Konkurransekjøreren Steen Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Jeg lurer på hva en eventuell reaksjon på følgende scenario kan bli: Sjåfør har førerkort BE, hengeren lastes ikke mer enn tillatt totalvekt og bilen kan ikke lovlig trekke hengeren med last (0-200 kg over). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 En mindre bot. Trolig ingen betydning for førerkortet, avhengig av under hvilke omstendigheter du kjører/blir tatt. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Ved kontroll: Det KAN ha betydning hvor mye bilen er lastet. I instruksjonsboken for min bil er det beskrevet at noe tyngre henger kan aksepteres, men at bilens lastekapasitet da reduseres tilsvarende. I verste fall får du et forelegg av noe slag, og må sette igjen henger eller last. Ved uhell/ulykke vil jeg anta at politiet tar førerkortet, de har jo blitt uforholdsmessig ivrige etter det den senere tid. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Det er vognkortet som sier noe om hvor tung henger du kan dra bak en bil. Hva som står i instruksjonsboken er irrelevant. Ved et uhell kan du også oppleve at forsikringsselskapet krever regress. 1 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Det er sant, var kun ment som en best case/worst case-skisse. Lenke til kommentar
SuperBlackBird Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Men hva om man kjører med BE-henger og kun har B sertifikat? Lenke til kommentar
Konkurransekjøreren Steen Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 Takk for svar folkens. Blir nok å holde seg innenfor det bilen kan trekke da. Også kom jeg på at kuletrykket kan trekkes ifra. Men det er vel ikke veldig vanlig å veie henger med last da, med mindre det er tydelig at hengeren har overlast. Men hva om man kjører med BE-henger og kun har B sertifikat? Med Førerkort B kan du ikke trekke henger med tillatt totalvekt som er mer enn hva hva bilen kan trekke i følge vognkort og maks 3500 kg. Tilhengerkalkulator Har blitt ganske strengt, så det medfører bot alt etter hvor ille det er. For eksempel en henger som veier 500 kg og med tillatt totalvekt 2000 kg, kan ikke kjøres med førerkort B selv om den er tom. Lenke til kommentar
Dromle Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Med Førerkort B kan du ikke trekke henger med tillatt totalvekt som er mer enn hva hva bilen kan trekke i følge vognkort og maks 3500 kg. Tilhengerkalkulator Dette er feil.Har du bare B er det ikke sikkert at du kan bruke de verdiene som står under hengervekt i vognkortet pga. av maks vogntogvekt blir for høy i forhold til hva du har lov å kjøre med bare B i sertifikatet. Hvis du har BE kan du ikke trekke større henger enn det som står i vognkortet. Min bil har en tillatt totaltvekt på 3050 kg i følge vognkortet. I følge det samme vognkortet er maks tillatt hengervekt 3500 kg. Med B i førerkortet har jeg derimot bare lov å ha 750 kg på slep etter denne bilen. Med B96 har jeg lov å ha 1300 kg på slep etter bilen og med BE har jeg lov. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Det gis ikke standardsatser for overlast av personbiler og tilhenger til personbil. For kjøretøyer med tillatt totalvekt over 3500 kg er dette detaljregulert i forskrift 17. desember 1971 om gebyr for overlasting og i forskrift 18. desember 1987 om gebyrsatser for overlasting. Overlast av personbiler kan innebære en betydelig fare både for passasjerer og medtrafikanter, og ordinært forelegg kan her være en hensiktsmessig reaksjon. Dette må vurderes individuelt, bl.a. ut fra hvor stor overlasten er og hvor mye den antas å påvirke bilens kjøreegenskaper. Har overlastingen bidratt til ulykke, vil dette og eventuelle skader selvsagt være straffskjerpende. Kjøring med henger som krever klasse BE med kun B sertifikat ilegges forelegg på 5000,- Kilde: http://www.riksadvok...frerkortmv..pdf For overlast og feilmarkering kan man bli ilagt bot som starter på 3-4.000 kroner i følge politioverbetjenten som ble intervjuet her (mai 2012): http://touch.budstik...rlast-1.7329671 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Henger meg på denne Følgende scenario: Fører har bare B lappen (evt BE) Tilhenger er godkjent for gitt vekt (henger for frakt av bil) Bil er ikke godkjennt for å trekke gitt tilhengervekt, ca 2000kg Totalvekt er fremdeles under 3500kg. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Dette er feil.Har du bare B er det ikke sikkert at du kan bruke de verdiene som står under hengervekt i vognkortet pga. av maks vogntogvekt blir for høy i forhold til hva du har lov å kjøre med bare B i sertifikatet. Hvis du har BE kan du ikke trekke større henger enn det som står i vognkortet. Min bil har en tillatt totaltvekt på 3050 kg i følge vognkortet. I følge det samme vognkortet er maks tillatt hengervekt 3500 kg. Med B i førerkortet har jeg derimot bare lov å ha 750 kg på slep etter denne bilen. Med B96 har jeg lov å ha 1300 kg på slep etter bilen og med BE har jeg lov. Nå må du også huske at med BE er det aktuell vekt som gjelder, ikke tillatt totalvekt. Dersom bilen din hadde hatt tillatt hengervekt på 3000kg og du hadde BE, kunne du fortsatt hatt en tilhenger med tillatt totalvekt på 3500kg etter den, så lenge aktuell totaltvekt på tilhengeren var maksimalt 3000kg. Endret 13. mars 2013 av Snylter Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Er B96 det nye av januar i år som kun krever et teorikurs og vips så kan man kjøre nesten det samme som BE? Har undersøkt en del og det er mye lite konkret info. Endret 13. mars 2013 av Theo343 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Tilhengerkalkulatoren hjelper deg. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Er B96 det nye av januar i år som kun krever et teorikurs og vips så kan man kjøre nesten det samme som BE? Har undersøkt en del og det er mye lite konkret info. B96 krever: 2 timers kurs i lastsikring (1 time praktisk) 3 timers kurs på vei (minst 2 timer praktisk) I tillegg må man ha to obligatoriske veiledningstimer. Så må man betale for nytt førerkort. For å få BE er kravet det samme som på B96, men her må du ta oppkjøring i tillegg. B96 gir muligheten til å kjøre inntil 4250kg vogntog, mens BE gir muligheten til å kjøre vogntog på inntil 7 tonn. her ligger mer info: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Personbil Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 (endret) Takk. Jeg lette etter all denne infoen så snart B96 var kjent via media men ingen hadde da informasjon, heller ikke vegvesenet, kjøreskolene osv. Jeg var også innom en trafikkstasjon med artiklene fra media uten at de kunne svare meg konkret. Med inntil 4250kg så skulle det være tilstrekkelig for å kjøre personbil med en hestehenger ville jeg tro? Men hele reglementet er jo litt merkverdig, Jeg tok førerkortet på slutten av 80 tallet og hadde jeg vært i Norge før fristen for helseattest på 90-tallet gikk ut så hadde jeg hatt lov til å kjøre 7-tonn i dag. Akkurat som en helseattest til 130,- fra fastlegen innen en viss dato for 20 år siden avgjør om jeg er skikket fremfor en helseattest noen måneder senere eller i dag? Whats right about that? And to add to the irony of that debacle. Min samboer leverte helseattesten i tide på 90-tallet og har dermed fult lov til å kjøre 7tonn men hun tør ikke engang kjøre med en liten henger ei heller "store" biler. Men hun er altså godkjent som en skikket fører til slike fartøyer fra de tilhørende myndigheter. Endret 13. mars 2013 av Theo343 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Men det er vel 7 tonn lastebil du snakker om der.. Kanskje ikke tilhenger? Uansett, BE er så lite ekstra pes at jeg anbefaler deg å heller ta det. Jeg kan ikke B96-reglene i hodet, siden jeg klarte å komme meg gjennom BE-opplæring før 19. januar og derfor fikk førerkortet etter gammel opplærlingsplan med nye vektgrenser. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Men hele reglementet er jo litt merkverdig, Jeg tok førerkortet på slutten av 80 tallet og hadde jeg vært i Norge før fristen for helseattest på 90-tallet gikk ut så hadde jeg hatt lov til å kjøre 7-tonn i dag. Akkurat som en helseattest til 130,- fra fastlegen innen en viss dato for 20 år siden avgjør om jeg er skikket fremfor en helseattest noen måneder senere eller i dag? Whats right about that? And to add to the irony of that debacle. Min samboer leverte helseattesten i tide på 90-tallet og har dermed fult lov til å kjøre 7tonn men hun tør ikke engang kjøre med en liten henger ei heller "store" biler. Men hun er altså godkjent som en skikket fører til slike fartøyer fra de tilhørende myndigheter. Det er det grunnleggende rettferdighetsprinsippet om tilbakevirkende kraft. Det er (og var heller ikke på 90-tallet) noe krav om helseattest for BE. Det er selvfølgelig alltid mulig å plukke fra hverandre prinsipper med enkelteksempler, men i bunn og grunn er ikke dette noe større problem enn alle andre steder i samfunnet hvor det kreves stadig mer opplæring for å utføre et arbeid eller en oppgave. Vi er på vei mot 10 + 3 + 3 + 2 års "obligatorisk" skolegang for mange yrker. Takk og pris at levealderen går opp... Men dette var igrunn O.T. Det ble spurt lengre opp om hva som skjer hvis man blir stoppet med "BE-henger" men bare har førerkort klasse B. Da får man en bot og må sette igjen hengeren på stedet hvis man ikke tilfeldigvis har med en passasjer som har BE og kan overta rattet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Vet ikke om en slik situasjon er verre enn denne... endte med 9500 kr i bot! http://www.ranablad.no/nyheter/article4703931.ece Lenke til kommentar
Konkurransekjøreren Steen Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 Dette er feil.Har du bare B er det ikke sikkert at du kan bruke de verdiene som står under hengervekt i vognkortet pga. av maks vogntogvekt blir for høy i forhold til hva du har lov å kjøre med bare B i sertifikatet. Hvis du har BE kan du ikke trekke større henger enn det som står i vognkortet. Min bil har en tillatt totaltvekt på 3050 kg i følge vognkortet. I følge det samme vognkortet er maks tillatt hengervekt 3500 kg. Med B i førerkortet har jeg derimot bare lov å ha 750 kg på slep etter denne bilen. Med B96 har jeg lov å ha 1300 kg på slep etter bilen og med BE har jeg lov. Det var selvfølgelig maks vogntog vekt på 3500 kg (tillatt totalvekt bil+tillatt totalvekt henger) jeg mente, eventuelt maks vogntog vekt 4250 kg med henger på 750 kg. For BE så er det aktuell vekt som gjelder. For B gjelder tillatt totalvekt. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Følgende scenario: Fører har bare B lappen (evt BE) Tilhenger er godkjent for gitt vekt (henger for frakt av bil) Bil er ikke godkjennt for å trekke gitt tilhengervekt, ca 2000kg Totalvekt er fremdeles under 3500kg. Med BE er dette uproblematisk om tilhengeren ikke er lastet tyngre enn det bilen har lov å trekke. Ellers blir det vel et gebyr for overlastet henger, men neppe bot for brudd på førerkortreglene. Med B er det krav om at hengerens tillatte vekt ikke kan være høyere enn bilens egenvekt, og med 2000kg tillatt hengervekt samtidig som vogntogvekt er under 3500 bryter du nødvendigvis den. Her blir det nok både overlastgebyr og bot. Du kan også tenke deg et scenario hvor hengerens tillatte vekt er mindre enn bilens egenvekt, og vogntogvekten er under 3500, men hvor hengerens tillatte totalvekt er større enn bilens tillatte hengervekt; det er lovlig på B. Så lenge hengeren ikke lastes for tungt, vel å merke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå