Gå til innhold

Konfirmasjonsgave..?

Hvor mye fikk du i konfirmasjonsgave?  

25 stemmer

1. 1. Ca. sum:

• 0-1 000 kroner
      1
    • 1 000-5 000 kroner
      0
    • 5 000-10 000 kroner
      6
    • 10 000-15 000 kroner
      7
    • 15 000-20 000 kroner
      4
    • 20 000- 25 000 kroner
      2
    • 25 000 kroner +++
      5

Anbefalte innlegg

Nå høres jeg sikkert oppriktig grådig ut, men jeg lurer på hvor mye det er vanlig å få i konfirmasjonsgave?

Jeg er ikke så grådig altså, men jeg er litt usikker på det med penger. Jeg har lenge hatt lyst til å bygge meg en PC, og jeg mangler rundt 5-6000 før jeg kan bygge den dataen jeg ønsker meg.

Men jeg har også lurt på om det er lurt å begynne å spare til bil, hus eller førerkort, i en alder av femten år. Burde jeg spare konfirmasjonspengene mine til dette?

Jeg har tenkt slik: hvis jeg får en grei sum i konfirmasjonen min, kan jeg bygge meg den dataen, og spare alt som blir igjen.

Kan dette lønne seg, eller vil det ødelegge fremtiden min?

Vanskelig å få fram poenget, men dere skjønner sikkert. Lager en liste med spørmsål her, nå som jeg har forklart "dilemmaet" mitt..

• Hva er vanlig å få i konfirmasjonsgave?
  • Burde man spare penger allerede i en alder av 15?
  • Kan jeg bruke penger på PC, og spare restene (dersom jeg får penger til det)?

Høres sikkert gjerrig ut, men jeg er bare veldig usikker. Tenkte det var greit å spørre, liksom! :)

Endret av Muffinrex5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg fikk vel ca 15000 for altfor mange år siden, men det vil jo variere med hvor stor familie du har, hvor god råd de har etc.

Jeg ville definitivt spart til billappen, den koster vel fort 20-25k nå, hvis du da ikke får den av foreldre, da ville jeg spart til bil.

Ikke det at jeg var så fornuftig den gang selv, jeg kjøpte pc, tv, trampoline, stereoanlegg etc... men har jobbet siden jeg var 12, så hadde ikke noe problem å kjøpe både billappen og bil når den tid kom..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lappen har blitt alt for dyr - udemokratisk dyr. Men den er langt unna - kjøp noe du kan bruke nå. Blir du god på pc-bygging - og gjerne softwareutvikling i tillegg - får du lett jobb selv uten høyere utdanning, og da renner pengene inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke lett å si hva som er vanlig å få. Selv fikk jeg 27000 kroner da jeg ble konfirmert for nesten fem år siden. De fleste klassekameratene mine fikk 25 - 30000 kroner. Men det var også noen som fikk så "lite" som 10000 kroner. En person fikk angivelig 75000 kroner. Det er med andre ord veldig individuelt. Det kommer an på hvor stor familie du har og hvor rause de er.

Selv brukte jeg omtrent halvparten på ny TV og bd-spiller. Den andre halvparten gikk til kjøreopplæring et par senere. Noen av vennene mine brukte opp pengene på spill, klær og forbruk i løpet av et par måneder. Jeg er glad for at jeg ikke falt for den fristelsen. Jeg vil absolutt mene at det er smart å spare penger allerede som 15-åring. Sett så mye penger du kan inn på en BSU-konto eller en sparekonto som du bruker på kjøreopplæring eller på møbler hvis du skal studere en gang i framtida. Eventuelt kan du sløse dem bort på russetida, for den er dyr hvis du skal ha full pakke, men akkurat det vil jeg ikke anbefale.

Det lureste å gjøre for å få mest mulig ut av pengene, er å unngå å kaste dem bort på småting og forbruk i løpet av kort tid, som noen av vennene dine sikkert kommer til å gjøre. Konfirmasjonspengene skal (eller bør) være en startkapital i voksenlivet. Jeg vet at det kanskje ikke virker sånn i alderen din, men de pengene vil være mye mer verd om et par-tre år. Men avhengig av hvor mye penger du får, er det sikkert ikke så dumt å bruke dem på PC, forutsatt at du virkelig trenger en PC og skal ha den i noen år. Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte meg TV og bd-spiller. Jeg har fortsatt begge delene og de har gitt meg mye glede. Det er ingen tvil om at det var en stor oppgradering fra den gamle lysrør-TV-en som jeg arvet av tanta mi. Men det skal nevnes at jeg var flink til å jobbe og spare penger ellers også. Jeg sa at jeg sparte halvparten av konfirmasjonspengene til kjøreopplæringen, men den halvparten dekket ikke hele kjøreopplæringen. Det er voldsomt dyrt å ta billappen her i Norge og det blir bare dyrere for hvert år. Faren og stemora mi begynte allerede i fjor å sette av penger til kjøreopplæringen til lillebroren min på 11 år.

Oppsummert sier jeg altså at hvis det er noe du trenger og du har tenkt godt over det, så bruk litt penger nå. Men spar så mye du kan. Antakelig er det viktigere for deg å ha for eksempel billappen enn en fin PC når du blir 18 år.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Man burde jo selvfølgelig spare alt av penger man får i alderen før man faktisk får tvungne utgifter. Når det er sagt har jeg omtrent aldri spart en krone selv, og jeg klarer meg tålelig greit for det. Hvordan voksenlivet ditt blir har fint lite med hvor mye penger du sparte i tenårene å gjøre. Det positive ved å spare i ung alder, er jo at du kanskje får en fornuftig tilnærming til økonomi, noe veldig mange unge sliter med i dag. Bare se på hvor mange i alderen 18-30 som sliter med enorm kredittgjeld.

Uansett, husk på én ting: penger er ikke verdt en dritt før du bruker dem.

Fikk selv rundt 13-14.000 til konfirmasjonen for 6 år siden. Lillebroren min fikk i overkant av 20.000 av akkurat den samme mengden familiemedlemmer bare fire år senere :hrm:

Endret av Olum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...