Cloud Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Hvordan får jeg pc til å vise hardisken på "min datamaskin" (som dere sikkert kjønner er jeg ikke noe god i pc verdenen) Hardiskene: 40g seagete og 10g maxtor Koblet hardiskene på secundary (?) ide-kabel, 40g som master og 10g som slave. Er dette riktig? Pc finner begge diskenene når den booter, men så forstår jeg ikke mer.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 De må partisjoneres og formateres. Hvis du har XP så gjøres det i Control panel - Administrative tools - Computer Management - Storage - Disk Management. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Hvordan får jeg pc til å vise hardisken på "min datamaskin" (som dere sikkert kjønner er jeg ikke noe god i pc verdenen) Hardiskene: 40g seagete og 10g maxtor Koblet hardiskene på secundary (?) ide-kabel, 40g som master og 10g som slave. Er dette riktig? Pc finner begge diskenene når den booter, men så forstår jeg ikke mer.. Det høres ut som om du har koblet helt riktig. Jeg antar du har en annen disk som C: (på primær master antageligvis) Da skal det fungere fint, og du bare "slår de på" i windows som forklart av hårek. Hvis dette er de to eneste diskene i PC'n lurer jeg på hvilken som inneholder windows? Hvilken windows versjon har du forresten ? XP ? Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 17. september 2003 Forfatter Del Skrevet 17. september 2003 40g er os på. Tror 10g er formatert men er ikke sikker. Har win98se. Må vel ikke formatere begge diskenene?? Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 17. september 2003 Del Skrevet 17. september 2003 Hvis jeg har forstått deg riktig, så har du koblet 40gb og 10gb som master og slave på secondary ide port? Og at den finner 40gb disken med oset, men ikke 10gb diskene din? Hvis dette er tilfellet, så kan du sette kabelen for diskene påprimary ide. I mitt hode så er det mest ryddig, men absolutt ikke nødvendig. Deretter så kan du f.eks bruke fdisk (noe avansert hvis du ikke har prøvd det før). Der kan du partisjonere 10gb disken din f.eks og etterpå formatere den. Fdisk er et lite program som du kjører fra dos i win98. Trykk start---->kjør--->skriv deretter command.com og trykk ok. Deretter skriver du fdisk. Så starter programmet...hehe, så husker jeg ikke mer om hvordan det var Men du må velge "yes" der den spør om støtte for fat32 og deretter 4 for valg av harddisk (disk 1 er 40gb disk2 er 10gb mest sannsynlig). Deretter må du partisjonere 10gb disken, altså opprette en primary partisjon på disken. Avslutter programmet, starter maskina på nytt. Start command.com igjen, skriver f.eks format X: (X er stasjonsbokstaven 10gb disken har fått tildelt) når den er formatert så er alt iorden. Man kan vel også formatere den i windows hvis den kun har blitt partisjonert men ikke formatert? Som sagt, lenge siden jeg har brukt win98...husker litt dårlig :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå