Gå til innhold

[Løst] Kven er Jesus?

Anbefalte innlegg

Jesus ble vell født som et barn dømt til dø.. Stemmer ikke det?

Jesus døde, alle må dø.

Matt 27:46 "Og ved den niende time ropte Jesus med høy røst: « Elí, Elí, lemá sabaktáni?» Det betyr: « Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er personen Jesus Kristus som er "Guds ord" LiamH ikke noe en eller annen forfatter har skrevet.

Joh 1.1 "I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til."

Her må du nok gjøre litt mer rede for deg. Da mener jeg ikke flere bibel-sitater, men at DU gjør rede for hva du mener med dette utspillet.

Hvem mener du har skrevet NT? Jesus?

Det er de kristne som har skrevet NT, LiamH Gud gav verden Jesus Kristus ikke NT

Lenke til kommentar

Dømt av romerne og jødene, ja.

Haha så du tror ikke gud avgjorde skjebnen der og da Jesus ble født da.. Få en stjerne til å vise veien for 3 visemenn virker en smule som om at alt var planlagt..

Trur ikke selveste Jessern hadde sluppet unna hvis det var som du sier at han hadde egen personlighet og sa nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er de kristne som har skrevet NT, LiamH Gud gav verden Jesus Kristus ikke NT

Skjønner du ikke poenget mitt? Virkelig? Må du leies gjennom alle tankerekker?

Hvis, i følge deg, Kristendommen sier "elsk din fiende" og Jødedommen sier "hat din fiende", noe du har prøvd å illustrere på en svært spekulativ og manipulerende måte med å sitere en salme av Kong David, samt at du sier at GT bare er fortellinger av Moses og andre menn, altså ikke Guds ord, så lurer jeg på:

1. Mener du virkelig at Jødedommen sier "hat din fiende" fordi det ble ropt til Gud i en David-salme?

2. Hvordan kan Kong David i GT få hele Jødedommen til å si og mene "hat din fiende" hvis dette ikke er Guds ord? Hvorfor skal jøder og kristne (GT er kanonisk og regnes av Kristendommen som hellige og inspirert av Gud) høre på Kong David?

2. Tror du på Skapelsesberetningen? Noah's ark? Slangen i Paradis? Hvis ja, hvorfor? Dette er jo bare fortellinger fra Moses & co, og ikke Guds ord.

3. Hvis GT bare er fortellinger, så er NT det dessverre også. Det er skrevet i ettertid av menn, akkurat som GT. Jesus har ikke skrevet NT. Hvorfor hører du på dette og siterer NT om og om igjen hvis det ikke er Guds eller Jesus Kristus ord, men bare fortellinger av menn?

Kanskje du kan svare konkret på hver enkelt punkt denne gangen, fremfor å hoppe over det som ikke passer deg. Vi har vel drevet på med denne leken før og den begynner å bli gammel og kjedelig.

Endret av LiamH
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du glemmer, LiamH, at IHS er her for å forkynne sannheten... Han er ikke her for å lære eller plukke opp nye tanker og meninger og se hvordan sine egne meninger går opp mot andres (diskusjon), men for å forkynne det han tror er sannheten. Han er i mså måte en ekte kristen, for alle ekte kristne tror jo fullt og helt at det er sannheten de tror på og som de fleste andre "ekte" kristne klarer han ikke å se at det nødveendigvis ikke er sannhet, for sannhet ER det samme hva...

Hva vi andre tror og mener og vet har ingen betydning for slike mennesker, for de har rett og det eneste de vil er å få oss til å tro på sannheten også, da tror de at de har gjort en god gjerning for den innbilte guden sin...

Dette tror jeg du vet og jeg tror ikke du egentlig skriver dette for IHS i det hele tatt, da du også ser på ham som en tapt sak som aldri vil klare å lære noe nytt så fastlåst som han er i "sannheten" sin, men du skriver det primært for å få andre ikke fullt så låste religiøse mennesker til å tenke over tingene også... tror jeg ihvertfall... For med IHS har jeg for lenge siden forstått at han kun har en sannhet og alle andre alternativer effenktivt er fjernet av den dogmatiske troen han innehar, men det kan være håp for andre...

For alt IHS så langt på dette forumet har bevist er at han hopper over alt som ikke klinger vel i hans ører, så bli nå ikke overrasket over manglende svar, eller nye påstander, for det er det som alltid kommer...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har allerede blokkert ham, men han svarte på et innlegg jeg skrev til noen andre, så da fikk jeg melding om at han hadde "sitert meg i et innlegg". :)

Joda, jeg er 110% klar over hans begrensinger og evne til å lage sin egne sannheter. Det er på grensen til det jeg, ut fra enkel, triviell kunnskap, kaller vrangforestillinger uten å nøle. Ikke for å "diagnostisere", men i mangel på en annen og bedre forklaring. Dette mest pga åpenlyse selvmotsigelser og den totale manglende evne til å se dette, selv etter utallige korrigeringer, fremleggelser og gjennomganger. Da dreier det seg ikke lenger om tro, men mer på egen virkelighetsoppfatning i forhold til sine egne uttalelser og tolkninger.

Jeg fulgte diskusjonen sist gang, så langt det var mulig, for å se hvor ille det var og om det ryktet han har fått her inne virkelig stemmer. Det gjorde det og det var verre enn jeg trodde.

