Gå til innhold

Sliter med gulstikk (feil hvitbalanse?)


Anbefalte innlegg

Skal ta noen enkle portrettbilder av ansatt for bruk på "om oss" på en webside.

 

Bakgrunnen er et hvitt lerret, rommet er typisk kontor-belyst av vanlig lystoffrør. Bruker en D90, med 85mm f1.8.

 

Hadde samme problem sist vi tok bilder her, da ble det en runde i photoshop i etterkant. Nå har jeg forsøkt forskjellige tester på hvitbalanse, velger jeg glødelampe får jeg et mest riktig bilde, men fortsatt er alt veldig gult.

 

Sensurert personen, men dere ser problemet allikevel regner jeg med.

 

Noen tips?

 

Har lagt ved to bilder for å illustrere, det ene er jpeg fra kameaet, det andre har jeg forsøkt å justere curves på, men allikevel er ikke bakgrunnen så hvit som det burde. Dette ble tatt med hvitbalanse på auto.

 

post-49307-0-73971200-1362777201_thumb.jpg

 

post-49307-0-07636800-1362777176_thumb.jpg

Endret av MirusMentis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvet å sette hvitbalansen til Fluorescent?

Som flageborg viser så er det ikke vanskelig å sette hvitbalansen i photoshop. Bare bruk den hvite color pickeren i Levels på veggen.

Men bildet blir overeksponert og skyggene på skjorten blir blå. Faktisk så virker det som om lyskilden gjør at hvitbalansen på personen blir mer riktig (om noe varm) men veggen blir feil.

 

Hva slags belysning bruker du?

Endret av arthon
Lenke til kommentar

For full kontroll over hvitbalansen - skyt i Raw, hvis du allikevel skal en tur forbi Photoshop. Så kan du justere både eksponering og hvitbalanse.

 

Og ellers - følg instruksjonene det blir linket til over - så kan du skyte bilde av veggen for seg selv og bruke dette som referanse, eller du kan be en forsøksperson holde opp et hvitt (egentlig helst nøytralt grått, men hvitt fungerer fint) ark foran ansiktet og bruke dette som referanse for de andre bildene.

For å få bakgrunnen lysere kan du eventuelt øke eksponeringsjusteringen bittelitt.

 

 

For enda bedre og bløtere lys, vurder å ta bildene med naturlig lys - ved et nordvendt vindue eller lignende...

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Bildet har to " feil"...

 

Hvitbalansen som du selv påpeker. Du kan, i tillegg til å skyte i RAW, forsøke å stille hvitbalansen på kamera manuelt. Det står i bruksanvisningen din hvordan du gjør det.

 

Bakgrunnen din blir ikke helt hvit, sier du. Og det er også helt riktig, siden eksponeringen din belyses på den måten du ser ut til å gjøre. Hvis den hvite veggen skal bli hvit også på bildet, må du belyse den med en egen lyskilde som er 4-5 EV eller noe sånt kraftigere enn det du bruker på personen. Les deg opp på High-Key fotografering.

 

 

I tillegg til det over bør du også vurdere å lese om Color Management (fargestyring) hvis du ønsker å lære om det å ha kontroll på farger fra eksponering til fremvisning.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg "skyter" i raw, men minnekortet ligger igjen i kameraet på jobben, det er kun jpeg jeg kopierte ut før jeg dro hjem i går.

 

Jeg har forsøkt å sette wb på fluorescent også, det ble ikke noe bedre, heller motsatt. Jeg har en SB900 jeg kan bruke, men synes det ble litt for hardt lyst. Har ingen softbox, men kan vel bounce det via tak eller noe.

 

Eksperimenterer litt med det på mandag og kommer tilbake.

Lenke til kommentar

bruke en fotograf kanskje ? Ser mer proffesjonelt ut på en hjemmeside dersom man har ordentlige bilder. den tiden du bruker på å få til et omtrent ok på bilde er kostbar i tid. ansattportrett er billig og verdt og innvestere i. og du kan bruke tiden på noe annet som du tjener mer på :)

 

Men når det er sagt. det er bare å ta e bilde med noe nøytralt først som er med i bilde. Gråkort f.eks. eller innsiden av kamera baggen dersom den er grå. Så stiller du hvitbalansen i bridge etter det nøytrale. Den hvite veggen fikser du med levels/curves etter du har satt hvitbalansen

Endret av berge85
Lenke til kommentar

bruke en fotograf kanskje ?

 

Fantastisk godt tips!

Jeg kan jo ikke gi opp, lærer jo ingenting av det. Har holdt på noen år, og synes jeg begynner å få litt kontroll på denne hobbyen, portretter har jeg aldri tatt, og det må da være rom her på forumet for å spørre om hjelp?

 

 

Men når det er sagt. det er bare å ta e bilde med noe nøytralt først som er med i bilde. Gråkort f.eks. eller innsiden av kamera baggen dersom den er grå. Så stiller du hvitbalansen i bridge etter det nøytrale. Den hvite veggen fikser du med levels/curves etter du har satt hvitbalansen

 

Skal gjøre et par forsøk på dette i morgen.

Lenke til kommentar

Ser jo problemet her. Saken er den at du ikke kommer utenom riktig hvitbalanseinnstilling for å få fargene riktig.

En annen ting jeg tenker er at du ikke kommer til å få til dette skikkelig hvis du ikke kjøper en blitz. Skal du ha helt hvit bakgrunn må den lyses opp. Så da har du valget, enten fortsette å photoshoppe, eller gjøre det riktig å kjøpe inn to stk blitzer.

Lenke til kommentar

Hvis lysstoffrørene er av forskjellig fargetemperatur. F.eks. en miks av dagslys rør og varme inne-lysrør, noe som er veldig vanlig, så er det ganske umulig å få hvitbalansen i et kamera til å lese riktig.

Hvis det også er et innslag av dagslys fra vinduer så er forvirringen total.

 

Lys fra Lysstoffrør er generelt ikke lett å få riktig fargetemperatur på. En miks av fargetemperaturer er enda mer umulig. Hvis flertallet av lysstoffrørene har daglys temperatur så kan du prøve å sette kamera til dagslys hvitbalanse. Da er det mulig personen blir mest riktig. Veggen kan jo bare "blåses ut" i etterarbeidet.

 

Omtrent sånn burde bildet sett ut. Her er skyggen under snippen ekte sort. Gråtonen i skorten ekte grå. Jeg har bare dempet satureringen av rødt i huden litt, men det er umulig å få helt riktig hudtone uten å ha et fullt ansikt.

Så omtrent sånn burde bildet ditt sett ut hvis hvitbalansen var riktig og lyskilden var riktig.

Fakta er at skjorten er den delen av bildet som har riktigst hvitbalanse, med mindre den er faktisk er blå.

Det er også tegn på at veggen som skal være hvit er undereksponert. For at den skal være helt hvit må den over eksponeres.

Egentlig så virker bildet som om det generelt er undereksponert.

Hvis det hadde vært riktig eksponer så skulle det vært mulig å sette veggen til hvit med Levels i photoshop, men gjør man det blir bildet overeksponert og skjorteskyggene blå.

 

Enten må du ta bildet i et rom med mye dagslys, slå av lysstoffrørene og bruke blitsen og kanskje en reflektor.

 

I det lyset som finnes der du har tatt bildet vil du aldri få riktig hvitbalanse.

 

post-157018-0-81556800-1362955460_thumb.jpg

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser jo nå at du har en SB900. Det du kan forsøke for å få bakgrunnen hvitere er å sette lang lukkertid. Veldig lang lukkertid, da blir bakgrunnen hvitere. Still på manuellt og sett lukkertiden slik at veggen blir lys. Ha god avstand til veggen. Personen belyser du med blitzen og på ham bruker du blenderen for å få riktig eksponering.

Lenke til kommentar

Farger er én ting, og med lysstoffrør er det et kapittel for seg, men noe annet som er verdt å huske på er at sånn kontorbelysning ofte er generelt ganske triste saker. Det blir veldig platt med de vanlige lysrørarmaturene i taket; som regel modellerer de dårlig, de kaster lite lys på øynene, de gir ingen catchlights, og får dermed folk til å se veldig sløve og triste ut. Det er vanskelig å bedømme utifra det sladda bildet, men refleksjonen i panna og skyggen under skjortekragen gir noen klare indikasjoner på hva vi har å gjøre med her.

 

Som regel resulterer sånn belysning i at hvem som helst, uansett hvor fotogen vedkommende måtte være, ser ut som han har sovet for lite etter en veldig hard helg, ikke har fått seg kaffe enda, har sittet en time i trafikkork, og dessuten hater jobben intenst og helst vil rasere hele kontorlandskapet, knuse vinduene og løpe ut for å dra på jordomseiling og/eller starte en egen, kulere bedrift (gjerne sammen med en kollega (som han har mye mer til overs for enn kona (hvilket i seg selv er en kilde til bekymring))). Som regel er et slikt uttrykk ikke ønskelig, og en ekstremt hvit vegg er som regel ikke nok til å avverge det. Dermed ville jeg vurdert å heller plassere stakkaren ved et vindu, eller kanskje til og med i skyggen under et tre, og bruke det mer sjarmerende lyset man kan finne der.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

en annen ting du kan prøve på er å ta bilde med modellene forran et vindu Innenifra. Juster eksponeringen riktig på personen. På den måten kan du brenne ut vinduet bak og du får en hvit bakgrunn. Modellene må ikke stå for nærme vinduet da dem kan få lysstråling på deg fra vinduet. Dette må gjøres i dagslys. Igjen kan du bruke et gråkort eller noe nøytralt på første bilde, la personen holde det eller noe. Så kan du justere hvitbalansen i rawkonverteren,

Lenke til kommentar

Må bare gjennta at det er veggen bak som er feil fargetemperatur. Skjorten har riktig farge temperatur. Ansiktet er litt "kokt", men det er ikke så usedvanlig ved tungsten/lysstoffrør belysning.

 

Så kamera har satt riktig hvitbalanse på personen, men veggen har en annen belysnings kilde som skaper feil hvis personen/motivet er er korrekt.

 

Det er godt mulig at korrekt eksponering og en etterjustering av hvitt på bakgrunnen ville fikse det meste.

 

Selv med å bare klikke hvitt på bakgrunnen, hvor da skjorten blir litt blåere, er fremdeles sort og gråtoner i skyggene på skjorten korrekte (ved måling av gråtoner).

Lenke til kommentar

Tok frem råfilene i dag og la de inn i Lightrom, valgte "auto" på hvitbalansen, i stedet for "As shot" og det var som natt og dag.

 

Vegg og person har hatt samme lyskilde på eksemplet i første post.

Dog er ikke lerretet 100% hvit. Jeg sammenlignet med et A4 ark i stad og lerretet er litt gulere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...