Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøkkenrenovering

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå har jeg revet hele kjøkkenet mitt og funnet noen overraskelser på veien. Kjøkkenet har vært renovert en gang tidligere hvor det ble lagt laminat på gulv og panel ovenpå tapetserte vegger + diverse. Det viser seg at alt dette er lagt rundt kjøkkeninnredningen, dvs det er ikke laminatgulv under kjøkkeninnredningen og heller ikke panel bak kjøkkeninnredningen.

I taket er det eldgamle sponplater. For noen år siden var det vannlekkasje i overetasjen og jeg fikk besøk av noen som lagde en luke i taket mitt for tørking, de skjøtet inn en MDF plate når de var ferdige og en maler kom å gjorde det pent. Problemet ingen fortalte meg om (og ingen er villige til å ta ansvar for nå) er at gamle sponplater og ny MDF plate ekspanderer forskjellig, så malingen vil alltid bli ødelagt i skjøten mellom disse.

Ambisjonen er å få til noe ala dette (+ mosaikk fliser over benkene, komfyren):

post-296052-0-07918200-1362793691_thumb.jpg

Nå som jeg står med bare vegger har jeg vel en gyllen mulighet til å gjøre dette ordentlig, tenker jeg, men:

1. Bør jeg lage ferdige vegger hele veien rundt (panel) før kjøkkeninnredningen skal inn?

2. Blir det ikke best resultat hvis man tar ut det nå ikke fulldekkende laminatgulvet og legger nytt som dekker hele gulvet, og deretter setter kjøkkeninnredningen oppå dette?

3. I taket er det kanskje ryddigst å bare ("bare") rive ned sponplatene + MDF platen og legge panel rett på bjelkelaget?

En annen ting jeg har fundert litt på:

4. Skapet ved siden av komfyren kommer i konflikt med vinduet. Med standard høyde på benken vil den være ca 2 cm høyere enn vindusposten. Løsningen tidligere var at denne benken var mye lavere enn ellers, men det ser jo litt snodig ut. Klarer man å kutte til skap / benk på en måte som ser bra ut? ...andre forslag?

Ta gjerne en titt på detaljene fra IKEA planleggeren i vedlagt PDF.

På forhånd tusen takk for tips!

post-296052-0-07918200-1362793691_thumb.jpg

maggekjokken.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Veggene må du gjøre ferdig før du setter inn kjøkkenet, og helst rive ned og sjekke at det er spikerslag til overskap.

2. Det mest vanlige er å legge gulvet etter at man har montert kjøkkenet, av flere årsaker:

- Det er ikke noe poeng i å spandere gulv under kjøkkenet som du ikke ser likevel.

- Et parkett/laminatgulv skal være "flytende", og det vil det ikke være hvis det står et tungt kjøkken oppå.

3. Riv ned taket og sjekk hvordan det ser ut der oppi, spesielt siden det har vert vannlekkasje. Så lekter du og plater det, eller hvis du bare skal ha panel kan du ha panelen rett på bjelkelaget om du helst vil det, kommer jo an på takhøyde osv.

4. Du kan jo montere hele kjøkkenet 2cm lavere helt rundt, slik at benkeplaten flukter med vinduskarmen, men det kommer an på om det er høye eller lave personer som bor der. Hvis dere er høye ville jeg ikke gjort der, da man blir lett støl i ryggen av å jobbe for lavt.

Hva med å bare heve vinduet til normal høyde, eller sette inn et mindre vindu?

Er ikke tømrer, så dette er bare synsing/erfaring fra min side.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar Grovetussen!

1. Skjønner. Vet du hva som er vanlig ift gipsplater (underlag for fliser), man må vel avslutte panelet og montere gipsen rett på de underliggende spikerslagene i veggen? ...så det ikke bygger for mye.

2. Godt poeng ift at gulvet ikke kan vandre når det har all vekten på seg, det hadde jeg ikke tenkt på selv om jeg vet det skal være rom til vandring mot veggene. :closedeyes: Men bør kjøkkensokkelen ligge oppå gulvet eller inntil enden av gulvet?

3. Det er panel i taket i resten av leiligheten, så tenker det kan se ålreit ut på kjøkkenet også.

4. Godt poeng med benkhøyden, har tenkt at det er vanskelig pga standardhøyder på skap, skuffer og sokkel. skal se om dette lar seg gjøre. Vi er ikke så høye her. Flytte / bytte vindu høres ut som et litt stort ekstraprosjekt på det allerede litt vel store kjøkkenprosjektet + vi får sikkert ikke lov til å ha et vindu i annen høyde i firemannsboligen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder gulv, så pusset jeg opp for en 6-7 år siden og valgte å strippe hele rommet. Når det gjaldt gulvet var valget parkett og det ble lagt over hele gulvet før kjøkkenseksjonene ble satt på plass. Grunnen for at jeg valgte denne måte var fordi jeg hadde parkett til overs, men den største grunnen er at jeg ville ha gulvet under og ikke inntil for å slippe å liste. Hvis du legger gulvet inntil sokkelen vil dette være en plass som det vil samle seg brødsmuler og dritt (selv om du lister). Har du en fin sokkel så slipper du å liste i etterkant. Vekten vil jeg tro ikke har noe betydning så lenge du ikke fester det fast (gulvet mitt er like fint nå som når det var nytt - sef med noen kakk og merker) og det beveger seg med vekten/seksjonene på....

Lenke til kommentar

Takk SirEmanon. Jeg kjenner problemstillingen med brødsmuler etc som finner vei til kanten av gulvet og legger seg der mellom gulvet og sokkelen - det er en av tingene jeg gjerne skulle forbedret.

Jeg har lett litt mer rundt på nettet angående laminat/parkett med kjøkkeninnredningen oppå. Ser ikke ut som det er mange som advarer mot å sette kjøkkenet på gulvet.

http://www.byggebolig.no/gulv/legge-laminat-under-kjokkeninnredningeneller-ikke/

http://www.byggebolig.no/gulv/skal-vi-legge-laminatgulvet-forst-og-montere-kjokken-etterpa/

Lenke til kommentar

Nå som jeg står med bare vegger har jeg vel en gyllen mulighet til å gjøre dette ordentlig, tenker jeg, men:

1. Bør jeg lage ferdige vegger hele veien rundt (panel) før kjøkkeninnredningen skal inn?

2. Blir det ikke best resultat hvis man tar ut det nå ikke fulldekkende laminatgulvet og legger nytt som dekker hele gulvet, og deretter setter kjøkkeninnredningen oppå dette?

3. I taket er det kanskje ryddigst å bare ("bare") rive ned sponplatene + MDF platen og legge panel rett på bjelkelaget?

En annen ting jeg har fundert litt på:

4. Skapet ved siden av komfyren kommer i konflikt med vinduet. Med standard høyde på benken vil den være ca 2 cm høyere enn vindusposten. Løsningen tidligere var at denne benken var mye lavere enn ellers, men det ser jo litt snodig ut. Klarer man å kutte til skap / benk på en måte som ser bra ut? ...andre forslag?

Hei der.

Jeg er nettopp "ferdig" med oppussing av kjøkkenet i borettslagsleiligheten jeg kjøpte for en tid tilbake. Derfor har jeg erfart litt hva man bør tenke på når man skal gjøre jobben.

1. Gjør veggene ferdig. Og som nevnt over er det en fordel å sjekke om det er spikerbeslag bak overskapene da de blir vanskelige å feste uten og spesielt ved gipsvegger (som jeg dessverre hadde i min leilighet). Ved f.eks. å skifte platene på kjøkkenet sikrer du også jevne overflater, at alt er i water, noe som er en fordel ved montering av kjøkkeninnredningen.

2. Det er ganske polariserte meninger om hvorvidt man bør legge gulvet inntil veggen - også under gulvstående kjøkkenskap. Jeg forhørte meg både med erfarne hobbysnekkere og yrkessnekkere, men fant ikke noe godt svar på problemstillingen selv. Men min tanke var i alle fall at gulv lagt helt inntil veggen bak kjøkkenskapene vil sikre lettere renhold og mindre listverksarbeid. Kun sokkel er tilstrekkelig til at kjøkkenet ser greit ut. Jeg monterte også listverk hele veien rundt - også bak kjøkkenskapene - da jeg vil at drit skal havne på gulvet og ikke i kriker og kroker. Gulvet har fortsatt mulighet til å bevege på seg da de fleste Ikea - innredninger hviler på plastben.

3. Jeg ville revet platene i taket, sjekket tilstanden i mellomgulvet og lagt panel som du selv foreslår. Panel synes jeg er penere enn plater, men det er jo en subjektiv sak.

4. Jeg ville nok ikke redusert høyden på alle gulvstående kjøkkenskap. Tror nok jeg hadde gjort et kompromiss her og installert det ene kjøkkenskapet ved komfyren noe lavere enn de andre. Alternativt flyttet vinduet høyere, men det er jo litt vel omfattende for mitt vedkommende i alle fall.

Jeg legger ved noen bilder av mitt prosjekt så du kan se hva som er gjort.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...