Gå til innhold

Hva er boten for å kjøre med for tung tilhenger

Anbefalte innlegg

Du kan også tenke deg et scenario hvor hengerens tillatte vekt er mindre enn bilens egenvekt, og vogntogvekten er under 3500, men hvor hengerens tillatte totalvekt er større enn bilens tillatte hengervekt; det er lovlig på B. Så lenge hengeren ikke lastes for tungt, vel å merke.

Når kom denne regelen?

Sist jeg sjekket mener jeg det var slik at hvis hengerens tillatte totalvekt i vognkortet var større enn bilens tillatte hengervekt måtte man ha BE for å trekke den. Uavhengig av aktuell vekt, og uavhengig av vogntogvekt, bilens egenvekt og alle de andre parameterne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også tenke deg et scenario hvor hengerens tillatte vekt er mindre enn bilens egenvekt, og vogntogvekten er under 3500, men hvor hengerens tillatte totalvekt er større enn bilens tillatte hengervekt; det er lovlig på B. Så lenge hengeren ikke lastes for tungt, vel å merke.

Nei

Lenke til kommentar

Når kom denne regelen?

Sist jeg sjekket mener jeg det var slik at hvis hengerens tillatte totalvekt i vognkortet var større enn bilens tillatte hengervekt måtte man ha BE for å trekke den. Uavhengig av aktuell vekt, og uavhengig av vogntogvekt, bilens egenvekt og alle de andre parameterne.

Vet jo ikke hvem det er du har sjekket det med, men det fins nok en del politifolk og saksbehandlere som ikke kan reglene (kompliserte som de er/har vært) godt nok...

Her er i alle fall helt konkret hva som står i førerkortforskriften om tilhenger på klasse B:

§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

(...)

3. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.

4. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 4 250 kg og vedkommende har fellesskapskode 96 påført førerkortet.

Her legger jeg nå merke til at det er fjernet en regel; kravet om at hengerens tillatte totalvekt skal være lavere enn bilens egenvekt sto her før, det er nå faktisk blitt borte, etter den endringen som tredde i kraft 19/01/13. Fjerde ledd, om klasse B/kode 96 er derimot nytt, innført fra samme dato. Det sto imidlertid ingenting om forholdet til bilens tillatte hengervekt i den paragrafen før 19. januar heller, så dette har "bestandig" (eller i alle fall ganske lenge) vært sånn.

Eneste sted det står noe om forholdet til/overskridelse av bilens tillatte hengervekt er (så vidt jeg vet) i Forskrift om bruk av kjøretøy. Det som står der (gjengitt under) gjelder også uansett førerkortklasse.

4. Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell totalvekt som er større enn den vektgrense for tilhenger som er fastsatt for motorvognen. Fastsatt vogntogvekt for motorvognen må ikke overskrides.

Nei

Jo. Hvis du mener noe annet, så får du i så fall finne ut hvilken paragraf i hvilken lov/forskrift det står i, og vise til den. Det står nemlig som du ser ikke i førerkortforskriftens bestemmelser om hva man har førerrett for på klasse B.

Edit: her er ordlyden i §3-5 slik den lød inntil 19. januar:

(...) 3. Vogntog bestående av bil eller motorredskap, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

Det sto altså ikke noe om forholdet til bilens tillatte hengervekt der da heller.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Nå må du også huske at med BE er det aktuell vekt som gjelder, ikke tillatt totalvekt.

Dersom bilen din hadde hatt tillatt hengervekt på 3000kg og du hadde BE, kunne du fortsatt hatt en tilhenger med tillatt totalvekt på 3500kg etter den, så lenge aktuell totaltvekt på tilhengeren var maksimalt 3000kg.

Har du kilder på dette? Ikke at jeg betviler det, men jeg skal nå ta klasse BE og har en bil på 2 tonn som kan trekke rett oppunder 2 tonn, mens hengeren har en tillat totalvekt på 2,8 tonn. Vil jeg da ha lov til å bruke denne hengeren så lenge jeg ikke laster den (inkludert vekten av hengeren) tyngre enn det bilen har lov til å trekke? I så fall løser det mange av mine problemer.

Lenke til kommentar

Har du kilder på dette? Ikke at jeg betviler det, men jeg skal nå ta klasse BE og har en bil på 2 tonn som kan trekke rett oppunder 2 tonn, mens hengeren har en tillat totalvekt på 2,8 tonn. Vil jeg da ha lov til å bruke denne hengeren så lenge jeg ikke laster den (inkludert vekten av hengeren) tyngre enn det bilen har lov til å trekke? I så fall løser det mange av mine problemer.

Ja. Med BE så er det aktuell totalvekt som gjelder. Sjekk tilhengerkalkulatoren.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil jeg da ha lov til å bruke denne hengeren så lenge jeg ikke laster den (inkludert vekten av hengeren) tyngre enn det bilen har lov til å trekke?

Det stemmer. Det følger delvis av denne paragrafen i førerkortforskriften:

§ 3-11. Førerett i klasse BE

Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg.

som ikke stiller noe krav om forholdet til bilens tillatte hengervekt, og delvis av denne bestemmelsen i forskrift om bruk av kjøretøy:

4. Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell totalvekt som er større enn den vektgrense for tilhenger som er fastsatt for motorvognen. Fastsatt vogntogvekt for motorvognen må ikke overskrides.

Disse to paragrafene sett i sammenheng innebærer at så lenge hengerens tillatte totalvekt er under 3500kg, så kan den kjøres på BE, men ikke nødvendigvis fullastet (aktuell totalvekt...), det siste kommer an på bilen.

Som nevnt i forrige innlegg gjelder tilsvarende på klasse B; man kan også der kjøre "større henger" enn bilen har lov å trekke dersom den bare ikke er lastet for tungt for bilen, men i det tilfellet er det summen av tillatte vekter for vogntoget som må holdes under 3500kg, ikke hengeren alene.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Nei. Med BE kan du trekke henger med last som samlet (aktuell vekt) veier så mye som bilen har lov til å trekke. Dette gjelder også dersom bil + henger veier over 3500 kg, så lenge bilen og hengeren er godkjent for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men det er vel 7 tonn lastebil du snakker om der.. Kanskje ikke tilhenger?

Uansett, BE er så lite ekstra pes at jeg anbefaler deg å heller ta det.

Jeg kan ikke B96-reglene i hodet, siden jeg klarte å komme meg gjennom BE-opplæring før 19. januar og derfor fikk førerkortet etter gammel opplærlingsplan med nye vektgrenser.

Dette er feil. Statens vegvesen innså at de ikke rakk å gjennomføre alle oppkjøringer som var meldt inn før 19.jan. derfor ble grensen flyttet til 1.juni, for de som ble meldt inn før 19.jan.Dersom du har kjørt opp nå kjører du fremdeles på "gamle" regler.

I allfall fikk jeg beskjed om det på min trafikkskole og trafikkstasjon. Om det er bare her er jeg usikker på.

Edit: presiserer at det gjelder om du har tatt opplæringen før 19.jan og at du var meldt inn før den datoen.

Endret av Aqulini
Lenke til kommentar

Nei. Med BE kan du trekke henger med last som samlet (aktuell vekt) veier så mye som bilen har lov til å trekke. Dette gjelder også dersom bil + henger veier over 3500 kg, så lenge bilen og hengeren er godkjent for det.

Sikter du til gamle eller nye regler nå? På gamle regler er det bilens begrensninger som avgjør hvor tungt du kan trekke.

EDIT: Glem det, leste feil. Beklager :)

Endret av Aqulini
Lenke til kommentar

Dette er feil. Statens vegvesen innså at de ikke rakk å gjennomføre alle oppkjøringer som var meldt inn før 19.jan. derfor ble grensen flyttet til 1.juni, for de som ble meldt inn før 19.jan.Dersom du har kjørt opp nå kjører du fremdeles på "gamle" regler.

I allfall fikk jeg beskjed om det på min trafikkskole og trafikkstasjon. Om det er bare her er jeg usikker på.

Edit: presiserer at det gjelder om du har tatt opplæringen før 19.jan og at du var meldt inn før den datoen.

Du tar feil.

Man kjører opp etter gamle regler dersom man var gjennom opplæringa innen 19. januar.

Men vektgrensene man kjører opp etter er fortsatt de nye, altså begrensning på 3500kg på tilhenger.

I praksis har dette for de fleste null betydning siden en tilhenger på over 3,5 tonn uansett ikke kan ha påløpsbremser og derfor utstyres med luftbremser.

Lenke til kommentar

Du tar feil.

Man kjører opp etter gamle regler dersom man var gjennom opplæringa innen 19. januar.

Men vektgrensene man kjører opp etter er fortsatt de nye, altså begrensning på 3500kg på tilhenger.

I praksis har dette for de fleste null betydning siden en tilhenger på over 3,5 tonn uansett ikke kan ha påløpsbremser og derfor utstyres med luftbremser.

Da tar du feil. Min far er sensor ved en annen trafikkstasjon og fikk han til å sjekke opp dette, pluss at min bror er sjåførlærer. De bekreftet at det jeg skriver er sant.

MEN; jeg vet ikke om det er KUN ved den trafikkstasjonen jeg brukte dette gjelder.

Så det kan være at begge har rett og feil.

Lenke til kommentar

Da tar du feil. Min far er sensor ved en annen trafikkstasjon og fikk han til å sjekke opp dette, pluss at min bror er sjåførlærer. De bekreftet at det jeg skriver er sant.

MEN; jeg vet ikke om det er KUN ved den trafikkstasjonen jeg brukte dette gjelder.

Så det kan være at begge har rett og feil.

Da kan sensor ta seg en bolle, for vedkommende kan faktisk ikke regelverket.

Det er heller ikke lokalt regelverk her, men faktisk et eøs-regelverk vi følger.

Det samme gjelder altså for hele eøs-området :)

Ja, man kjører opp etter gammel opplæringsplan, men man får begrensningene som ble innført fra 19. januar mtp tilhengervekt.

Men som sagt er det uansett krav om luftbremser på tilhenger over 3500kg, så det er i praksis av svært liten betydning for folk flest om de får kjøre dette eller ei.. (Enkelte små semi-biler har tilhenger over 3500 og kan kjøres med gammelt BE, men dette er FÅ!)

Dette gjelder for alle som kjører opp fra og med 19. januar 2013, og er hentet fra førerkortforskriften.

§ 3-11. Førerett i klasse BE

Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg.

I Norge omfatter førerretten også føring av traktor og motorredskap' date=' begge med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger.

0 Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 5 nov 2004 nr. 1448 (i kraft 1 jan 2005), 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013).

[/quote']

Videre står det i samme forskrift §14-6:

For førerett i klasse BE ervervet før 19. januar 2013 gjelder ikke begrensningen på tilhengerens tillatte totalvekt i § 3-11.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan sensor ta seg en bolle, for vedkommende kan faktisk ikke regelverket.

Det er heller ikke lokalt regelverk her, men faktisk et eøs-regelverk vi følger.

Det samme gjelder altså for hele eøs-området :)

Ja, man kjører opp etter gammel opplæringsplan, men man får begrensningene som ble innført fra 19. januar mtp tilhengervekt.

Men som sagt er det uansett krav om luftbremser på tilhenger over 3500kg, så det er i praksis av svært liten betydning for folk flest om de får kjøre dette eller ei.. (Enkelte små semi-biler har tilhenger over 3500 og kan kjøres med gammelt BE, men dette er FÅ!)

Dette gjelder for alle som kjører opp fra og med 19. januar 2013, og er hentet fra førerkortforskriften.

Videre står det i samme forskrift §14-6:

At regelverket er der er greit nok det. Men her er det altså snakk om et unntak.

Når jeg ringte trafikkskolen og trafikkstasjonen for å kontrollsjekke for en time siden fikk jeg samme svar.

Lenke til kommentar

At regelverket er der er greit nok det. Men her er det altså snakk om et unntak.

Når jeg ringte trafikkskolen og trafikkstasjonen for å kontrollsjekke for en time siden fikk jeg samme svar.

Du har virkelig ikke forstått greia..

For å ha et unntak fra en nasjonal forskrift må man også ha en forskrift som hjemler unntaket.

Kan du vise tl denne? Nei, for den finnes ikke :)

Jeg har selv kjørt opp etter de nye reglene, og jeg har satt meg inn i regelverket.. Tydeligvis noe bedre enn mange av Biltvilsynets egne ansatte har gjort :)

Lenke til kommentar

Du har virkelig ikke forstått greia..

For å ha et unntak fra en nasjonal forskrift må man også ha en forskrift som hjemler unntaket.

Kan du vise tl denne? Nei, for den finnes ikke :)

Jeg har selv kjørt opp etter de nye reglene, og jeg har satt meg inn i regelverket.. Tydeligvis noe bedre enn mange av Biltvilsynets egne ansatte har gjort :)

Ja, klart. De som jobber med det hver dag har ikke peiling.

Vi trenger jo ikke de så lenge du er her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...