Gå til innhold

Problemer med Ati Radeon 9800 pro. Har dere noen Tips?

Zoidberg

Anbefalte innlegg

Hadde egentlig tenkt å kjøpe et ati 9600 ettersom det var mer i mitt budsjett, men fristelsen ble for stor og jeg kjøpte et

ati powercolor radeon 9800 pro

Installerte det, koblet det til harddisk og powersupply som jeg skulle.

Satte i gang maskinen og alt så lovende ut

Scorte overraskende lavt på 3dmark01 ( ca 14200 )

og hadde en score på 5460 på 3dmark03

Testet forskjellige spill og alt så ut til å fungere bra

5 timer senere etter en restart av maskinen skjer det noe som ikke skulle skje.

Når jeg kom i windows, fikk jeg svart skjerm og inni mellom kommer skjermbildet frem. Men desverre ikke mer enn toppen et halv sekund om gangen.

Jeg håper inderlig ikke at kortet mitt ikke passer sammen med pc'en, men det ville være merkelig ettersom jeg hadde valget mellom geforce mx, ti og ati radeon når jeg satte den sammen hos Dell sine sider.

P4 2,53 ghz Dell Dimension 8200

512 mb rdram

geforce mx460 :evil:

Jeg merket meg at kortet var "brukbart" varmt når jeg tok det ut igjen.

Skal formatere harddisken, og reinstallere windows for å renske opp i en masse "junk" for å se om det hjelper.

Har dere noen tips om hva som kan være galt?

En annen ting jeg lurer på:

Hvis det viser seg at kortet ikke er defekt ,men nekter å samarbeide med pc-en, har jeg da retur rett?

Surt å bruke 3500 kroner på noe som ikke kan brukes på pcen.

Blir takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det første så ser 3dmark scoren din helt ok. du kan nok få litt mer, men da må du fininstille og tweake i hytt å pine.

Men det andre problemet ditt var litt verre, jeg har selv ikke opplevd noe lignende med skjermkort. Er du sikker på at powersupply kabelen sitter skikkelig i, og at strømforsyningen din gir nok power til å drive hele systemet ditt

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke strømforsyninga er et problem. Pc'en er ikke så veldig gammel og jeg kunne ha valgt Radeon skjermkort når jeg kjøpte datamaskinen hos dell. Har sjekka ledningene og de sitter godt

Nå har jeg formattert harddisken, installert Ati kortet på ny, og det fungerer, men det er allikevel et par ting som er merkelige.

Når jeg installerte geforce mx kortet mitt, fant den ut at jeg hadde Dell m782p monitor 120hz.

Avinstallerte Geforce og installerte Ati kortet, og da ble oppløsningen satt til 16 bit 640x480, og det står oppgitt standardskjerm. Prøvde å oppdatere driver automatisk, men får bare standardskjerm. Så oppdaterte jeg manuelt men allikevel har Ati problemer med å akseptere skjermen.

Hver gang jeg går inn i ati kontroll panel etter å ha høyrekikket på skjermegenskaper flimrer skjermen litt før jeg får frem alternativene.

Og når jeg går på --> Visning --> skjerm i kontrollpanelet står det: DDC informasjon: ikke støttet. og jeg må fortelle den hva som er max oppløsning og max hz

Syns det er litt rart i og med at den hadde den støtten første gangen jeg installerte ati kortet.

Flimringa bekymrer meg. Vil ikke at det skal klikke igjen når angrefristen går ut. Og så bruker pcen veldig lang tid når jeg høyreklikker for å gå inn på skjermegenskaper (5-7 sekunder)

Lenke til kommentar

jeg hadde AKURATT samme problem for 2 dager siden. Jeg skulle inn i et spill så POFF max flimmring. Iconene på destopen ble max kværka:/ det er faktiskt værre å se på enn gammel GAMMEL spillefilm. Før dette skjedde hadde jeg 16000pts i 3dmark2001se og jeg kjørte winxp NÅ etter at jeg formaterte til win2k får jeg 13000, jeg har bare 300w tror faktisk at jeg trenger litt mer. Kjører du omegadrivere??!?! Utrolig mange som har problemer med 9800pro :/ tror nesten at jeg angrer litt på kjøpet... Håper virklig at ikke kortet er defect

Lenke til kommentar

Skaffe dere litt større PSU dere. Så slipper dere tenke på at det KANSKJE får litt for lite strøm. Prøv med et par forskjellige drivere. Pass på at ikke Anti ALiasing eller Anistrphic filtering er skrudd på. Sjekk at skjermkortet faktisk kjører på den klokkehastigheten det skal.

Det er jo ikke bare 3D mark som teler :grumpy: Prøv å kjøre Aquamark og lignende, sammenligne scorene deres med andre som har temelig nøyaktig samme oppsett som dere.

Lykke til

Tim

Lenke til kommentar

Tror beste rådet kasnkje er å spørre her: http://www.rage3d.com

Forum'ene der er ett godt utgangspunkt for hjelp med ATI relaterte kort.

Ellers så høres problemer ditt litt merkelig og jeg tror jeg ville prøvd følgende. (i tilfeldig rekkefølge)

1) Lånt kraftigere PSU og prøvd igjen.

2) Prøvd å øke AGP-Volten en bitteliten smule.

3) Prøvd å installere maskinen fra bunnen med ATI kortet i, uten å installere GF MX kortet (tolket deg dit at du isntallerete det først ?)

4) Prøv å installere kortet med annet OS.

5) Prøv å installere _KUN_ driverene til kortet, og ikke smartgart, control-panelet m.m

6) Gå inn i Bios, sett AGP til 4X og fastwrites til: Off , reinstaller.

Vil tro at en/flere av disse vil løse problemet.

Lenke til kommentar

Takker for svara. :)

Merkelige greier. Etter å ha prøvd å få ati kortet til "godkjenne" skjermen i lengre tid og med flimring i kontrollpanel, ga jeg opp for dagen. Slo av pcen.

Dagen etterpå slo jeg pcen på igjen og skulle prøve å finne ut av problemene.

Da var plutselig alt i orden. :o

Skjermen ble gjenkjent av ati, med ddc støttet, og max oppdateringsfrekvens på 160hz og ingen tegn til flimring når jeg går i kontrollpanel til ati.

Atikortet og pcen ble venner etter en overnatting.

Lenke til kommentar
Pass på at ikke Anti ALiasing eller Anistrphic filtering er skrudd på.

Ja for all del, Ikke bruk funksjonene kortet skal støtte fullt ut.

Herregud da Tim, Kjøper man et 9800 PRO kort (som skal være det beste kortet man får tak i for tiden med AA og ANI), så må man vel forvente å kunne bruke disse funksjonene vel??

PSUen BØR ikke være et problem siden det er en maskin som er levert med den PSU og det skjermkortet , men som de andre sier her, det KAN være..

Lenke til kommentar
Pass på at ikke Anti ALiasing eller Anistrphic filtering er skrudd på.

Ja for all del, Ikke bruk funksjonene kortet skal støtte fullt ut.

Herregud da Tim, Kjøper man et 9800 PRO kort (som skal være det beste kortet man får tak i for tiden med AA og ANI), så må man vel forvente å kunne bruke disse funksjonene vel??

PSUen BØR ikke være et problem siden det er en maskin som er levert med den PSU og det skjermkortet , men som de andre sier her, det KAN være..

Kanskje Tim vil at han ska få en bedre 3dmarks score??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...