Likevel, så tok jeg denne runden for å se hva han skrev. Kall det nysgjerrighet. Jeg vet hvor det vil ende og hvor lite han vil ta innover seg. Forrige diskusjon jeg hadde med han var en farse og han viste til slutt en side av seg selv som fikk frem hvor ille det faktisk står til.

Det fremviser svært liten selvinnsikt å påstå at du har "Jesus i deg" og at du er bedre enn ikke-religiøse mennesker, for så å opptre som en bitter og umoden drittunge som mister fotfestet så til de grader når diskusjonen ikke går i din favør pga at den du diskuiterer med ikke vil la deg slippe unna med selektive svar, selvkomponerte sannheter og logiske brister på rad og rekke. :)

Og ja, mine motiver går mer ut på å vise religiøse hvor ille det kan gå og at selv innen religion bør enkelte ting henge på greip, enn å nå inn til denne brukeren. Det er grenser for hvor langt ut på viddene man kan dra ting og at det å ikke ha ting på stell i ditt eget hode ikke kan bortforklares eller rettferdiggjøres med religiøse friheter.

Det å gi mening og kunne korrigere egne logiske brister er det mange, om ikke de fleste, troende som fint klarer, så dette dreier seg ikke om tro, men om andre ting som jeg allerede har nevnt. Jeg er klar over at mange reagerer på bruk av ord som "vrangforestillinger", men jeg håper at de fleste skjønner at slike utrykk ikke kommer som en direkte konsekvens av troen, men av måten man reflekterer over den og de tanker man har rundt den. Jeg håper også at mange skjønner at vrangforestillinger ikke trenger å være en alvorlig psykisk sykdom og at mennesker som fungerer helt optimalt i hverdagen også kan ha dette innenfor enkelte områder.

Og nei, jeg får nok ikke svar på alle mine spørsmål. I allefall ikke etter dette innlegget. Jeg tror likevel ikke at jeg går glipp av noe. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Skjønner du ikke poenget mitt? Virkelig? Må du leies gjennom alle tankerekker?

Hvis, i følge deg, Kristendommen sier "elsk din fiende" og Jødedommen sier "hat din fiende", noe du har prøvd å illustrere på en svært spekulativ og manipulerende måte med å sitere en salme ...

En salme fra det gamle testamentet, LiamH

Sammenhengen viser klart og tydelig at Jesus Kristus snakker om det gamle testamentet (Jødedommen)

Matt 5,21 "Dere har hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke slå i hjel."

Matt 5,27 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet.’

Matt 5,33 "Dere har også hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke sverge falskt"

Matt 5,38 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Øye for øye og tann for tann."

Matt 5,43 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal elske din neste og hate din fiende."

Lenke til kommentar

En salme fra det gamle testamentet, LiamH

Sammenhengen viser klart og tydelig at Jesus Kristus snakker om det gamle testamentet (Jødedommen)

Matt 5,21 "Dere har hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke slå i hjel."

Matt 5,27 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet.’

Matt 5,33 "Dere har også hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke sverge falskt"

Matt 5,38 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Øye for øye og tann for tann."

Matt 5,43 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal elske din neste og hate din fiende."

Og der er vi, nok en gang, ferdig med vår lille relasjon, IHS. Jeg har ikke tenkt å kaste bort et minutt til av livet mitt på deg og ditt sneversynte, ureflekterte, kunnskapsløse og fastlåste svada.

Jeg vet ikke om jeg skal synes synd på deg eller føle avsky, derfor velger jeg heller å ikke føle noe som helst, og legger deg og alt tullet ditt tilbake i "ignorert"-søppelkassen der det hører hjemme. Denne gang for godt!

Man kan vekke de som sover, men ikke de som later som de sover...

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette nye funnet er vel med å underbygge antagelsen at vi har hatt med noe avansert fra rommet å gjøre.

Hvilket rom?

Enkelte skildringer av Buddhas evner etter "oppvåkningen" var at han kunne være på to steder samtidig, og andre små mirakler - så det kan jo være at Jesus trådte i skoene til Buddha, og at de begge var på samme ferden mot forløsningen, nemlig Nirvana, eller ett mellom-land (rent-land beskrivelsene), hvor de assisterer alle søkende sjeler, før vi alle sammen dør for godt, og innlemmes i Nirvana

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det er ganske søkt å peke på ufoer i bibelen. Enda mer søkt er det å sammenligne med andre mytologier. Men for all del, vi har jo både Flat Earth Movement og kreasjonister her på forumet, så denne ufologien er ikke det minst seriøse som mennesker velger å tro på.

Bare ikke forvent å få noen støtte hos andre rasjonelle mennesker i din tro. Der står du ganske alene.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Å blande "Flat Earth Society"(heter det) inn her som en sammenligning blir latterlig. Edit: Ok feiltolket den i farten, beklager. Og ellers takk.

Indisiene er reelle, sammenfallende og svært mange.

Og som sagt: les Jermiah og Ezekiel og bedøm selv. Det finnes Nasa ingeniører som ikke er i tvil.

Tro og tro fru blom, det er snakk om det eventuelt mest sannsynlige. Ikke noe mer enn det.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kan hende Jesus var en fattig horunge som trådte i en hundebæsj før han fikk som fortjent.

Ja, det er jo det som er så digg - vi får alle som fortjent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...