Gå til innhold

Shadowrun Returns - Ute 25/07/13

Anbefalte innlegg

En kickstarter som havnet litt i skyggen (bokstavlig talt) av Project Eternity og Wasteland 2 er Shadowrun Returns, som også hadde en meget vellykket kampanje.

http://www.kickstart...adowrun-returns

Shadowrun Returns er et 2D isometrisk rollespill med turbasert kamp, og det ser utrolig lekkert ut. Det følger også med en editor for spillere til å lage sine egne eventyr og dele de med andre. 2013 ser ut til å bli et fantastisk spillår for rollespillfans! Spillet kommer til sommeren en gang.

http://www.youtube.com/watch?v=9MiMjQwd2VE

For de som ikke var med på Kickstarteren av en eller annen grunn, kan spillet forhåndsbestilles via utviklerens egen hjemmeside for alt fra 15 dollar og oppover. Regner med det er samme DRM-frie versjon, som blir tilbudt til de som støttet spillet på Kickstarter.

http://harebrained-s...urns-pre-order/

Endret av radiohodet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så utrolig bra, hvorfor i all verden gikk jeg glipp av den Kickstarteren?!?

Må bli preorder i kveld. Tenker kjeksemannen selv tar en preorder etter den videoen!

Edit: Sånn, der var den i boks!

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

De fleste tror kanskje at Wasteland 2 er spillet som skal redde rollespill fra forfallet vi har sett de siste 10 årene, men Shadowrun Returns er det første spillet som skal gjøre et forsøk, og nå er det bare seks dager igjen til det kommer ut!

Kan nok et Kickstarterspill bli en gigantisk opptur, eller blir det en nedtur etter alt surret de har hatt med DRM og kuttet innhold pga pengemangel.

Ny trailer har i alle fall blitt lansert i forbindelse med utgivelsen, og jeg gleder meg ikke noe mindre nå!

http://www.youtube.com/watch?v=UFYsQ0M2Jrg

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Spillet kommer altså ut i dag! (Men jeg får ikke spilt før neste uke... ARRRRRGHHHH!)

Eurogamer er førstemann ute med en anmeldelse. Virker ikke som fyren har spilt engang, og det er en elendig skrevet anmeldelse (som vanlig) men ender opp med 8/10.

http://www.eurogamer...-returns-review

RPGCodex har et lite minireferat som er mye mer informativt, og balansert.

The game has an easy/normal/hard/very hard difficulty setting. Finished my first playthrough on normal, only briefly played and started a hard one, but I already noticed differences - on normal NOBODY uses grenades, on hard I got mortared by the first street punk I met. So that's that. No idea how it changes later during the course of the game.

But still, on normal difficulty, the game felt pretty easy to me, too easy even. I died only a whole grand total of 3 times during the entire playthrough, and two of these times were not even in "actual" combat, but in cyberspace. It's also really BLEH-kind of easy for most of the early game, but fortunately picks up a bit when you finally start doing "full-time" runs with full parties of runners that you recruit. This is mostly around the middle of the game.

The low difficulty, however, is the product of one very, VERY bad thing. It's not the design of the set piece shootouts because some of the later ones are actually pretty damn gripping and cool, but from the fact that this game has no resource management whatsoever. Having one mage guy with heal means you'll probably never use medkits. Ammo never runs out. No special ammo to manage. You hardly ever use grenades. No reason to bother with stat-boost drugs. Some of the runs (especially the final one) WOULD actually be pretty damn hard IF you had to manage your supplies, ammo and medkits especially. But as it is now, the only things you gotta manage are shaman fetishes and rigger droid repair kits (cuz you cant heal them with magix).

The karma thing, I'll need to test it with my second playthrough to see how different it is to play an asshole, but the way this eurogamer review says it blows it out of proportion. Doing "goody-two-shoes" activities like returning a hobo's blanket from an alleyway 5 steps away from him (literally) happens ONCE EVERY BLUE MOON. Most of the karma you get for doing actual missions and shit that you'd get anyway even if you showed everyone the middle finger. The amount of skill points you'd miss on by ignoring these "good guy" things is negligible.

The game is pretty linear, yeah, which is unfortunate. BUT! it does allow for some side stuff and flexibility. The combat setpieces have many funky things for most classes, which adds a little to the tacticool/replayability layer. Rigger drones can flank shit from air ducts, shamen can summon spirits out of environmental links, mages get boosted by ley lines. Most of the talky-kind of runs supply different ways of tackling problems, one of the undercover missions has actually quite a few options that you have to actively dig for. You've obviously got the skill checks and shit as well. The missions are generally neatly varied and strike a good balance between raiding and going undercover.

Also, where the game definitely excells is portraying the "punk". The world is darkmaturegritty, people use all kinds of slang, it's dog-eat-dog, druggies, hobos, strippers and cyber-augmented doods on every step. Writing generally is also very good, except for the plethora of typoes.

Oh and the musix. Them musix. It's like a mix of Crusader: No Regret, System Shock 2 and Blake Stone. The game is worth playing for the music alone.

There are obviously some more things that I'll be writing about in solid detail, and I still have to go through my second playthrough to see different shit, but my bottom line for this game is this: It's only good while could have been truly great. It's generally rather 'limited' or 'shallow' in most areas, and all of them could have been expanded really easily, but I suspect Harebrained simply had to focus on just putting out a focused and "full" game with the limited funds they had. And that they managed to do. Despite the shortcomings, I had massive fun playing this game, and I was only left with a hunger for MOAR.

http://www.rpgcodex.net/forums/index.php?threads/shadowrun-returns-one-day-till-release.70906/page-97#post-2777953

Kjeksen har også lagt ut en video.

https://www.youtube.com/watch?v=p-b-ggUSvo4

Virker som spillet er litt grunt, men allikevel bedre enn alt rælet som Gamer pleier å kalle rollespill og gi 9/10 til. Editoren bør også føre til at spillet får en lang levetid, forhåpentligvis lang nok tid til at vi overlever til Wasteland 2 endelig kommer ut.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Dette er jo en drømmesituasjon. Nå som Kickstarter-prosjektene begynner å utgis til det som stort sett er veldig gode anmeldelser kan det bli lenge til vi går helt tom for gode spill igjen. Har ennå ikke fått tid til å starte på Expeditions Conquistador, som er førsteprioritet, og nå kommer herlige KS-spill på løpende bånd, fra Wasteland 2 som er "rett rundt hjørnet" til Dreamfall Chapters og Torment i det fjerne. Og en lang rekke etterlengtede turbaserte spill eller eventyrspill skal dukke opp i mellomtiden.

Shadowrun Returns skal i hvert fall definitivt kjøpes.

Lenke til kommentar

Spilt i rundt 25 min. Liker spillet så langt.

Etter så kort tid er du nok fortsatt i "nytt spill"- stadiet. Men hold oss gjerne oppdatert hvordan du liker det etter noen timer? Har for øvrig kjøpt det på steam selv, så skal prøve det når det åpnes om ca fire timer. Har ikke peiling på hva jeg går til, så det skal bli morsomt å finne det ut. :) (har bare sett så vidt på en gameplay-film).
Lenke til kommentar

Har akkurat blitt ferdig med begravelsen (Steam sier 7 timer spilt), så det under blir selvfølgelig basert på hva jeg har opplevd til nå.

Spillet er veldig linjenært, vært område man beveger seg i er ganske lite så det er ingen eller lite utforskning. Jeg syntes spillet virker litt mer adventure med rpg elementer enn ett rent rpg spill.

Hvordan man løser ting avhenger litt av hvilke skills, stats eller items man har på det tidspunktet. Jeg spiller ett troll, og har klart å bruke styrken min flere ganger til å oppnå noe jeg vil. Den ene gangen unngikk jeg trolig en kamp. Å sloss har stort sett ingen hensikt, man tjener ikke noe på det, annet enn når historien krever det for fremdrift. Som man ser i "WTF is" videoen over så får man kun karma ved å fullføre oppdrag, ikke ved å drepe tilfeldige fiender i kamp.

Kamp har ikke vært spesielt utfordrende. Du kan få opptil 4 (inkl deg selv) i en gruppe, men det er aldri faste medlemmer. Der hvor du har hjelp av en eller flere npc'er så varierer det litt hvordan gruppen blir satt sammen, noen ganger er det faste npc'er fordi det er en del av historien, andre ganger kan du leie runners. Så det nærmeste man kommer til en faste gruppe blir å leie de samme en gang til.

Det er ingen loot drop å snakke om, annet enn elementer som kreves for fremdrift. Nytt utstyr kjøpes fra vendors.

Dialogen er god, og musikken skaper god stemning. Har kun spilt (spiller) "The Dead Man's Switch". Men det ser ut til å være en god ramme for godt bruker skapt innhold.

Alt i alt så har det vært moro så langt, og skal fortsette å spille når dette innlegget er ferdig skrevet ;)

Lenke til kommentar

Er det virkelig sant at man bare lagrer spillet via "checkpoints"!? Må vi virkelig slite med sånne idiotiske spillmekanismer og designvalg også i RPG-spill som kommer utelukkende til PC? Ser for meg at det er noe som kommer til å ødelegge opplevelsen for meg rimelig kraftig, så nå regner jeg med at jeg holder meg unna dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er kun auto save. Jeg har ikke hatt problemer med dette, men så har jeg spilt det i ganske lange strekk. Har ikke fult spesielt nøye med når spillet blir lagret, men tror det er hver gang du bytter (hoved) området, og det er relativt ofte.

Lenke til kommentar

Checkpointene kommer såpass hyppig at det iallefall ikke har plaget meg nevneverdig. Funksjonen deres er stort sett å sørge for at du må spille gjennom og fullføre kampsituasjoner uten å kunne lagre underveis.

Morer meg iallefall kostelig med kampanjen som følger med, selv om det er ganske åpenbart at spillet mest av alt er et verktøyssett. Håper det slår til og folk lager ambisiøse og gode kampanjer. Kanskje jeg skal prøve meg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...