Gå til innhold

Boligdrømmen knust igjen?

Beyma

Anbefalte innlegg

Heisann!

Til nå har jeg spart og spart penger sammen med min samboer som jeg leier med og til sommeren har vi spart ca 200k hver.

Nå med de nye egenkapitalreglene vil ikke lenger dette være nok til en liten leilighet en gang.

Hvordan skal det egentlig være mulig å skaffe seg et sted å bo i dette landet? Kommer det så stor boblesprekk at prisene går kraftig ned?

Med mindre man vil flytte fra alt som heter kjente og kjære og dra til finnmark:/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Oslo får man ikke stort, ved mindre man vil bruke masse penger på noe som egentlig ikke er verdt det. Litt utenfor, vil prisene stabilisere seg litt. Anbefaler å lete litt lenger unna Oslo. Det lønner seg, og dere kan da forhåpentligvis kjøpe dere noe dere liker :)

Lenke til kommentar

Er selvfølgelig klar over at å kjøpe på oslo vestkant er helt på jordet, men slik det ser ut til nå er det mot asker vi får en jobb. Har ikke problemer med å kjøre/toge 30-45 min for å komme meg til jobb, men slik systemet er der er det jo nesten umulig.

Fungerer det slik at bankene følger disse reglene slavisk? Eller ser man på forskjellige saker indviduellt med tanke på jobb, svilistatus og tidligere behandling av penger?

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke de strengere kravene iverksatt ennå så om dere planlegger å kjøpe ila året kommer dere ganske langt med 400.000. Har dere en grei inntekt begge to så er det neppe noen umulighet å få lån på nesten 2.7M. Det går også litt på skjønn etter hva jeg har forstått. Tjener dere 50.000 i måneden vær (bare et høyt tall for eksempelets skyld) så tviler jeg på at en bank vil nekta dere lån på 3M eller kanskje mer. Det burde vel strengt tatt holde til et førstegangshjem, men om en eller flere av foreldrene deres kan stille med kausjon i bolig stiller dere nok ganske sterkt til å få et romslig lån (selvfølgelig litt avhengig av deres inntekt).

Skal dere jobbe i Asker begge to finnes det jo steder på den kanten som ikke har Oslo vest-priser (i det minste langt fra Frogner, Majorstua, Lysaker-priser). Slemmestad og Røyken f. eks.

Dere er nok neppe de første som burde bekymre seg ;-)

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Det som er litt dumt er at vi muligens ikke får kjøpt før neste år, fordi vi må fullføre skolen og om sommeren 2014 har vel de nye reglene startet og da blir jo dette en helt annen sak.

Men jeg føler jo at vi har vært flinke å spart så mye, og det er vel mange som har det mye værre en meg. De fleste vil jeg tørre å påstå, Hvordan skal det være mulig for mannen i gata å kjøpe seg et sted å bo med dagen priser?

Lenke til kommentar

Jeg er på boligjakt selv for tiden. Har omtrent samme egenkapital som dere og banken er villig til å gi meg lån til en leilighet mellom 1,7-1,9 avhengig av fellesutgifter. Dere som er et par med to inntekter (går jeg utfra) skulle da fint klare å skaffe hus/lelighet til 2,5-2,7. Asker er ikke den dyreste kommunen i Akershus og hvis du er villig til å pendle 20-30 min. til jobben kan dere få mye for de pengene der. Personlig sliter jeg med å konkurrere i budrundene nettopp fordi jeg konkurrer mot par med to inntekter som kan velge å gå mye over takst hvis de er villige til å ta risikoen, mens jeg rett og slett ikke får finansiering hvis jeg gjør det.

Den eneste grunnen til at dere kan slite med å få bolig er hvis dere bevisst går inn for å lete i de mest ettertraktede områdene.

Lenke til kommentar

Problemet kommer jo hvis/når bankene øker egenkapitalen øker. Leste i nettavisen hvor en banksjef sier at den vil øke betrakelig. Da frykter jeg 25-30% og da må man mange hundre tusener for å få noe sted å bo.

Jeg skjønner bare ikke hvordan de aller fleste skal klare det. Håper og tror at jeg og min samboer kanskje finner noe tilslutt, men det ser jo mørkt ut nå fremover.

Lenke til kommentar

Kan være verdt å vurdere å kikke på nye prosjekter også. Disse selges som oftest til fastpris og man slipper å gå tragiske budrunder samt å kaste bort tid og penger på oppussing. Man betaler også bare ca.10% av leiligheten når man underskriver kjøpeavtale og resten når man flytter inn. Med verdistigning av boligen så er det ikke noen spesielt dårlig deal heller å forskuddsbetale slik. Personlig har jeg inntrykk av at det er ikke spesielt dyrere å kjøpe nytt, spsielt med tanke på besparelse av tid og arbeid i etterkant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som en del har blander sammen de nye kravene til bankene med kravet til kundene. Det jeg har fått med meg er det ikke noe innstramming på kravene til kundene pr i dag. Det er 15 % egenkapital (pluss omkostninger) som er retningslinjene fra Finanstilsynet. Det er aldri en regel uten unntak, men dette er utgangspunktet. Finanstilsynet overvåker bankene, og dersom det er gjort avvik fra kravene, kan man risikere å få kontroll og "skrape i lakken" dersom man ikke har foretatt en forsvarlighetsvurdering på hvorfor man ønsker å avvike fra retningslinjene.

Bankene har derimot fått krav til å øke sin egenkapital, slik at de har bedre sikkerhet i forhold til hver krone som lånes ut. På dette viset håper man å unngå en ny bankkrise.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis en boligboble sprekker, hvor mye vanskligere blir det å få lån da? Blir kravet til egenandel økt og renten på nedbetaling satt opp?

Er vel vanskelig å si, men "fordelen" med en slik situasjson er at man klarer seg med mindre lån. Uansett er ikke noen "boligboblesprekk" noe man bør spekulere i på nåværende tidspunkt. Da blir du nok sittende på gjerdet veldig lenge uten noe som helst.
Lenke til kommentar

Hvis dere fremdeles studerer er det vel ikke så farlig hvor dere kjøper bolig? Hvorfor skal dere absolutt bo i Oslo/Akershus? Prisene er en god del lavere i andre deler av landet. Hvis det er et krav at dere må bo i nærheten av hovedstaden så får dere vel bare spare noen år til..

Lenke til kommentar

Det stemmer det Jarmo sier. Jeg kjøpte leilighet til 1,6mill, foreldre stilte kausjon i egenkapitalen, 15% av kjøpsummen.

For meg virker det som det er en god stund til boligboblen sprekker. Etterspørselen er stor etter boliger. Glad jeg har kommet meg inn på markedet uansett. :)

Lenke til kommentar

Det er jo uansett ikke sikkert i det hele tatt at det blir noen sprekk. Det som er mest realistisk er at prisene flater ut til slutt, ikke at de faller langt ned igjen. Da må det skje noe helt uforutsett som at feks, Russland går til krig med Norge. Media har forsøkt å "snakke ned" boligprisene i lang tid nå, men likevel har de steget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...