Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nylig kjøpt min første bil og trenger litt veiledning ang. rust.

Jeg har søkt litt rundt og kommet frem til at Owatrol er én av mange måter å behandle rust på.

Uavhengig av hva jeg har lest er jeg ikke den mest handy personen, men vil likevel prøve meg. Jeg trenger hjelp til fremgangsmåte og håper noen her inne kan bistå med kompetanse/erfaring.

Mitt kriterie er at det er noe "Ola Nordmann" skal kunne få til. Dvs. at feks. sandblåsing er utenfor rekkevidde....

Noe av det jeg lurer på er:

- Hvilket pussepapir?

- Hvor langt skal man pusse? (Owatrol trenger rust for å funke?)

- Skal jeg fjerne Owatrol etter det har trengt seg inn i metallet?

- Skal jeg påføre noe annet før lakk?

Alle svar mottas med et stort takk! :w00t::dremel:

PS: det er rust på innsiden "under" døren

post-289592-0-59006600-1362826548_thumb.jpg

post-289592-0-83045600-1362826554_thumb.jpg

post-289592-0-72227800-1362826561_thumb.jpg

post-289592-0-55131200-1362826567_thumb.jpg

post-289592-0-63745100-1362826571_thumb.jpg

post-289592-0-98566200-1362826574_thumb.jpg

post-289592-0-59352600-1362826580_thumb.jpg

post-289592-0-37465600-1362826584_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saab 900?

Du skriver at sandblåsing er utenfor rekkevidde. Vil likevel anbefale det. Du trenger bare en kompressor, sandblåsepistol, og sand selvsagt. Alt fås på Biltema, eller liknende. Ikke så dyrt heller. Sand tror jeg koster 50 kr for 5 kg på dunk. Pistolen koster et par hundrelapper, og jobben går mye raskere, og resultatet blir bedre.

Eventuelt kan du bruke en stålbørste, enten slip for hånd, eller kjøp en du fester på drillen.

Slip ned til du har rent metall(pass på å bli kvitt de små sorte merkene også, de blir fort til rust. Spray over med zinkspray, 2-3 lag, 5 min mellom lagene, slik at det nesten er tørt. Puss med 12-1500 papir, slik at du får en jevn overflate med god festeevne. Legg så lakk over, samme metode. Du kan avslutte med 3000 våtslipepapir for best resultat.

Den metoden du foreslår tror jeg ikke du trenger å prøve på, blir ikke noe særlig bra.

Lenke til kommentar

Nei, det er Mazda 323 :)

Var ikke klar over at det utenom kompressoren var så billig(!). Har hørt at det er det beste, men regnet med at det trengtes profft utstyr...

Du mener altså at jeg burde slipe det vekk til det ikke er mer rust igjen, et ordentlig grunnarbeid? Grunnen til at jeg vil bruke Owatrol er til de områdene som jeg ikke kommer til ved sliping (se hull på bildene). Ser for meg at Owatrol trekker inn og holder rusten i sjakk.

Noen forslag til hvordan jeg kan unngå masse sand inn i bilen ved sandblåsing? :hmm:

Endret av Eanbean
Lenke til kommentar

Laken, tapet fast i dørkarmen. Gaffatape fungerer fint.

Ja, gjør jobben skikkelig(er ikke det innlysende?)

Vet ikke hvorfor du ser for deg at Owatrol "trekker inn" og holder rust i sjakk. Metall er rimelig hardt, som du kanskje har gjettet, så det er ingen ting som "trekker inn" i stål.

Lenke til kommentar

Ja, nå er rust oksidert metall, og det samme gjelder. Du kan ha tynn olje, som renner gjennom glipene i rusten, men rusten kan ikke penetreres.

Hullene tar du med en vanlig stålbørste, og så kan du blande owatrol eller Hammerite, som jeg foretrekker, på en trykkanne og sprute det inn i hullene. Ikke for mye, trykk, da maler du vindusåpnermekanismer og vinduer også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...