lege som kan sette bedøvelse. Sist gang jeg gjorde det, fikk jeg 4-5 sprøyter og kjente fremdeles inngrepet godt. Hvis neglen er i ferd med å gro inn nå, fikser jeg det bare selv med Leatherman-en min. Jeg tar det store flatskrujernet, trykker det ned på siden der det gror inn så jeg får tak under negla, og vipper opp. Da vil den delen av negla som har grodd inn enten enkelt og greit brekke av, eller den blir tilgjengelig for avklipping. Gjør litt vondt der og da, men nyoperert tånegl er mye verre. Husk å desinfisere verktøyet først.

Lenke til kommentar

når jeg får en inngrodd tånegl i ny å ne så lar jeg den vokse litt ekstra ut så kjører jeg en pinsett under kanten der å vipper den fram, klipper en passe stripe sånn at at det er litt å dra i så river jeg biten av, gjør litt vondt der og da men er deilig når den er borte.

Lenke til kommentar

For noen år siden opererte jeg en stortå med inngrodd tånegl. Problemet mitt var at neglen hadde blitt så buet at den gikk godt inn i kjøttet hele veien fra neglerota og så lang neglen var. Siden grunnen til krumningen på neglen var at neglerota var blitt "bøyd" var løsningen å fjerne 1-2 mm av neglerota slik at neglen ble permanent smalere.

 

Dette fungerte utmerket for meg, problemet har aldri kommet tilbake siden.

 

Inngrepet medførte sykemelding på en uke, og var ganske smertefullt de første to dagene. Måtte også ha foten høyt og være nøye med hygienen. Men for all del, var definitivt verdt det :-)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt inngrep på begge stortær på grunn av dette.

Begge inngrep medførte sykmelding og krykker for en periode.

Den andre gangen var jeg uheldig og fikk kolbrand i tåa med det resultat at deler måtte fjernes.. Dette er heldigvis ikke veldig synlig, men førte til at jeg totalt gikk med åpent sår på denne tåa i nærmere 5 år.

Lenke til kommentar

Saaaaaaataaaaaan så vondt dette var den gangen jeg gjorde det, doktoren tok helt enkelt en saks/tang og presset under naglen og inn på siden, for så å klippe av den inngrodde delen.. Gjorde vondt nok der og da, men dagene etterpå var myyyyyyye verre om jeg tråkket for mye på den foten!

 

Bedøvde gjorde han og, vondt var det uansett. Var inngrodd pga. for trange sko, var stortåa.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...