nordemoniac Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Hei! Har et Jamo S606 sett (surroundpakke) og en Yamaha RX-A1020 receiver. Jeg har nå kjøpt et par pakker med Supra 2.5mm2 høyttalerkabel. Er dette tykt nok for mine høyttalere? Jeg kommer til å Bi-ampe frontene, og bakhøyttalere blir ca. 10-14m. totalt i strekk, mest sannsynlig litt mindre. Alle som hører at jeg går for 2.5 kvadrat syns dette er alt for lite, og jeg må ha minimum 4, helst 6mm (??), men de samme sier at det ikke er noe problem å kveile opp høyttalerkabel som ikke blir brukt, da induksjon ikke kan oppstå ettersom begge ledere er kveilet i samme retning. Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle være nødvendig med tykkere kabler enn 2.5? Det er jo snakk om kanskje 100 watt til hver høyttaler ved normal bruk, mest sannsynlig mye mindre. I et el-anlegg bruker man jo 2.5mm, noe som fint holder til 3500 W. Hva er det som er så magisk med høyttalerkabler? Jeg ønsket ikke tykke kabler fordi de er vanskelig å skjule, og jeg ønsket å ha litt lengde på de, så jeg evt. kan bruke de i neste bolig om den skulle ha noe større distanser. Ønsker ikke å kappe i filler en høyttalerkabel til 1000,- for å ende opp med mange ubrukelige biter, så derfor vil den noen steder også ligge oppkveilet. Noen problemer med dette? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 (endret) Jeg ser ingen problemer med å bruke disse kablene på dine bakhøyttalere. 20 meter av 2,5 kvadratmillimeter høyttalerkabel i kobber har en motstand på 0,136 ohm som er 5% av 2,72 ohm. Dvs. dersom man bruker "5%-regelen" så kan man bruke disse på alle høyttalere som har høyere impedans enn 2,72 ohm i hele lydspekteret. Dvs. det er meningsløst å snakke om effekt/watt i forbindelse med tverrsnitt og kabellengde for høyttalere. Du kunne dessuten kjøpt billigere kabler. Endret 8. mars 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
H80 Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Husk at det er strømmen som avgjør spenningstapet i kablene. Ikke effekten. I el-anlegg har man konstant 230VAC. Da får du ved 3500W ca 15A. Hvis du skal spille med 100W på en 8 Ohm høyttaler snakker vi om ca 28V og 3,75A. En høyttaler er en veldig kompleks last å drive, og impedansen, strømmen og spenningen vil variere mye. Siden det er vanskelig å beregne dette, er det greit å ta i litt og bruke en litt større kabel enn man tror man behøver. PS: 100W er ganske mye lyd. Hvis du ikke skal spille høyt, greier du deg nok fint med 2,5 kvadratmillimeter på 10 meter. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 11. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2013 Da høres dette veldig bra ut! Takk for litt forklaring i forhold til strømforbruk!! Kjører på med 2.5mm2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå