Simennzz Skrevet 14. april 2013 Del Skrevet 14. april 2013 Det kom netopp nå sensorveiledning til matteinnleveringen... Oppgave 6- lokale minimumer -1,5 og 1,5. Ikke -1,75 og 1,75 ! Folkens... Er det noen som forstår noe?.. Hei! Er bare jeg som har skrevet feil inne på siden her, så på oppgaven min og der stod det 1,75, må beklage det. Det er jo selfølgelig siden det er der den krysser x-aksen på grafen. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Noen som vet hvor tidligere matte eksamen ligger? Lenke til kommentar
haugs227 Skrevet 15. april 2013 Del Skrevet 15. april 2013 Dette lurer eg også på, finn ikkje noko på @BI. Lenke til kommentar
vsm89 Skrevet 18. april 2013 Del Skrevet 18. april 2013 Det kom netopp nå sensorveiledning til matteinnleveringen... Oppgave 6- lokale minimumer -1,5 og 1,5. Ikke -1,75 og 1,75 ! Folkens... Er det noen som forstår noe?.. Hvor finner du sensorveiledningen? Lenke til kommentar
_begynner Skrevet 20. april 2013 Del Skrevet 20. april 2013 Vsm89, fant du sensorveiledningen? Den ligger på itslearning. Lenke til kommentar
234 Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Kan noen hjelpe meg med derivajon av brøkfunskjoner!! Holder på å gå gjennom gamle oppgaver! oppgave 3.17 s. 189 b) f(x) = x^3+3x^2+1 / 3x^2 f'(x) = g'(x)* h(x) - g(x)* h'(x) / h(x)^2 f'(x)= (3x^2+6x)* 3x^2 - (x^3+ 3x^2+ 1)* 6x /( 3x^2)^2 = (9x^4+18x^3) - ( 6x^4+18^3+6x) / (3x^2)^2 = 3x^4 +6x / (3x^2)^2 Fasitsvar: = x^3 -2 / 3x^3 Jeg skjønner virkelig ikke hvordan de fant det svaret!! Lenke til kommentar
Simennzz Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Kan noen hjelpe meg med derivajon av brøkfunskjoner!! Holder på å gå gjennom gamle oppgaver! oppgave 3.17 s. 189 b) f(x) = x^3+3x^2+1 / 3x^2 f'(x) = g'(x)* h(x) - g(x)* h'(x) / h(x)^2 f'(x)= (3x^2+6x)* 3x^2 - (x^3+ 3x^2+ 1)* 6x /( 3x^2)^2 = (9x^4+18x^3) - ( 6x^4+18^3+6x) / (3x^2)^2 = 3x^4 +6x / (3x^2)^2 Fasitsvar: = x^3 -2 / 3x^3 Jeg skjønner virkelig ikke hvordan de fant det svaret!! Hei! Legger ved et bilde som viser utregning (beklager min stygge skrift!) Der ser du at du har egentlig gjort alt rett, utenom at du har +6x når det skal være -6. Det er bare forkortningen som mangler. Dette ville hatt ingenting å si på en eventuell eksamen, vil jeg tro! Så ikke stress! 1 Lenke til kommentar
RonaTa Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Hei, Jeg lurte på; Når man skal avgjøre lokale/globale ekstremalpunkter. Må man regne ut funksjonsverdiene? Eller kan man finne ut av det ved å bare se på fortegnskjema? Lenke til kommentar
Riverolf Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Hei. F(x)=(2x^2+6)(x^3-x) ? Skjønner ikke helt fasiten på denne. Eks 03.03.12 oppg 1d. Hadde vært super hvis noen kunne forklart meg den :-) Lenke til kommentar
lappeni Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Trenger å låne noen kloke hoder her altså, er ikke fra kontrollprøven vår, men er å finne stasjonærpunkter av maks og min for funksjoner av flere var. Er oppgave 7.34c) side 450. Har derivert og ender opp med: 3x^2 + 3y = 0 3x + 3y^2 = 0 Men hvor går jeg videre herfra? :-/ Tenkte innestningsmetoden, men forstår ikke det helt når vi har ^2 i begge ledd. Lenke til kommentar
gaffel1 Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Edit: Fant ut selv Endret 2. mai 2013 av gaffel1 Lenke til kommentar
gaffel1 Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 På oppgave iii), hvor kommer (-2) x^-3 fra? Skal man bruke potensregelen på det leddet etter tretallet? Hva gjør man så for å løse resten av oppgaven? Lenke til kommentar
234 Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Hei! Legger ved et bilde som viser utregning (beklager min stygge skrift!) Der ser du at du har egentlig gjort alt rett, utenom at du har +6x når det skal være -6. Det er bare forkortningen som mangler. Dette ville hatt ingenting å si på en eventuell eksamen, vil jeg tro! Så ikke stress! Tusen hjertelig takk :) Jeg forstår ikke det bestemte integralet. Hvis jeg ser på eksempelet i boka s. 385 skjønner jeg virkelig ikke hvordan de har fått 8/3 og -1/3!! Endret 3. mai 2013 av 234 Lenke til kommentar
234 Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) På oppgave iii), hvor kommer (-2) x^-3 fra? Skal man bruke potensregelen på det leddet etter tretallet? Hva gjør man så for å løse resten av oppgaven? f(x)= 3(x^-2 +1)^4 Her bruker du formelen: f'(x) = n* u^n-1 * u' Vi setter u= x^-2 +1 som gir u'= -2x Ifølge formelen er da: f'(x)=3*4 (x^-2 +1)^3 * -2x = -24x (x^2+1)^3 Men kunne du forklare meg oppgave b i)! Hvordan får du x-5?? Endret 3. mai 2013 av 234 Lenke til kommentar
underho Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Men kunne du forklare meg oppgave b i)! Hvordan får du x-5?? Tar kvadratrot på begge sider for å få uttrykket i parentesen alene. Husk at Endret 3. mai 2013 av underho Lenke til kommentar
gaffel1 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Når man skal faktorisere en ulikhet for å få tegnet det inn i et fortegnskjema, hvordan skal man vite hva man skal faktorisere til? Feks: x^2 -3x +2 > 0 blir til (x-1) (x-2) > 0 Hvordan skal man vite dette hvis man ikke ser hva som skal stå der? Lenke til kommentar
Simennzz Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Når man skal faktorisere en ulikhet for å få tegnet det inn i et fortegnskjema, hvordan skal man vite hva man skal faktorisere til? Feks: x^2 -3x +2 > 0 blir til (x-1) (x-2) > 0 Hvordan skal man vite dette hvis man ikke ser hva som skal stå der? Hei. Du må bruke andregradsformelen. Det gir x = 1 og x = 2. a(x-x1)(x-x2). Du setter svarene inn for x1 og x2. Dersom du hadde hatt 3(x^2-3x+2) ville du satt inn 3 for a. Veldig rask forklaring, denne formelen står i boka en plass, mener å huske det er på side 59, 69 eller 79. Lenke til kommentar
gaffel1 Skrevet 6. mai 2013 Del Skrevet 6. mai 2013 Hei. Du må bruke andregradsformelen. Det gir x = 1 og x = 2. a(x-x1)(x-x2). Du setter svarene inn for x1 og x2. Dersom du hadde hatt 3(x^2-3x+2) ville du satt inn 3 for a. Veldig rask forklaring, denne formelen står i boka en plass, mener å huske det er på side 59, 69 eller 79. Det var så lett ja! Tusen takk Lenke til kommentar
gaffel1 Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 På oppgave ii), hvordan kommer man frem til at nevneren blir (x+2) (x-2) ? Og at telleren blir 2x? Lenke til kommentar
gaffel1 Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 På denne oppgaven, når man deriverer -2xy, så blir det -2y, både når man deriverer på hensyn av x og på hensyn av y. Hvorfor blir det det samme her? Noen som vet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå