Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kontrollprøve BI matematikk for økonomer vår 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger egentlig ingen utregning her, da både c) og d) er to ganske idiotiske oppgaver (spør du meg), da man egentlig ikke trenger regne ut noe for å vise hva svaret blir. Men jeg skal prøve å gjøre ett forsøk. La oss si at vi har to ledd i oppgaven her. Vi har x, og vi har e^2x. La oss sette disse to leddene til å bli null.

 

x = 0

e^2x = 0

 

Vi vet at e^2x ALDRI blir null. Det er fordi e^n (der n = alle reelle tall) alltid er større enn 0.

x derimot, kan bli 0, viss vi setter 0. x * e^2x = 0, da x = 0, siden 0 * e^x uansett blir 0.

 

 

 

HeI!

 

Her lager man fortegnskjema. Det er allerede faktorisert, så du setter inn e^x, som alltid er positivt, og du setter inn (x - 2), som er negativt opp til 2, så positivt. Da kan du tegne linje for f(x) og bestemme hvor den er over, mindre og erlik 0.

 

 

 

Du finner I(x) i oppgave a. I'(x) = GI. Så du trenger bare derivere I(x) for å få GI.

Du har oppgitt C(x) i oppgaven. C'(x) = GK. Så du trenger bare derivere C(x) for å få GK.

Så setter du inn verdien du fant i oppgave f, for å finne ut hva GI og GK er når overskuddet er størst.

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Lurer på noe, oppgave 5d og 5e. Er det mulig å gjøre dem på den offisielle BI kalkulatoren? Jeg får ikke til å regne ut (900.000*e^0,05*10) [altså regnet ut e'en] på hverken oppgave d eller e, men med wolframalpha så klarte jeg det.

 

Takk for svar! Fremgangsmåte på kalkulator hadde vært supert :)

Lenke til kommentar

Lurer på noe, oppgave 5d og 5e. Er det mulig å gjøre dem på den offisielle BI kalkulatoren? Jeg får ikke til å regne ut (900.000*e^0,05*10) [altså regnet ut e'en] på hverken oppgave d eller e, men med wolframalpha så klarte jeg det.

 

Takk for svar! Fremgangsmåte på kalkulator hadde vært supert :)

 

Rotet litt med den selv, så skal forklare hvordan jeg til slutt fikk det til. Først tar du 0.05*10=0.5. Deretter trykker du følgende på kalkulatoren; 0.5 2ND LN. Så er det bare å gange 900.000 med det svaret du fikk :)

Endret av Smas90
Lenke til kommentar

Plis, utregning på oppgave 1 a, b og d noen? :) Må få levert i morgen, og får det ikke til

 

Side 2-8.

 

Noen som hadde giddet å vise hvordan grafen deres ser ut på oppgave 3 D ? sånn at jeg vet den er riktig

 

 

Skriv funksjonen inn i Wolfram Alpha calc (google) Så viser den deg grafen. Vær så god.

Hei! Noen som kan vise utregningen på oppg 4d? :)

Let, side 2-4.

Noen som har utregningen på oppgave 2 c og 2d? :)

Har sittet på skolen siden klokken 8 nå, og vil ha påskeferie :p

Hadde blitt veldig takknemmelig om noen kunne skrevet svaret på de så jeg får levert :)

Mange, mange timer på å lete fram svarene. Dette er forøvrig også ganske OK oppgaver. Det blir jo 0, uansett hva eksponenten sier. Hovedtallet er jo 0.

 

Istede for å skrive noe her, (gjerne de som har 1 post) det er ikke lettere å lete, eller ta opp boka? Hjelp til kontroll eksamen er jo for å sjekke å lære av feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...