AnonymDiskusjon Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Jeg måtte slutte i en jobb før jeg hadde fått meg en ny for en stund siden, derfor måtte jeg få hjelp igjennom nav. Jeg jobber i praksis igjennom nav, i en butikk, til jeg får meg en jobb. Og da mottar jeg individstønad. Og det er greit nok det, men problemet er at jeg forrige mnd ble sykmeldt. Jeg var sykmeldt en stund, og lønnen jeg fikk etter det var mindre enn før. Når jeg dro dit for å spørre hvorfor, så fikk jeg vite da at jeg hadde bare rett på lønn i 16 dager (75% 13 av dagene) når jeg er sykmeldt. Når jeg kom meg i jobb igjen, klarte jeg å komme meg på jobb i 2 dager, før jeg lå rett ut en uke og ble sykmeldt igjen. Jeg var å leverte sykmeldingen, og fikk da beskjed om at jeg ikke kommer til å ha rett på noe lønn. Jeg kommer nok ikke til å bli frisk med det første, og kan ikke gå rundt uten noe penger. Jeg bor i leilighet og har utgifter som andre folk. Jeg skal prøve å få til et møte med de på nav neste uke. Men jeg er så fortvilet, og nav er ikke så kjent for å være positiv eller særlig hjelpsomme. Jeg har lest litt om arbeidsavklaringspenger, og det virker jo logisk. Men er så fortvilet at alt snurrer igrunn i hodet mitt Er ikke akkurat en favorittsituasjon å jobbe igjennom nav i det hele tatt. Er det noen som vet noe om hva jeg har rett på? Anonym poster: 167ea141886280e5b51ad3c08cc745b7 Anonym poster: 167ea141886280e5b51ad3c08cc745b7 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Via AAP (arbeidsavklaringspenger) så kan du få støtte mens du prøver å komme deg ut i jobb igjen. Sjekk også med husbanken om du har rett på støtte til bolig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2013 Via AAP (arbeidsavklaringspenger) så kan du få støtte mens du prøver å komme deg ut i jobb igjen. Sjekk også med husbanken om du har rett på støtte til bolig. Ja, håper det fikser seg med AAP. Skal få snakket med de på mandag. Forsto ikke så mye av det med husbanken Men har man rett på noe slikt hvis man får AAP, da? Er forøvrig ei jente på 19 år, slik at folk ikke skulle tro jeg er en mann på 27 som virker helt retard siden jeg ikke vet så mye liksom. Haha Anonym poster: 167ea141886280e5b51ad3c08cc745b7 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Bostøtte søker du om hos husbanken. Du har krav på støtte hvis husleien er høy og du har dårlig råd. Spør de på NAV, de kan sikkert hjelpe deg med det også Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2013 Bostøtte søker du om hos husbanken. Du har krav på støtte hvis husleien er høy og du har dårlig råd. Spør de på NAV, de kan sikkert hjelpe deg med det også Okei, will do! Tusen takk for svar Anonym poster: 167ea141886280e5b51ad3c08cc745b7 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 (endret) Jeg har lest litt om arbeidsavklaringspenger, og det virker jo logisk. Men er så fortvilet at alt snurrer igrunn i hodet mitt Er ikke akkurat en favorittsituasjon å jobbe igjennom nav i det hele tatt. Er det noen som vet noe om hva jeg har rett på? Anonym poster: 167ea141886280e5b51ad3c08cc745b7 Anonym poster: 167ea141886280e5b51ad3c08cc745b7 Dersom du ikke jobber og må leve på NAV har du rett på hjelp og penger. Tror det beste du kan gjøre er å få råd og veiledning fra noen på NAV, avtal et møte og snakk med dem. Siden penger er et problem burde du flytte til et rimeligere sted å bo, for eksempel kollektiv, til foreldre eller på sofa hos venner. Slik at du ikke skylder folk penger eller får inkassogjeld, det vil ikke gjøre det enklere for deg. Har du eiendeler som TV, stereoanlegg, møbler og lignende kan du selge dette på finn.no. Vær forberedt på at dette kan ta tid, feilen mange mennesker gjør i din situasjon er at de planlegger å ha fast jobb med høy inntekt neste uke. Du må justere forbruket ditt og være forberedt på at det kan ta lang tid før du får en god økonomisk situasjon igjen. Ikke håp at stormen blir en lett bris, planlegg for det verste så er du forberedt dersom det trengs, lykke til Endret 10. mars 2013 av Pycnopodia Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2013 Dersom du ikke jobber og må leve på NAV har du rett på hjelp og penger. Tror det beste du kan gjøre er å få råd og veiledning fra noen på NAV, avtal et møte og snakk med dem. Siden penger er et problem burde du flytte til et rimeligere sted å bo, for eksempel kollektiv, til foreldre eller på sofa hos venner. Slik at du ikke skylder folk penger eller får inkassogjeld, det vil ikke gjøre det enklere for deg. Har du eiendeler som TV, stereoanlegg, møbler og lignende kan du selge dette på finn.no. Vær forberedt på at dette kan ta tid, feilen mange mennesker gjør i din situasjon er at de planlegger å ha fast jobb med høy inntekt neste uke. Du må justere forbruket ditt og være forberedt på at det kan ta lang tid før du får en god økonomisk situasjon igjen. Ikke håp at stormen blir en lett bris, planlegg for det verste så er du forberedt dersom det trengs, lykke til Ja, skal avtale et møte med nav imorgen Det blir nok ikke noe flytting. Bor i en veldig bra leilighet til ganske bra pris, og har også samboer. Så hvis det blir total krise hjelper han selvfølgelig til. Så det blir isåfall bare han jeg skylder penger, og det går helt fint Men vil jo selvfølgelig ikke at han skal betale for meg, så må få fikset det så fort som mulig. Det er ikke snakk om en veldig lang periode det her heller, så det hadde vært veldig dumt å gi opp en leilighet bare pga. noen dårlige måneder Jeg vet at det tar tid å få seg jobb. Har søkt i flere mnd nå, så vet det ikke er enkelt. Så det er jeg klar over Bruker ikke penger på noe annet enn det jeg må, så slik er jeg flink! Det er bare at nå den siste mnd har jeg nesten ikke fått noe som helst. Og skjønner ikke helt hvorfor nav ikke har prøvd å hjelpe meg med flere alternativer til nå, da de godt vet at jeg ikke bor hjemme hos mor og far. Men det skal jeg prøve å få fikset denne uken Alt hadde igrunn gått fint hvis jeg ikke ble dårlig, så det er dette som ødelegger. Og tror ikke jeg kommer til å bli frisk helt med det første. Det er dette jeg trenger hjelp til, for situasjonen å være borte fra jobb hele tiden funker ikke. Og dette gjør jo meg helt nedfor å det hjelper ihvertfall ikke til for at jeg skal bli bedre! Så krysser fingrene for at alt ordner seg snart Tusen takk! Anonym poster: 167ea141886280e5b51ad3c08cc745b7 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 En jeg kjenner jobber alt ifra noen dager til noen uker i året, dette klarer han seg på. Han kjøper ingenting, han syntes ikke materielle ting er verdt en eller flere arbeidsdager. Stort sett spiser han organisk mat som frukt og grønnsaker, gjerne som han har dyrket selv. Han eide en del ting før men kvittet seg med alt, når han reiser kjøper han enveisbilletter gjerne til Asia og alt han har med seg får han plass til i en liten pose. Jeg syntes han bare ser yngre og yngre ut for hvert år som går, kan ha noe med at man har godt av å være så mye ute i solen. Sier dette fordi så godt som alt vi tror vi trenger eller må bruke penger på, er egentlig en luksus man klarer seg uten. Alt ordner seg til slutt, hvis det ikke har ordnet seg enda så er det ikke slutten. Lykke til Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Høres ut som det er uførestønad du bør få... Hvordan kan det ha seg at du ikke klarte å jobbe mer enn 2 dager før du lå rett ut en uke? Jeg vil anbefale deg å snakke med legen om din nervøsitet og usikkerhet og hvis det er så dårlig med helsa di at du ikke klarer å jobbe så skjønner ikke jeg hvorfor du begynte å jobbe.. Eller ble du syk av å jobbe? Du hadde vel en viss peiling på helsa før du begynte å jobbe og hvis du var så dårlig så er det rart at du ikke visste om det i fra før slik at du heller fikk AAP eller uføretrygd med en gang. Lenke til kommentar
Hexafix Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 En jeg kjenner jobber alt ifra noen dager til noen uker i året, dette klarer han seg på. Han kjøper ingenting, han syntes ikke materielle ting er verdt en eller flere arbeidsdager. Stort sett spiser han organisk mat som frukt og grønnsaker, gjerne som han har dyrket selv. Han eide en del ting før men kvittet seg med alt, når han reiser kjøper han enveisbilletter gjerne til Asia og alt han har med seg får han plass til i en liten pose. Jeg syntes han bare ser yngre og yngre ut for hvert år som går, kan ha noe med at man har godt av å være så mye ute i solen. Sier dette fordi så godt som alt vi tror vi trenger eller må bruke penger på, er egentlig en luksus man klarer seg uten. Alt ordner seg til slutt, hvis det ikke har ordnet seg enda så er det ikke slutten. Lykke til Det du sier er altså at folk gjør ting fordi dem kan og ikke fordi dem må det. Og alle vet at det er sunt å være ute i sola. I Norge er det for lite sol så jeg skjønner at folk klager på sommeren og reiser mye. Det er jo bare kreativiteten som setter grenser. Jeg blir også nysgjerrig på hvordan denne mannen klarer seg ellers. Bor han gratis eller er han UFB? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2013 Høres ut som det er uførestønad du bør få... Hvordan kan det ha seg at du ikke klarte å jobbe mer enn 2 dager før du lå rett ut en uke? Jeg vil anbefale deg å snakke med legen om din nervøsitet og usikkerhet og hvis det er så dårlig med helsa di at du ikke klarer å jobbe så skjønner ikke jeg hvorfor du begynte å jobbe.. Eller ble du syk av å jobbe? Du hadde vel en viss peiling på helsa før du begynte å jobbe og hvis du var så dårlig så er det rart at du ikke visste om det i fra før slik at du heller fikk AAP eller uføretrygd med en gang. Oi da, det var da voldsomt. Nei nå skal du høre, kjære deg! Det er nok pga. jeg har fått lavt stoffskifte, og dette er noe jeg har vært plaget med i sikkert et halvt år, men har bare blitt verre i det siste. Så det har absolutt ingenting med noe nervøsitet eller usikkerhet å gjøre. Ta gjerne å les om lavt stoffskifte så skjønner du hvorfor jeg ikke klarte å jobbe i mer enn 2 dager før jeg lå rett ut igjen. Jeg begynte å jobbe når jeg var 15-16 år gammel, og sist jeg sjekket kan jeg dessverre ikke se 3-4 år frem i tid for å se at jeg ikke kommer til å klare å jobbe en stund pga. lavt stoffskifte. Jeg bor også i leilighet som du sikkert også har fått med deg, så skulle jeg bare spare meg for å jobbe? Ærlig talt. Så du kunne spart deg for den frekkheten din når du absolutt ikke visste noe om hva som er galt. Og hvis du tror at jeg synes det er så jævla gøy å leve på nav, så må du tro om igjen. Dette er ikke noe jeg vil selv i det hele tatt. Skjerp deg. Anonym poster: 167ea141886280e5b51ad3c08cc745b7 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2013 En jeg kjenner jobber alt ifra noen dager til noen uker i året, dette klarer han seg på. Han kjøper ingenting, han syntes ikke materielle ting er verdt en eller flere arbeidsdager. Stort sett spiser han organisk mat som frukt og grønnsaker, gjerne som han har dyrket selv. Han eide en del ting før men kvittet seg med alt, når han reiser kjøper han enveisbilletter gjerne til Asia og alt han har med seg får han plass til i en liten pose. Jeg syntes han bare ser yngre og yngre ut for hvert år som går, kan ha noe med at man har godt av å være så mye ute i solen. Sier dette fordi så godt som alt vi tror vi trenger eller må bruke penger på, er egentlig en luksus man klarer seg uten. Så bra for han! Må være deilig. Men dette er ikke noe jeg selv kunne tenkt meg, hehehe Alt ordner seg til slutt, hvis det ikke har ordnet seg enda så er det ikke slutten. Lykke til Tusen takk! :) Anonym poster: 167ea141886280e5b51ad3c08cc745b7 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 (endret) Det du sier er altså at folk gjør ting fordi dem kan og ikke fordi dem må det. Og alle vet at det er sunt å være ute i sola. I Norge er det for lite sol så jeg skjønner at folk klager på sommeren og reiser mye. Det er jo bare kreativiteten som setter grenser. Jeg blir også nysgjerrig på hvordan denne mannen klarer seg ellers. Bor han gratis eller er han UFB? UFB? Om det er noe uføretrygd eller sosialhjelp så har han aldri fått det, han er frisk og har flere jobber å velge mellom når han er innenlands. Han har bakgrunn som skipsdykker i forsvaret og jobber frilans med dykking. Han betaler husleie og skatt når han er i Norge og jobber, han reiser bort for å spare penger. For han er det billigere å være på ferie enn å bosette seg i Norge. Hotell og mat koster kan koste så lite som 10kr dagen der han bor. Han spiser lite, en gang fastet han i 3-4 uker og levde kun på kokosvann. Skal ikke si at hans levemåte er riktig for alle, men jeg syntes det demonstrerer at vi kan klare oss i perioder med mye mindre enn vi tror. Vi trenger ikke å bruke penger på alt det vi bruker penger på. Endret 10. mars 2013 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå