Muffinrex Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Jeg har hatt en liste over komponenter lagra på dataen min en stund nå, med en samla pris på 9500 kroner. Lista er som følger: Grafikk: AMD Radeon HD 7970 GHz Edition (Proshop.no - 3161,-)Prosessor: Intel Core i5 3570K (proshop.no - 1539,-) Hovedkort: Asus P8Z77-V LX (Proshop.no - 652,-) HDD: Seagate Barracuda 7200.14 2TB (Deal.no - 648,-) Strøm: Corsair TX 650W V2 (Dustinhome - 639,-) Disk-Drive: Sony AD-5280 (Deal.no - 134,-) Kabinett: Corsair Carbide 500R (Deal.no - 797,-) RAM: Kingston HyperX 10th Anniversary 4x4GB - DDR3 2400MHz CL11 (NetShop - 995,-) OS: Windows 7 Home Premium (Multicom - 719,-) Greia er det, at jeg nå er 15 år gammel, og penger er ikke noe som vokser på trær for en femtenåring. Derfor lagde jeg en liste til, der jeg byttet ut noen komponenter med noe litt billigere (7700 kroner): Grafikk: Nvidia Geforce GTX 670 (Proshop.no - 2318,-)Prosessor: Intel Core i5 3570K (proshop.no - 1539,-) Hovedkort: Asus P8Z77-V LX (Proshop.no - 652,-) HDD: Seagate Barracuda 7200.14 2TB (Deal.no - 648,-) Strøm: Corsair CX 600W V2 (Supersmart - 535,-) Disk-Drive: Sony AD-5280 (Deal.no - 134,-) Kabinett: Corsair Carbide 500R (Deal.no - 797,-) RAM: Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB (2x4GB) CL9 (Cdon - 379,-) OS: Windows 7 Home Premium (Multicom - 719,-) Jeg skal snart konfirmeres, og jeg er usikker på hvor mye jeg får og hvor mye jeg skal spare... Er det noe poeng for meg å velge det billigere alternativet, eller skal jeg bygge den pcen jeg drømmmer om? Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 (endret) Bygg den dyre, du vil ikke angre. Jeg har 7970 GHz edition som jeg har klokket enda høyere enn fabrikkinnstilling, det er ownage! Endret 8. mars 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
William2 Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 enig med iceBlitz bygg den dyreste du vill ikke angre.. jeg har et 7970 kort sjøl. lykke til da med og velge men jeg ambefaler som sagt den dyreste Lenke til kommentar
otl Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 (endret) Hvorfor kan du ikke velge noe slikt http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=660801 i det nederste oppsettet? Hadde gått for det nederste oppsettet med skjermkortet ovenfor Endret 8. mars 2013 av otl Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Hovedforskjellen, om det kan kalles det, ligger i skjermkort valget ditt, hvilke spill og oppløsning skal du kjøre? Jeg er for såvidt enig med de andre at 7970 trolig er et bedre valg, men spm er om det har noen virkelig betydning i ditt daglige gamingliv. Husk også at datakomponenter faller i pris raskt og at neste generasjon Intel kommer om ca halvt års tid +/-. På bakgrunn av det synes jeg valg nr.2, kanskje byttet skjermkort til dette http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760600 iom at du nevner spare..... Lenke til kommentar
Muffinrex Skrevet 8. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2013 Hjelp, blir bare mer og mer usikker jeg... Har ikke noe i mot å bruke 3000 på et grafikkort, det beste i den prisklassen er bra nok.. Lenke til kommentar
Admiral-K Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Ikke meningen å gjøre deg usikker, jeg ønsket bare at du skulle definere bruken din slik at det er lettere å være nøyaktig når det kommer til komponenter. Forklar hva du skal bruke maskinen din til, hvilke spill du ev. skulle spille og hva slags oppløsning du har på skjermen. Lenke til kommentar
Hayabuuza Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Skal du game trenger du ikke 16gb ram, maks 8. Og hvis du vil ha 16gb, ikke kjøp til 1000kr. Lenke til kommentar
Muffinrex Skrevet 9. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2013 Skal du game trenger du ikke 16gb ram, maks 8. Og hvis du vil ha 16gb, ikke kjøp til 1000kr. Vel, jeg har prøvd meg litt på YouTube, og er glad i lage videoer av ting og tang... Men jeg skal vel hovedakelig game ja. Hva er galt med RAM til 1000? Ikke meningen å gjøre deg usikker, jeg ønsket bare at du skulle definere bruken din slik at det er lettere å være nøyaktig når det kommer til komponenter. Forklar hva du skal bruke maskinen din til, hvilke spill du ev. skulle spille og hva slags oppløsning du har på skjermen. Jeg spiller som oftest, og når jeg spiller..: Minecraft, Skyrim, Borderlands, SimCity, Amnesia, Dishonored osv. Men jeg er glad i å redigere i Premiere Pro (Driver litt på YouTube) og Photoshop i tilegg til spilling... Oppløsningen ligger på 1920x1080 (Full HD). Lenke til kommentar
Smokeeye Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Blir det ikke veldig dyrt med frakt? Med tanke på at du skal bestille fra så mange forskjellige nettbutikker.. Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 4x4 gb RAM til 1000 kr er utrolig overprisa. Du kjøper et sett som er for "hardcore" gamers med PC til 15000, og ikke til et middelmådig oppsett. Kjøp heller to 2x8gb til 700 om du må ha 16gb, men de aller færreste programmer bruker så mye RAM og ingen spill. Jeg tror ikke engang hovedkortet støtter RAM med 2400mhz Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt 7970 til 2600,- hos MPX (du får med to spill i tillegg), og gått for oppsett nummer en. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 (endret) Bare for å nevne det med en gang så er RAM oppskrytt til de grader når det gjelder gaming performance. For 10 år siden var oppgradering av RAM noe av det beste man kunne gjøre for ytelsen. Vi fikk tyngre operativsystemer, tyngre programmer og vi trengte raskt mer RAM. Men etter Vista har ikke ting blitt veldig mye tyngre. Windows 7 og 8 er raskere enn Vista og krever igrunn mindre og derfor har fokus skiftet over på andre ting. I dag har de aller fleste nok RAM. Om man ha for lite RAM merker man dette ved at PCen tar seg et halvt sekunds pause når man panorerer rundt i spill fordi den da må laste teksturer direkte fra harddisken istedenfor å ha alt for hver enkelt omgivelse man er i, i RAM. Men folk i dag har som regel mer RAM enn man trenger til gaming. Man har ikke lengre det problemet som nærmest alle opplevde når første Battlefield spillet kom at grafikken tok seg lange pauser hvert 5 sekund for å loade inn teksturer. Så, kjøp billig 1600MHz RAM, og kjør dyrere på med skjermkort. Blås også i hva folk sier om at man bør vente til ny teknologi kommer. Skal man tenke så idiotisk vil man aldri få oppleve å ha det beste av noe som helst. Kan garantere at et eventuelt 8970 maks vil være 15% bedre enn 7970 GHz edition, kanskje ikke det engang. Oppgraderingen jeg gjorde fra 5870 som ikke engang var toppmodellen da det kom sammenlignet med 7970 gav meg 90% økning i FPS eller noe til tross for mange år imellom teknologien. 90% økning høres kanskje mye ut, men det er ikke egentlig det. Når jeg går fra 35fps til 60fps i ett og samme spill med samme innstillinger er det ikke særlig imponerende med tanke på at det nye kortet satt meg tilbake med 3000kr og var mange år nyere i tillegg til at det er flaggskipet hva singlekort angår, noe 5870 ikke var. Opplevde heller ikke så mye fra 4870 X2 kortet til 5870. Det beviser egentlig bare at når man kjøpet en kvalitetsvare vil det gå en stund før noe nytt faktisk blir ekstremt mye bedre. Poenget er, 7970 er et satans rått kort, og vil ikke på lang tid bli "gammelt" og slått av alle de nyere kortene som kommer. Om man har flaggskipet av et kort vil det gå mange år før et nytt flaggskip virkelig blir mye bedre enn det du engang kjøpte. Ergo, 7970 er et ekstremt kort som vil som vil holde i flere år gamingmessig. Si 3 år da med moro og heftig grafikk med høy nok fps. Å kjøpe flaggskipmodell hvert 3 er da ingen problem. Om 3 år er du 18 og har nok da en helt annen økonomi eller kanskje du ikke er så interessert i gaming lengre heller da at det har noe å si. Så, lev i nuet, kjøp det du kan ta deg råd til og ha det fett med flaggskipkmodellene Endret 9. mars 2013 av IceBlitz 2 Lenke til kommentar
Muffinrex Skrevet 9. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2013 Bare for å nevne det med en gang så er RAM oppskrytt til de grader når det gjelder gaming performance. For 10 år siden var oppgradering av RAM noe av det beste man kunne gjøre for ytelsen. Vi fikk tyngre operativsystemer, tyngre programmer og vi trengte raskt mer RAM. Men etter Vista har ikke ting blitt veldig mye tyngre. Windows 7 og 8 er raskere enn Vista og krever igrunn mindre og derfor har fokus skiftet over på andre ting. I dag har de aller fleste nok RAM. Om man ha for lite RAM merker man dette ved at PCen tar seg et halvt sekunds pause når man panorerer rundt i spill fordi den da må laste teksturer direkte fra harddisken istedenfor å ha alt for hver enkelt omgivelse man er i, i RAM. Men folk i dag har som regel mer RAM enn man trenger til gaming. Man har ikke lengre det problemet som nærmest alle opplevde når første Battlefield spillet kom at grafikken tok seg lange pauser hvert 5 sekund for å loade inn teksturer. Så, kjøp billig 1600MHz RAM, og kjør dyrere på med skjermkort. Blås også i hva folk sier om at man bør vente til ny teknologi kommer. Skal man tenke så idiotisk vil man aldri få oppleve å ha det beste av noe som helst. Kan garantere at et eventuelt 8970 maks vil være 15% bedre enn 7970 GHz edition, kanskje ikke det engang. Oppgraderingen jeg gjorde fra 5870 som ikke engang var toppmodellen da det kom sammenlignet med 7970 gav meg 90% økning i FPS eller noe til tross for mange år imellom teknologien. 90% økning høres kanskje mye ut, men det er ikke egentlig det. Når jeg går fra 35fps til 60fps i ett og samme spill med samme innstillinger er det ikke særlig imponerende med tanke på at det nye kortet satt meg tilbake med 3000kr og var mange år nyere i tillegg til at det er flaggskipet hva singlekort angår, noe 5870 ikke var. Opplevde heller ikke så mye fra 4870 X2 kortet til 5870. Det beviser egentlig bare at når man kjøpet en kvalitetsvare vil det gå en stund før noe nytt faktisk blir ekstremt mye bedre. Poenget er, 7970 er et satans rått kort, og vil ikke på lang tid bli "gammelt" og slått av alle de nyere kortene som kommer. Om man har flaggskipet av et kort vil det gå mange år før et nytt flaggskip virkelig blir mye bedre enn det du engang kjøpte. Ergo, 7970 er et ekstremt kort som vil som vil holde i flere år gamingmessig. Si 3 år da med moro og heftig grafikk med høy nok fps. Å kjøpe flaggskipmodell hvert 3 er da ingen problem. Om 3 år er du 18 og har nok da en helt annen økonomi eller kanskje du ikke er så interessert i gaming lengre heller da at det har noe å si. Så, lev i nuet, kjøp det du kan ta deg råd til og ha det fett med flaggskipkmodellene Wow, dette inlegget gjorde dagen min to hakk lysere! Tusen takk, nå vet jeg hva jeg skal gjøre. Klarer meg fint med 8GB RAM, og kommer definitivt til å velge 7970. Er enig i alt du sier, nå slipper jeg å være usikker på slikt lenger xD Takk, takk, takk til alle som har hjulpet meg Lenke til kommentar
William2 Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Wow, dette inlegget gjorde dagen min to hakk lysere! Tusen takk, nå vet jeg hva jeg skal gjøre. Klarer meg fint med 8GB RAM, og kommer definitivt til å velge 7970. Er enig i alt du sier, nå slipper jeg å være usikker på slikt lenger xD Takk, takk, takk til alle som har hjulpet meg håper du får deg en god fornøyelse med pc'en da lykke til med bygginga da! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå