Gå til innhold

Så bra kan bildene bli med mobiltelefonkameraet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor må de ha med den i-en før phoneography? Foreslår fonografering på norsk :wee:

Det finnes allerede et godt ord på norsk. Fotografering.

Spiller liten rolle hvordan utstyr man bruker så lenge prinsippet er å tegne med lys...:-)

• Liker 7
Lenke til kommentar

I godt lys, og ikke for finkornet sensor kan man få helt greie bilder ut av en mobiltelefon. Å blåse de opp til noe stort vil uansett ikke bli bra. Jeg kan ikke se for meg at disse bildene har vært vist på svære lerret akkurat. En god fotograf tar nok også gode bilder med en mobiltelefon, siden det først og fremst er komposisjonen, riktig øyeblikk og et interessant motiv som teller mest for det ferdige resultat. Kamera og optikken spiller en stor rolle det også, men en elendig fotograf tar ræva bilder med alle kamera, en brilliant fotograf tar gode bilder med ræva kamera, selv om resultatet ville vært enormt mye bedre med et godt kamera.

Lenke til kommentar

Ja, jeg burde nok ha presisert litt her: Kameraene på toppmodellene til Samsung, HTC og Apple er SJANSELØSE mot et vanlig kompaktkamera fra Canon, Nikon, Casio osv.

Tror kanskje du må presisere enda mer...:

Sjanseløse på hva?

Antagelig er de flest enige om at mobiltelefoner henger etter på optisk kvalitet og bildekvaliteten i sluttresultatet hvis du har som mål å ha bildet på papir i en viss størrelse. Men noen andre momenter en mobiltelefon kanskje gjør det bra i er:

- tilgjengelighet

- umiddelbar bildedeling på nett

- umiddelbar redigering

- hverdagsbilder i godt lys

Det er sikkert noen til...

For all del, jeg er helt enig med alle som mener at fotografering gjøres med et fotokamera. Jeg selv tar knapt et bilde med min mobiltelefon, men det utelukker ikke andre utstyrsmuligheter til sitt bruk for andre mennesker.

Lenke til kommentar

Ja, jeg burde nok ha presisert litt her: Kameraene på toppmodellene til Samsung, HTC og Apple er SJANSELØSE mot et vanlig kompaktkamera fra Canon, Nikon, Casio osv.

jeg føler ikke at det der presiserte noe mer enn det forrige du skrev. Jeg skjønner hva du mener, men jeg står fortsatt på det jeg sa.
Lenke til kommentar

Tror kanskje du må presisere enda mer...:

Sjanseløse på hva?

Antagelig er de flest enige om at mobiltelefoner henger etter på optisk kvalitet og bildekvaliteten i sluttresultatet hvis du har som mål å ha bildet på papir i en viss størrelse. Men noen andre momenter en mobiltelefon kanskje gjør det bra i er:

- tilgjengelighet

- umiddelbar bildedeling på nett

- umiddelbar redigering

- hverdagsbilder i godt lys

Det er sikkert noen til...

For all del, jeg er helt enig med alle som mener at fotografering gjøres med et fotokamera. Jeg selv tar knapt et bilde med min mobiltelefon, men det utelukker ikke andre utstyrsmuligheter til sitt bruk for andre mennesker.

Mobilkameraer er sjanseløse på funksjonalitet, bildekvalitet, makro, de fleste situasjoner med mindre enn direkte sollys osv. Tilgjengelighet-argumentet ditt blir plukket litt fra hverandre av at et enkelt kompaktkamera er så mye bedre enn et mobilkamera. Et speilrefleks er selvfølgelig enda mye bedre, men det sleper man ikke på til daglig, som 1BlueAnd1White også påpeker.

Lenke til kommentar

Mobilkameraer er sjanseløse på funksjonalitet, bildekvalitet, makro, de fleste situasjoner med mindre enn direkte sollys osv. Tilgjengelighet-argumentet ditt blir plukket litt fra hverandre av at et enkelt kompaktkamera er så mye bedre enn et mobilkamera. Et speilrefleks er selvfølgelig enda mye bedre, men det sleper man ikke på til daglig, som 1BlueAnd1White også påpeker.

Så bra. Da er vi i bunn og grunn enige...:-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...