Chris888 Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Tenkt vi kunne hjelpe hverandre med denne kontrollprøven, og på denne måten lærer vi enda litt mer enn om vi bare sitter alene og prøver Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Har du sett https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1383610? Lenke til kommentar
Chris888 Skrevet 8. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2013 Ja, men det hjelper jo ikke så mye når det er fra 2011. Nå er det nye og andre oppgaver Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 (endret) Ja, men det hjelper jo ikke så mye når det er fra 2011. Nå er det nye og andre oppgaver Hvor langt har du kommet? Hvordan løser man 1.12^x=4,2? På kalkisen.. EDIT: fant det ;-) Endret 8. mars 2013 av Hassli Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Hvorfor er det så enkel matematikk for å bli økonom ? 5 Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Noen som har begynt på oppgave 3? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Ja, men det hjelper jo ikke så mye når det er fra 2011. Nå er det nye og andre oppgaver Tråden «lever» endå i den forstand at seinast i dag vart spurd om (slik eg forstod det) den same prøven du spør om her. Lenke til kommentar
Chris888 Skrevet 8. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2013 Tråden «lever» endå i den forstand at seinast i dag vart spurd om (slik eg forstod det) den same prøven du spør om her. Ja, så det nå, men må bla veldig langt ut for å finne det. Så nå har jeg uansett laget en ny tråd. Lenke til kommentar
eirjar Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Noen som kunne være så snille å ha hjulpet meg med å løse disse oppgavene? Hadde vært evig takknemlig. Er hentet fra årets kontrolleksamen i matte for økonomer oppgave 2. Løs likningen og ulikheten: xe^2x=0 og xe^2x<0 Oppgave. 3 I denne oppgaven ser vi på funksjonen f(x)=(x-2)e^x a) Når er f(x)=0, f(x)>0 og f(x)<0 b) Beregn f'(x). Finn ut når f(x) er voksende og når f(x)er avtagende. Finn eventuelle lokale maksimums eller minimumspunkter. c) Beregn f''(x). Finn ut når f(x) er konveks og når f(x) er konkav. Finn eventuelle vendepunkter. d) Skisser grafen til f(x). Oppgave 4 Sammenhengen mellom prisen p per enhet av en vare og antall enheter x som selges av varen er gitt ved p=72−2x. a) Skriv opp uttrykket for innskuddsfunksjonen I(x). b) Hva er etterspørselen xog prisen pnår inntekten er maksimal? c) Finn et uttrykk etterspørselen x som funksjon av prisen p. d) Finn et utrykk for elastisiteten Ep av etterspørselen med hensyn på p. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Noen som kunne være så snille å ha hjulpet meg med å løse disse oppgavene? Hadde vært evig takknemlig. Er hentet fra årets kontrolleksamen i matte for økonomer oppgave 2. Løs likningen og ulikheten: xe^2x=0 og xe^2x<0 Oppgave. 3 I denne oppgaven ser vi på funksjonen f(x)=(x-2)e^x a) Når er f(x)=0, f(x)>0 og f(x)<0 b) Beregn f'(x). Finn ut når f(x) er voksende og når f(x)er avtagende. Finn eventuelle lokale maksimums eller minimumspunkter. c) Beregn f''(x). Finn ut når f(x) er konveks og når f(x) er konkav. Finn eventuelle vendepunkter. d) Skisser grafen til f(x). Oppgave 4 Sammenhengen mellom prisen p per enhet av en vare og antall enheter x som selges av varen er gitt ved p=72−2x. a) Skriv opp uttrykket for innskuddsfunksjonen I(x). b) Hva er etterspørselen xog prisen pnår inntekten er maksimal? c) Finn et uttrykk etterspørselen x som funksjon av prisen p. d) Finn et utrykk for elastisiteten Ep av etterspørselen med hensyn på p. Oppgave 3 sliter jeg skikkelig med.. Skjønner ikke en dritt as! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 oppg. 3 a) Sett opp ligninge, løs for x. No prob. Må muligens bruke logaritmer. b) Samme som i a) bare at man ser på f'(x) istedenfor f(x). c) Samme som i b) og a) bare at f''(x). d) Skisser graf. Lenke til kommentar
eirjar Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 oppg. 3 a) Sett opp ligninge, løs for x. No prob. Må muligens bruke logaritmer. b) Samme som i a) bare at man ser på f'(x) istedenfor f(x). c) Samme som i b) og a) bare at f''(x). d) Skisser graf. Hvordan regner du ut likningen f(x)? Jeg har ikke fått taket på hvordan man regner en likning med tallet e. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 f(x) i seg selv er ingen ligning. Jeg kan regne tilfellet for deg, så kan du prøve på de andre selv. Vi ønsker altså å løse: for x. Siden vi har to faktorer og produktet skal være null må minst en av faktorene være null, altså: eller . Vi vet (overbevis deg selv om dette!) at uansett hva x måtte være, derfor må vi altså ha at eller som den eneste løsningen på ligningen. Var dette greit? Lenke til kommentar
eirjar Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 f(x) i seg selv er ingen ligning. Jeg kan regne tilfellet for deg, så kan du prøve på de andre selv. Vi ønsker altså å løse: for x. Siden vi har to faktorer og produktet skal være null må minst en av faktorene være null, altså: eller . Vi vet (overbevis deg selv om dette!) at uansett hva x måtte være, derfor må vi altså ha at eller som den eneste løsningen på ligningen. Var dette greit? Har prøvd litt selv, og har funnet litt ut av det. Dette hjalp veldig! Hvordan blir da likningen xe^2x=0? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Har prøvd litt selv, og har funnet litt ut av det. Dette hjalp veldig! Hvordan blir da likningen xe^2x=0? Se over. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Hvordan finner man maks og min i 3 b? Lenke til kommentar
Simennzz Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 (endret) Hei! Skal gjøre hele denne imorgen. Kan da ta bilde av sidene, og legge ut løsningsforslaget her, om det er ønsket. Oppfordrer da og bruke dette til å lære, og ikke skrive av. Skriver du av, stryker du på eksamen uansett. Endret 10. mars 2013 av Simennzz 2 Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Hei! Skal gjøre hele denne imorgen. Kan da ta bilde av sidene, og legge ut løsningsforslaget her, om det er ønsket. Oppfordrer da og bruke dette til å lære, og ikke skrive av. Skriver du av, stryker du på eksamen uansett. Kan du gjøre oppgave 4 også ? Nei meningen er ikke å skrive av, jeg trenger bare å få se hvor jeg gjør feil eller hvordan oppgaven bør bli løst. Setter stor pris på hjelpen :-) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Jeg trenger bare å få se hvor jeg gjør feil eller hvordan oppgaven bør bli løst. Setter stor pris på hjelpen :-) Det har du en mattebok til.. Du lærer uendelig mye mer av å slåss med oppgavene selv. Lenke til kommentar
Hassli Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Det har du en mattebok til.. Du lærer uendelig mye mer av å slåss med oppgavene selv. Matteboka er vel ikke av de beste Har aldri skadet med litt hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå