klenoth Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Har nettopp gått til innkjøp av følgende utstyr og skal sette det sammen. Intel Core i7 3930K ASUS P9X79 Deluxe 2 stk ASUS GeForce GTX 670 2GB Samsung 840 Pro SSD (Bulk) - 256GB Corsair 32GB DDR3 1600MHz (4X8) Antec Kühler H2O 620 V4 CPU Cooler Fractal Design Define R4 Tower Black 2 stk Harddisker MEN så kikka jeg på den gamle strømforsyninga som jeg tenkte jeg skulle bruke og begynner å bli litt skeptisk. Det er en OCZ 700W MODXSTREAM PRO http://www.ocztechnology.com/ocz-500w-700w-modxstream-pro-power-supply.html Så spørsmålet er, vil denna være tilstrekkelig? Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 550watt på 12V i følge OCZ: http://www.ocztechnology.com/images/awards/mxsp_wattage_charts.jpg Det skal gå, men er i minste laget, strømfosyninger taper seg litt over årene, så om den er et par år gammel ville jeg nok vurdert å bytte. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 (endret) Ja, GTX 670 er ikke et strømhungrig kort - ut fra hva tester viser tror jeg faktisk ikke oppsettet ditt vil dra 500 Watt en gang. Ser Anandtech får sitt testoppsett basert på sokkel 2011 (overklokket CPU) dra en 300 - 320 Watt på load, og TDP på et GTX 670 er 170 Watt. 320 + 170 er under 500 Watt. Dersom vi justerer for overklokking, at Anandtech måler i fra stikkontakten osv, så drar trolig ikke oppsettet ditt 450 Watt fra PSU en gang. Jeg tar dog ikke hensyn til at strømforsyninger er av varierende kvalitet - og av den grunn faktisk kan skape problemer. Personlig ville jeg ikke bygd et oppsett til den prislappen uten også å velge en strømforsyning av ypperste kvalitet - dvs Seasonic eller Flextronic. OCZ sin ModStream Pro serie får ok anmeldelser, men så vidt jeg vet bruker de Teapo 85o C kondensatorer på en del plasser - noe som kan påvirke levetid mye. Min konklusjon er at det ikke er den gamle strømforsyninga sin kapasitet som er problemet, men at man bruker en muligens middelmådig komponent i et high-end oppsett. Og den middelmådige komponenten er etter min mening den viktigste komponenten for en stabil PC. Edit 2: Jeg har bare Seasonic baserte PSU-er på mine 5 PC-er (3 servere og to stasjonære). Siden jeg begynte med Seasonic har jeg ikke hatt en eneste ustabil maskin, og her kjøres mye døgnet rundt. @tjbr: Du overvurderer nok hva oppsettet drar av strøm. Endret 8. mars 2013 av Bolson Lenke til kommentar
klenoth Skrevet 8. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2013 Ok, takk for bra svar. Jeg bygger pcen sammen nå med kun 1 kort for å teste :-) Bestilte en Seasonic Platinum 860 som jeg monterer når jeg får den. Pcen jeg har nå har vært kjempestabil med kraftforsyninga hittil, men det er best å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå