Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er dette herpes på leppene? (Bilde) (Litt langt innlegg)

bkf_94

Anbefalte innlegg

post-125738-0-57171000-1362700963_thumb.jpgpost-125738-0-57171000-1362700963_thumb.jpgFredag sist uke (6-7 dager siden) så var jeg med en venninne som har herpes. Hun hadde et lite utbrudd og drakk fra en flaske. Uten å merke at hun hadde utbrudd så drakk jeg av samme flasken. Hun mente hun bare ''helte'', altså at munnen ikke bare var i litt kontakt med tuten på falsken. Og hun trodde dette ikke var nok til å smitte herpesen.

Det gikk et par sekunder før jeg drakk, vet ikke om dette har noe å si. Leppene mine var i full kontakt med tuten på flasken.

Ettersom det er et virus antar jeg at det har potensialet til spredning selv om hun bare var litt borti flasken med leppene.

Jeg merket noen små ''prikker'' på høyre siden av leppen som er tett sammen. På venstre siden av leppen er det også små prikker, men ikke like mange og der står de ''hver for seg'', altså ikke flere små på et lite punkt som på høyre. Alle prikkene på begge sider blir bare synlig når jeg fysisk drar leppene ut til sidene med fingrene.

Jeg merket prikkene for 3 dager siden, men de har ikke vist noe tegn til hevelse. De klør ikke eller gjør vondt.

Jeg leste på nettet at man får små byller som vokser seg store og etterhvert gir ut væske og det kan være smertefullt. Men som sagt har ikke disse vokst siden eg merket de for 3 dager siden.

Jeg leste også at man får influensa-liknende symptomer første gangen man har utbrudd. Og jeg har vært syk i 3 dager nå. MEN min far har gått rundt i huset og vært syk i 1 uke nå med influensa, så det kan komme fra han også.

Kløing, irritasjon og en ''kilende'' følelse i leppene er også en av symptomene. Dette har jeg ikke merket noe til før jeg kjenner etter at jeg har det, og da kjenner jeg en ''kilende'' følelse i leppene. Men jeg tror dette kan være placebo effekt for jeg merker ikke noe ellers.

Noen som vet om dette er ''begynnerfasen'' på herpes? leste at mange får utbrudd etter ca 1 uke og det er det sterkeste og mest aggressive utbruddet. Prikkene har vært der en stund og nå er det gått en uke, uten at noe spesielt aggresivt har skjedd.

Kan jeg ha herpes men i veldig liten grad?

Og bare ignorer den smålige rødheten rundt munnen, den får jeg av og til uansett. Og det smålige såret på underleppen er bare takket være kulden.

Endret av bkf_94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke klassisk symptomer på utbrudd, men herpes er asymptomatisk.

Du er dog i perioden som man mener er perioden for førsteutbrudd etter smitte, så en kan selvsagt ikke utelukke at det er herpes (hsv-1 eller hsv-2). Men, jeg tror ikke leger ville konkludert med herpes på bakgrunn av det du har hatt til nå. Herpes er vanskelig å påvise om man ikke har hatt gjentakende (residiv) utbrudd, og helt sikker diagnose er mulig kun ved hjelp av en penselprøve (andre metoder også men de brukes sjeldent) der man påviser virus (samt sykdomshistorien).

En annen ting er at du er nå et klassisk eksempel på "hivpanikk", i den forstand at du nå leter etter symptombeskrivelser på nett og kjenner på din kropp med leting etter de samme symptomene. Dette spiller hjernen din et puss ved at alle tegn taes i værste mening og som en bekreftelse på at du nå har blitt smittet.

Ingen lege, så hvis usikker. Ta en tur, det skader ikke.

Så det er bare å smøre seg med tålmodighet, ta tiden til hjelp, og ikke lete etter symptomer.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...