Gå til innhold

[Løst] Kven er Jesus?

Anbefalte innlegg

Nonsense, Jesus Kristus er et menneske som Gud bor i (er i)

Joh 14: 10 "Far er i meg og gjør sine gjerninger."

Nonsense? Jesus er faktsik bare et skall og gud sitt alterego. Fjerner du gud fra jesus sin kropp sitter du igjen med en menneskekropp uten personlighet. Gud kan vell ikke lyve selv i menneskekropp og derfor velger han å si "far er i meg og gjør sine gjerninger". Siden han er teknisk sin egen far når han er i menneskeform så juger han ikke. Han velger selvsagt å si dette istedenfor å gå for "Jeg er egentlig gud" varianten. Fordi da tror jeg han hadde fått mye mindre oppslutning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Matt 5,43

Matt 5,43:

43 “You have heard that it was said, ‘Love your neighbor and hate your enemy.’

Dette skal altså, i følge deg, vise at Jødedommen (?!?) sier "hat din fiende". Leser man derimot videre til Matt 5,44:

44 But I tell you, love your enemies and pray for those who persecute you.

Din påstand i denne sammenhengen:

"Det er mange ting i kristendommen som er anderledes enn i jødedommen. Fks. jødedommen sier "hat deres fiender", mens kristendommen sier "elsk deres fiender".

Tja... hvor skal man begynne:

1. Du tar åpenlyst "beviset" ditt helt ut av kontekst. Leser du videre på Matt. 5,44, så ser du at du manipulerer sannheten og at det totalt motsatte blir sagt.

2. Du påstår at Jødedommen sier "hat din fiende" og så viser du til Matteus-evangeliet fra Det Nye Testamentet?!? Jødedommen regner ikke Jesus for å være Messias eller en autoritativ profet, og godtar ikke Det nye testamentet som kanonisk. De benytter primært Det Gamle Testamentet. Derfor nytter det fint lite å vise utdrag fra den delen av Bibelen som Jødedommen ikke anser som kanonisk hvis du har tenkt å påføre Jødedommen meninger og utsagn.

3. De som bruker Det Nye Testamentet er Kristendommen, så ut fra din påstand så blir det faktisk Kristendommen som sier "hat din fiende" og ikke Jødedommen. Likevel, så har du tydeligvis ikke lest Matt. 5,44, der det sies det motsatte av "hat din fiende", nemlig "elsk din fiende".

Har du virkelig så lite oversikt som du fremviser her? Jeg etterspurte om du kunne vise hvor JØDEDOMMEN sier "hat din fiende"!? Kan du bevise denne påstanden du kom med eller er dette bare nok et eksempel på ditt egen-konstruerte oppgulp som du melder pass på med en gang spørsmål stilles?

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nonsense, Jesus Kristus er ikke Faderen, han er Sønnen

Her skulle jeg til å kalle deg deg en dum kristen, men det ville faktisk være et hån mot de dumme kristne som faktisk veit at Jesus er gud i menneskeform ......

Nonsense, Jesus Kristus er et menneske som Gud bor i (er i)

Joh 14: 10 "Far er i meg og gjør sine gjerninger."

Nonsense? Jesus er faktsik bare et skall og gud sitt alterego. Fjerner du gud fra jesus sin kropp sitter du igjen med en menneskekropp uten personlighet. Gud kan vell ikke lyve selv i menneskekropp og derfor velger han å si "far er i meg og gjør sine gjerninger". Siden han er teknisk sin egen far når han er i menneskeform så juger han ikke. Han velger selvsagt å si dette istedenfor å gå for "Jeg er egentlig gud" varianten. Fordi da tror jeg han hadde fått mye mindre oppslutning.

Nei, Gud er en personlighet som er integrert i Jesus Kristi personlighet. Også uten Gud, har Jesus Kristus en personlighet. At en annen god eller dårlig personlighet (ånd) kan være integrert i ens egen person og være drivkraften bak hva du gjør, er en grunnleggende kristen oppfatning, Hardrocktarzan

Lenke til kommentar

Du får spørre IHS hvor "hat deres fiender" står skrevet. :)

Matt 5,43

Matt 5,43:

43 “You have heard that it was said, ‘Love your neighbor and hate your enemy.’

Dette skal altså, i følge deg, vise at Jødedommen (?!?) sier "hat din fiende". Leser man derimot videre til Matt 5,44:

44 But I tell you, love your enemies and pray for those who persecute you.

Ja, sammenhengen viser klart og tydelig at han snakker om det gamle testamentet (Jødedommen) alle ser det, LiamH

Matt 5,21 "Dere har hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke slå i hjel."

Matt 5,27 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal ikke bryte ekteskapet.’

Matt 5,33 "Dere har også hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke sverge falskt"

Matt 5,38 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Øye for øye og tann for tann."

Matt 5,43 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal elske din neste og hate din fiende."

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Når jeg var liten syntes jeg det var litt intresangt om "eventyrene" til jesus moses og alt det der, når jeg ble eldre begynte jeg og bruke fornuften og ble det jeg tror folk kaller atist? (tror ikke på noe)

Tror også Jesus og bibelen var noe som ble lagd for eventuelt to ting.

1. historier, eventyr og slikt, akkurat som Askeladden eller Harry potter..

2. Noe de kristene kunne bruke til og styre og få makt med, har desverre ikke lest bibelen og slikt, så skal ikke begynne og uttale meg om det, men ser heller ikke på RWS sin historie om Jesus på side 1 som en umulighet.

Men en ting er sikkert, en skikkelig kristen vil forsvare sin tro med nebb og klør, og en atist(?) vil dere kristene alltid komme til og se på som blinde og uvitende.

Lenke til kommentar

Ja, sammenhengen viser klart og tydelig at han snakker om det gamle testamentet (Jødedommen) alle ser det, LiamH

Matt 5,21 "Dere har hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke slå i hjel."

Matt 5,33 "Dere har også hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke sverge falskt"

Matt 5,43 "Dere har hørt det er sagt: ‘ Du skal elske din neste og hate din fiende."

Jeg etterspør ikke hva du tolker og antar, eller hva du tror "alle" skjønner. Jeg etterspør det eksakte sitatet som kan underbygge din opprinnelige påstand.

Når du bruker Det Nye Testamentet til å begrunne hva som står i Det Gamle Testamentet, fremfor å legge frem sitatet fra den kilden du selv påstår kommer fra, så har du ikke bevist noe som helst. Står dette i Det Gamle Testamentet, så siter fra Det Gamle Testamentet! Det burde være såre enkelt.

Du skaper latterlig mange omveier ved å drive på å argumentere på denne måten.

Du har nok en gang sitert fra Det Nye Testamentet. Vis hvor "hat din fiende" står i Det Gamle Testamentet, så tar vi det derfra.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg etterspør ikke hva du tolker og antar, eller hva du tror "alle" skjønner. Jeg etterspør det eksakte sitatet som kan underbygge din opprinnelige påstand.

Når du bruker Det Nye Testamentet til å begrunne hva som står i Det Gamle Testamentet, fremfor å legge frem sitatet fra den kilden du selv påstår kommer fra, så har du ikke bevist noe som helst. Står dette i Det Gamle Testamentet, så siter fra Det Gamle Testamentet! Det burde være såre enkelt.

Du har nok en gang sitert fra Det Nye Testamentet. Vis hvor "hat din fiende" står i Det Gamle Testamentet, så tar vi det derfra.

Det Gamle Testamentet "Gud, om du ville drepe den lovløse, om drapsmennene vek fra meg! De taler svikefullt om deg, dine fiender sverger falskt. Herre, jeg hater dem som hater deg, og avskyr dem som står deg imot! Jeg hater dem med et grenseløst hat, de er blitt mine fiender."

Lenke til kommentar

Så denne salmen av Kong David er altså det du tolker som at Det Gamle Testamentet og Jødedommen sier "hat din fiende". :roll:

For det første, så er ikke denne salmen av Kong David Guds ord. Det er et rop til Gud. Den oppfordrer ikke Jøder til å hate sine fiender overhodet!

For det andre, så belyser du, i så fall, en selvkonstruert selvmotsigelse når Kristendommen benytter både GT og NT. Det viser liten refleksjon å si at noe i GT kun taler for Jødedommen, og på samme tid ikke se at GT og NT (altså Bibelen i sin helhet) som Kristendommen lener seg på, motsier seg selv ved å si "elsk" og "hat" din fiende i en og samme bok.

Det du har vist til nå, er at du kommer med påstander du regelrett ikke har noe grunnlag for, samt at du overfører det i GT som ikke ganger deg over på Jødedommen og glorifiserer Kristendommen med NT, uten å forstå at GT også er en kanonisert skrift for kristne.

Dette er bare rot, men det er intet nytt fra deg. Godt å se at du ikke har mistet din evne til å plukke og mikse etter eget behov siden sist.

