Trondster Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Når du har satt hvitbalansen godt på ett enkelt bilde er det så trivielt i Lightroom å bruke eksakt samme fargejustering på alle sammen. Du vil alltid få et bedre resultat på å Raw-konvertere på nytt og justere hvitbalansen i Raw-konverteringen enn på å justere en JPEG med feil hvitbalanse - programvaren vet ikke hvordan det egentlige utgangspunktet var hvis den får en "ferdig" kokt JPEG. Men - hvis du følger trinnene beskrevet over som C₈H₁₀N₄O₂ linker til, så kan du få like bra resultat med JPEG fra kameraet - så har du nemlig konfigurert kameraet til å sette helt korrekt hvitbalanse. Savner ellers bedre presets på dagens kameraer som bedre passer dagens sparepærebelysning - både innstillinger for halogenpærer og forskjellige typer sparepærer. Kan bare konkludere - Raw er tingen! Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Jeg forsøkte å "lagre" endringene jeg gjorde på det første bildet for så å bruke de videre på resten av bildene, men dette klarte jeg ikke finne noen måte å gjøre på. I photoshop ligger det under "batch", heter det noe annet i Lightroom? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 ...I photoshop ligger det under "batch", heter det noe annet i Lightroom? Heter "Sync". Du finner det nederst til høyre i Develop modulen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Du gjør ferdig et bilde, så trykker du crtl+A "merk alle", så går du opp til develope og til sync. Skal du ikke synkronisere alle bildene kan du holde inne crtl og trykke på de bildene du ønsker og synkronisere eller du kan merke de med en stjerne og etterpå merke de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå