Twinflower Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Selv om det finnes hundrevis av "slik skal CVen din være"-artikler på diverse nettaviser, så kunne jeg tenkt meg litt tilbakemelding fra dere her på forumet. Det er spesielt interessant hvis noen av dere har erfaring fra stillinger hvor man leser CV-er (Er du her FrankHaugen?). Jeg vet at man bør holde den på maksimalt 2 sider, men jeg vet ikke helt hva mer jeg kan fjerne. Forslag mottas med takk. Siden jeg skryter av ordenssansen min så er det svært viktig at dere sier fra om dere finner noen småfeil/bugs/skjønnhetsfeil som jeg kan ha sett meg blind på Link: https://dl.dropbox.com/u/7897818/CV%20-%20Ola%20Nordmann.pdf Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 (endret) Høyt utviklet ordenssans og kontinuerlig kunnskapssøkende høres litt cocky ut i mine/norske øre tror jeg. Fungerer kanskje mot utenlandske selskaper. God ordensans og lærevillig i steden? Eksterne kurs, varme arbeider? Skrivefeil eller mener du noe annet? Fra mitt synspunkt i forhold til søknadsbrev og CV, skal brevet fange oppmerksomheten, mens CVen er mer en bakgrunnsskjekk/oppramsing. Du forteller detaljert om jobber du har hatt, jeg vet ikke om du tenker på å søke i samme bransje eller skal flytte på deg. Enten må man forklare mye om hva man har gjort til noen som ikke har peiling, eller så forstår personen det utfra stilling/selskap/båt. Jeg ville kuttet ned på detaljene i forhold til jobbene, og heller dratt det inn i brevet som argumenter om hvorfor du passer til stillingen. Da "mister" du kanskje noen jobber du forklarer detaljert, men da er vel ikke de jobbene relevant i forhold til hva du søker på. Skriv enklere da du ikke vet hvem som skal lese søknaden; root cause/comissioning. Nøkkelkvalifikasjoner: Systematisk og grundig er mye av det samme. Er du en ansvarlig person da du har vært verneombud? Ansvarlig synes værtfall jeg er en god egenskap. Fritidsinteresser: "alt teknisk" høres igjen litt cocky ut med mindre du er Reodor Felgen og søker jobb som mekaniker. Tekniske ting høres bedre ut synes jeg. Endret 9. mars 2013 av PinneVed Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2013 Først og fremst, takk for tilbakemeldingen! Jeg tenker selv at jeg er mer kunnskapssøkende enn lærevillig på den måten at jeg faktisk bruker mye av fritiden min på faglitteratur. Lærevillig synes jeg virker mer som noen som "ikke kan som mye, men gjerne vil kompensere". Kurset heter "varme arbeider", og er sikkert ikke relevant lenger i den jobben jeg søker på. Samme gjelder lift-kurset, så jeg kan sikkert bare fjerne det. Jeg er veldig detaljert med erfaringene mine fordi jeg søker på en (og bare en) jobb i samme bransje og fordi man kan ha så utrolig forskjellig erfaring i denne bransjen. Jeg valgte derfor å være ekstra konkret. Hvis ikke noen av de som leser søknaden min vet hva root cause eller commissioning er, så tror jeg heller ikke at jeg vil jobbe hos dette firmaet. (Det er sentrale begrep i bransjen jeg søker jobb i). Systematisk blir vel det samme som grundig, så der kan jeg ta bort litt unødvendigheter. Jeg er også enig i at "alt teknisk" ble litt svada Igjen, takk for kritisk blikk! Lenke til kommentar
PinneVed Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Godt mulig at bare kunnskapssøkende kan være mer treffende. Jeg synes fortsatt det er ganske stor forskjell på kunnskapsøkende og lærevillig. Kontinuerlig kunnskapssøkende virker mer som en beskrivelse av forskere/professorer som ligger helt i front av fagfeltet sitt gjennom selvstendig arbeid. Lærevillig er en mer ydmyk måte å vise ambisjoner på, samt å annerkjenne bedriften sin posisjon og medarbeidere da du ønsker å jobbe der. Igjen hvis du er "kontinuerlig kunnskapssøkende" kan det høres ut som du bare er ute etter å jobbe i noen få år før du hopper på neste og beste jobbmulighet. Antar at lagspillere, stabilitet og samarbeid også er viktig i det stillingene du søker. Vil fortsatt foreslå å gjøre CVen litt kortere men kanskje gjøre søkandsbrevet litt lenger hvis du skal søke på 1 jobb. Brev og søknad skal være interssant nok til å kalle deg inn på intervju, men du må fortsette imponere på intervjuet. Hvis de allerede vet alt du har gjort og hvordan du har gjort ting, hva har dere å snakke om da? Feks. hvordan du tok BaSc ved siden av arbeid er en god historie, men trenger du å ha den med på CVen for å bli kalt inn på intervju? På intervjuet kan du utbrodere og få fram personligheten i mye større grad. Hvorfor tok du studier ved siden av arbeid? Hvorfor studerer du på fritiden nå? Det kan imponere på intervju. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 10. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2013 Jeg er en skikkelig fag-nerd. Jeg tar ingeniørutdanning på fritiden fordi jeg vil lære mer om hva jeg jobber med. Det var ingen på jobben som spurte om jeg kanskje ikke burde ta litt mer utdannelse, eller noen som gir meg høyere lønn pga det. Jeg gjorde det kun for å bli bedre og skjønne mer. Derfor mener jeg at jeg er kunnskapssøkende. Dessuten er den delen av utdannelsen min helt sentral, så den er viktig å ha under "utdannelse" på enhver CV. Jeg har dog kortet ned på CVen (fjernet hele greia med interne kurs osv), så nå er den iallefall på to sider. Jeg tok også bort en del adjektiver (skryt) og gjorde den litt mer beskjeden/nøytral. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå