Gå til innhold

Shadowrun Returns - Ute 25/07/13


Anbefalte innlegg

Da var det fullført, klokket inn på 14 timer. Historien fungerte, men var ikke noe revolusjonerende. Historien har en slutt, men de åpner noen nye dører, enten for å kunne lage en oppfølger/dlc, eller kun for at spiller lagd innhold enklere kan knyttes inn med denne historien.

 

Vel verdt prisen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Checkpoints er en måte å ta fra spilleren frihet som er fullstendig unødvendig. Jeg blir til og med frustrert når slike spill ikke har en quicksave-knapp. Vil de gjøre spillet vanskeligere er det da bare å ikke gi spilleren lov til å lagre under kamp. i tillegg kan du for eksempel inkludere en spillmodus der du bare har "autosaven" å leve med for de som ønsker det. Expeditions Conquistador fikk til begge deler, og jeg nekter å tro at det er spesielt tidkrevende å implementere. Å lage et RPG-spill med ren checkpoint-lagring er elendig spilldesign, og i min bok er det en god nok grunn til å ikke kjøpe spillet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syntes ikke spillet ble vanskeligere pga manglende mulighet til å lagre når jeg selv ønsket, for det var ikke vanskelig til å begynne med, og jeg hadde dermed aldri noe behov for å lagre. Eneste gangen jeg tenkte på det, var når jeg tenke på å avslutte økten. Når var det spillet lagret sist? Eller hvor lenge er det til neste gang? For jeg har (hadde) ikke lyst til å repetere ting. Og å måtte spille igjennom ting du allerede har gjort/fullført, er ikke spesielt spennende, så det er det problemet jeg ser med dette design valget. Syntes man dette er ett vesentlig problem, så bør man hoppe over dette spillet.

 

For meg var dette ett (tilnærmet) ikke eksisterende problem, men jeg var klart over det før jeg kjøpte spillet.

Lenke til kommentar

Grafikken på spillet er veldig dårlig. Etter å spilt spill som Mass Effect og Dragon Age serien klarer jeg faktisk ikke å spille spill med crap grafikk lenger.

 

Jeg spilte Dark [Vampir spillet] som har crap grafikk. Jeg likte gameplayet og fullførte gamet på grunn av historien og gameplay mekanikken. Gamespot gav Dark 3.5 i score. Syntes spillet fortjente minst en 7 på grunn god historie og spennende gameplay.

 

https://www.youtube.com/watch?v=foeYkL1s5Ak

 

Nå har jeg spilt Shadowrun i 2 timer. Selv om grafikken er crap så er historien og gameplayet ganske bra.

 

Det jeg ikke liker med dagens gaming verden er at alle spill som har crap grafikk er automatisk dårlige spill.

Hvis for eksempel: Assasins creed hadde ræva grafikk, men bra gameplay. Så ville spillet sannsynligvis fått en 2 i score metacritics.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar
Eneste gangen jeg tenkte på det, var når jeg tenke på å avslutte økten. Når var det spillet lagret sist? Eller hvor lenge er det til neste gang? For jeg har (hadde) ikke lyst til å repetere ting.

 

Det ville ha irritert meg grenseløst da jeg ofte spiller i korte økter om gangen. I tillegg tar checkpoint-lagring vekk mye frihet når det kommer til eksperimentering med ulike valg. Jeg kan ikke se annet enn negative konsekvenser av et slikt system for et isometrisk RPG-spill. Har det noen positive sider i dine øyne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ville ha irritert meg grenseløst da jeg ofte spiller i korte økter om gangen. I tillegg tar checkpoint-lagring vekk mye frihet når det kommer til eksperimentering med ulike valg. Jeg kan ikke se annet enn negative konsekvenser av et slikt system for et isometrisk RPG-spill. Har det noen positive sider i dine øyne?

 

Spill som ikke lar deg save når du vil er skikkelig irriterende. De fleste spill har bare autosave og ikke manuelt save. For eks: I assasins creed er det autosave og ikke manuelt save. Det er litt irriterende å gå helt tilbake til der du var med den autosave funksjonen.

 

Spill skal sånn at man bruker save og man starter akkurat der man saver spillet. Slik er det ikke lenger og det savner jeg i de fleste storspill.

 

Bruker 10 million UDS til å lage et spill og de kan ikke legge inn manuell save feature? Det er bare så idiotisk.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Det ville ha irritert meg grenseløst da jeg ofte spiller i korte økter om gangen. I tillegg tar checkpoint-lagring vekk mye frihet når det kommer til eksperimentering med ulike valg. Jeg kan ikke se annet enn negative konsekvenser av et slikt system for et isometrisk RPG-spill. Har det noen positive sider i dine øyne?

 

Du kan eksperimentere så mye du vil her, siden du kan ta vare på en separat fil for hvert eneste checkpoint bakover.

Lenke til kommentar

Det ville ha irritert meg grenseløst da jeg ofte spiller i korte økter om gangen. I tillegg tar checkpoint-lagring vekk mye frihet når det kommer til eksperimentering med ulike valg. Jeg kan ikke se annet enn negative konsekvenser av et slikt system for et isometrisk RPG-spill. Har det noen positive sider i dine øyne?

Kan ikke komme på noen positive, bortsett fra at det ikke var ett problem. Du skal spille veldig korte økter for at dette skal være ett problem, i begynnelsen er det veldig mye dialog og lite kamp. Må man gjenta dialogen går det veldig raskt. Du kan alltid eksperimentere, men du må bare gå tilbake til starten av oppdraget, men for meg ødelegger slikt flyten i historien og er noe som burde spares til man har spilt igjennom minst en gang. Dessuten er det ikke de helt store mulighetene for eksperimentering under ett oppdrag da de ganske korte og hver person har begrenset med ferdigheter og utstyr. Dette inkluderer din egen karakter.

Vi snakker om ett spill til rett i overkant av 100 kr (€14), så det er begrenset hva man kan forvente. Dette er ikke Baldurs Gate eller Torment hverken når det kommer til størrelse eller muligheter. Hvis dette spillet gjør det bra, kanskje vi kan håpe på at en etterfølger kan nærme seg de titlene. Slik spillet står nå så er det underholdende og mer enn verdt prisen.

 

Edit:

Tok en titt på autosave lista og det er en save fil ca hvert 10-30 minutt, med det normale rundt ca 20. Spiller man noen kortere økter enn det, så vil jeg påstå at man bør finne seg ett annet type spill en rpg.

/edit

 

Bruker 10 million UDS til å lage et spill og de kan ikke legge inn manuell save feature? Det er bare så idiotisk.

Skal du klage så få i det minste fakta korrekt. De spurte om $400 000 og fikk i underkant av $1,9 milloner. Det er ganske lite penger når det kommer til spill. For å klare å levere det de lover er det viktig å ikke gape over for mye. Manuell save er sikkert ikke store jobben, men er heller ikke veldig nødvendig slikt spillet er designet. Av prinsipp er jeg enig, det burde vært med, men det er ikke ett problem i praksis. Og det er ikke nødvendig å blåse det opp til noe større enn det er. Har man store problemer med det, er det nok av andre spill der ut, ikke irriter deg over dette.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Edit:

Tok en titt på autosave lista og det er en save fil ca hvert 10-30 minutt, med det normale rundt ca 20. Spiller man noen kortere økter enn det, så vil jeg påstå at man bør finne seg ett annet type spill en rpg.

/edit

 

Dersom jeg vil avslutte spillet og det er 10-15 minutter fra forrige checkpoint og 10-15 minutter til neste så er det ille nok for meg. Spesielt når det så enkelt kunne ha blitt forbedret med en normalt oppegående lagringsmekanisme. Helt greit om noen ikke synes det er noe problem, men det alene hindrer nok meg i å kjøpe dette. Jeg ønsker ikke å bruke "stemmesedlene" mine på spillmarkedet til å støtte lat spilldesign.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vi snakker om ett spill til rett i overkant av 100 kr (€14), så det er begrenset hva man kan forvente. Dette er ikke Baldurs Gate eller Torment hverken når det kommer til størrelse eller muligheter. Hvis dette spillet gjør det bra, kanskje vi kan håpe på at en etterfølger kan nærme seg de titlene. Slik spillet står nå så er det underholdende og mer enn verdt prisen.
Ikke glem at det følger med en editor, så man kan lage sine egne historier og brett her, samt lage nytt innhold. Over tid kan fans lage egne historier som er minst like bra som den offisielle (komplett med nytt innhold), og disse vil være gratis. Så stort som modding-communityet er i en del spill burde det kunne bli enormt i dette spillet. Du sier det ikke er som Baldur's Gate og Torment, men faktisk kan det bli ganske så likt. En total conversion er ikke uvanling, selv i spill som ikke engang støtter det. ;) Vi har jo til og med en ren fantasy-versjon av Civilization. Tror den heter Fall from Heaven, eller noe sånt.
Lenke til kommentar

Da var jeg også endelig i gang!

 

Spillet er dessverre litt grunt og veldig lineært. En del ting som tydeligvis er kuttet ut pga økonomi. Blir spennende å se hvor mye spill vi får i Wasteland 2. Checkpointsystemet er håpløst, men har ikke plaget meg så langt. Questkompass er nesten det som har irriterer meg mest til nå. Skulle også ønske jeg kunne gå litt utenfor stien, og jeg kunne også tenke meg å se flere skills. Kamp blir litt monotont. Burde blitt introdusert flere gruppemedlemmer tidlig for å få litt variasjon i kampsituasjoner. Det er også ganske lett sålangt. Spiller på hard, og vurderer å gå opp på very hard.

 

Grafikken er NYDELIG. Skjønner ikke hvordan noen i fult alvor kan mene at Dragon Age og Mass Effect ser bedre ut enn disse nydelige håndtegnede bakgrunnene. Musikken er bra, historien er interessant, karakterene også. Det er også ganske velskrevet. Kunne godt tenkt meg å se flere gåter, siden spillet er veldig lagt opp som et eventyrspill.

 

Alt i alt et bra spill, som absolutt er verdt de få kronene jeg ga for det. Tror fremdeles at Expeditions Conquistador er årets beste rollespill sålangt, men dette er ikke altfor langt bak, og det er lysår foran rælet Bioware og Bethesda har gitt ut de siste årene. En tabbe å ikke kjøpe dette om man liker rollespill, uansett om man hater autosave som pesten.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Checkpoints er en måte å ta fra spilleren frihet som er fullstendig unødvendig. Jeg blir til og med frustrert når slike spill ikke har en quicksave-knapp. Vil de gjøre spillet vanskeligere er det da bare å ikke gi spilleren lov til å lagre under kamp. i tillegg kan du for eksempel inkludere en spillmodus der du bare har "autosaven" å leve med for de som ønsker det. Expeditions Conquistador fikk til begge deler, og jeg nekter å tro at det er spesielt tidkrevende å implementere. Å lage et RPG-spill med ren checkpoint-lagring er elendig spilldesign, og i min bok er det en god nok grunn til å ikke kjøpe spillet.

 

Problemet var at de ikke hadde nok folk til å lage et godt save system så checkpoint var rett og slett noe de måtte velge det var det eller ingenting i fra hva jeg har forstått.

 

A: We're planning a checkpoint system. No one on the team likes checkpoints better than save any time you want. But we're a small team with a LOT to do and save games are complicated. Thanks for understanding.

 

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=539736

Lenke til kommentar

Problemet var at de ikke hadde nok folk til å lage et godt save system så checkpoint var rett og slett noe de måtte velge det var det eller ingenting i fra hva jeg har forstått.

 

Det har jeg vanskelig for å tro på. Til og med jeg har klart å lage gode lagringssystemer på egenhånd med Unity, som de har brukt så vidt jeg har forstått. Mangelen på et skikkelig lagringssystem er en kjempe-bug, men jeg registrerer jo at de får så hatten passer for dette på forum og sosiale medier rundt omkring, så det er kanskje mulig de fikser det til slutt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å lage et RPG-spill med ren checkpoint-lagring er elendig spilldesign...

 

Tja, i min bok er det perfekt spilldesign - Checkpoint lagring lar meg fokusere på spillet.

Ingenting jeg hater mer enn å "falle ut av spillverden" fordi jeg må rundt å save.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...