Gå til innhold

Død CD-spiller på bil fra forhandler, krav på ny?

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Mazda 6 til 112.000 kr forleden. Merket først etter å ha kjøpt bilen at CD-spilleren er defekt. Den avviser hver enkelt CD, rett og slett. I tillegg lager CD-spilleren en mekanisk ulyd, som om den prøver å avvise en CD som ikke er i. Dette er selvfølgelig ikke det første man sjekker når man prøvekjører en så ny bil, og den er uansett annonsert med CD/Radio-spiller. Kan jeg kreve at forhandler fikser dette uten problemer?

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro det, men jeg har ikke juridisk kompetanse.

Er det standard utskiftbar CD-spiller, eller er det integrert?

Om den er standard, har du en gyllen mulighet til å sette inn noe bedre, med iPod-kontakt, USB, blåtann og AUX-inngang.

Jeg kjøpte nylig bruktbil med integrert stereo. Den har ikke AUX-inngang, og kan ikke få det heller.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det, men jeg har ikke juridisk kompetanse.

Er det standard utskiftbar CD-spiller, eller er det integrert?

Om den er standard, har du en gyllen mulighet til å sette inn noe bedre, med iPod-kontakt, USB, blåtann og AUX-inngang.

Jeg kjøpte nylig bruktbil med integrert stereo. Den har ikke AUX-inngang, og kan ikke få det heller.

Jeg tipper integrert, ettersom den er skjult bak et enormt plastdeksel som er standard i disse bilene.

Lenke til kommentar

Dersom bilen er ny, har man helt klart krav på ny CD-spiller (ødelagt CD-spiller er helt klart en mangel etter § 16 a jf. 15 b, og ny CD-spiller eller reparasjon av gammel CD-spiller vil begge være retting etter § 29). Men prisen er såpass lav at jeg synes det virker ganske usannsynlig at den skal være kjøpt ny. Dersom den er kjøpt brukt uten noen forbehold, og det ikke er nevnt at CD-spilleren ikke fungerer, så må nesten konklusjonen blir den samme. Er den solgt med generelt forbehold, så må følgende være oppfylt for at det skal være en mangel: (§ 17 a)

a) når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers

Eller så må selger ha brutt sin opplysningsplikt (§ 17 b jf § 16 b):

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

Problemet med opplysningsplikten er "kan antas å ha virket inn på kjøpet". Det fordrer en konkret vurdering, men dersom CD-spilleren er integrert er det jo rimelig å anta at han ikke ville kjøpt bilen (til den prisen), det er jo ganske dyrt og stress å fikse. En profesjonell selger burde også kjenne til dette. Uavhengig av det, så mener jeg at en ødelagt CD-spiller uansett ganske klart er "dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet kan forvente". Når en bil har CD-spiller, så forventer man selvfølgelig at denne fungerer.

Jeg mener med andre ord at dette er en mangel som man kan kreve rettet, uavhengig av eventuelle generelle forbehold.

Lenke til kommentar

Den er kjøpt brukt, men det stod radio/cd-spiller under tilbehør i annonsen. Det står ingenting om sånn den er i kontrakten. Bruktbilgaranti er det også gitt. Tar det som en selvfølge at en 2004-mod har cd-spiller som funker, spesielt når jeg ikke får byttet den selv.

Lenke til kommentar

Når det er reklamert med radio/cd-spiller, det er gitt garanti og det ikke er tatt noen generelle forbehold så er jo saken såpass åpenbar at jeg nekter å tro de kommer til å være vanskelige. Dra innom forhandler, fortell at CD-spilleren er ødelagt og jeg tipper de legger seg flate. Skulle de mot formodning ikke gjøre det, kan du gjøre det helt klart at du tar dem til FTU med en eneste gang, men det bør du ikke gjøre før du har gitt dem en sjanse. For som sagt, jeg tipper de ikke var klar over dette, og tilbyr seg å betale/fikse med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...