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det Gamle Testamentet "Gud, om du ville drepe den lovløse, om drapsmennene vek fra meg! De taler svikefullt om deg, dine fiender sverger falskt. Herre, jeg hater dem som hater deg, og avskyr dem som står deg imot! Jeg hater dem med et grenseløst hat, de er blitt mine fiender."

Så denne salmen av Kong David er altså det du tolker som at Det Gamle Testamentet og Jødedommen sier "hat din fiende". :roll:

For det første, så er ikke denne salmen av Kong David Guds ord. Det er et rop til Gud. Den oppfordrer ikke Jøder til å hate sine fiender overhodet!.....

Hvem snakker om "Guds ord" LiamH ? Jødedommen er Moses og de andre GT forfatternes ord.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Enten så står IHS i direkte kontakt med overmakten, eller så er han reinkarnert farao - lenge siden jeg har sett sånne fine pyramider her på diskusjon

:p

Lenke til kommentar

Hvem snakker om "Guds ord" LiamH ? Jødedommen er Moses og de andre GT forfatternes ord.

Hehe... Så da kan de kristne se bort fra GT? Skapelsesberetningen? Ti 10 Bud (eller rettere sagt de 613 bud), utkastelsen av paradis, Noah's ark, etc etc. Hva med NT for den saks skyld?

Kristendommen (Bibelen) er jo bare Moses og GT forfatternes ord, og NT er bare evengelistene og de andre NT forfatternes ord. Hvorfor høre på noe av det som står der?

Beklager, du gir like lite mening som alltid.

Endret av LiamH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, Gud er en personlighet som er integrert i Jesus Kristi personlighet. Også uten Gud, har Jesus Kristus en personlighet. At en annen god eller dårlig personlighet (ånd) kan være integrert i ens egen person og være drivkraften bak hva du gjør, er en grunnleggende kristen oppfatning, Hardrocktarzan

Vell ikke at jeg mener mytologien hevder dette, men la oss gå ut ifra at det du skriver er "sant".

Hvis gud var en god ånd som var integrert i Jesus person sammen med Jesus sin personlighet og var drivkraften bak det Jesus gjorde, så var bare Jesus et helt vanlig uhellig menneske som ble kontrollert. Gud var den som sto for handlingene og dette ville gjøre Jesus sin personlighet ubetydelig.

Jesus uten gud integret i seg ville da gjøre han til et menneske på lik linje med deg og meg.

Du kan altså ikke stole på Jesus Kristus som signaturen din sier. Han var nemlig kun et ordinært menneske med arvesynd, evenen til å synde(juge). Du skjønner vell selv at alt det med å få til en jomfrufødsel via å bruke guddomlig kraft bare ville være bortkastet hvis gud bare egentlig kunne ta over hvilket som helst menneske å "integrere" personligheten sin inn i kroppen til den utvalgte.

Den eneste grunnen til at Gud fikk jomfrufødselen til å skje kan kun logisk begrunnes med at han skulle bare lage et mennesklig skall. Tror du virkelig gud ville bryte et av sine viktigste prinsipper om fri vilje og faktisk besette et menneske med en personlighet?

For Jesus ble frarøvet sin frie vilje hvis det du hevder er sant.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe... Så da kan de kristne se bort fra GT?

Eller også NT for den saks skyld. Kristendommen er jo bare Moses og GT forfatternes ord, og NT er jo bare evengelistene og de andre NT forfatternes ord.

Det er personen Jesus Kristus som er "Guds ord" LiamH ikke noe en eller annen forfatter har skrevet.

Joh 1.1 "I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til."

Lenke til kommentar

Det er personen Jesus Kristus som er "Guds ord" LiamH ikke noe en eller annen forfatter har skrevet.

Joh 1.1 "I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til."

Her må du nok gjøre litt mer rede for deg. Da mener jeg ikke flere bibel-sitater, men at DU gjør rede for hva du mener med dette utspillet.

Hvem mener du har skrevet NT? Jesus?

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joh 14:29 "Den dagen skal dere skjønne at jeg er i min Far, og at dere er i meg og jeg i dere."

For en ekkel gud :sick:

Ser ut til at du missforstår litt. Jesus Kristus er integrert i Gud, de kristne er integrert i Jesus Kristus og Jesus Kristus er integrert i de kristne. De er en integrert enhet.

Lenke til kommentar

For Jesus ble frarøvet sin frie vilje hvis det du hevder er sant.

Nei, som voksen styrer du hovedsakelig selv hvilken personlighetstyper (personer) som blir en integrert i din personlighet, Hardrocktarzan

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...