Gå til innhold

Sette opp webserver, trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har nå en god stund driftet minecraft servere og en liten webserver igjennom xampp. Dette har fungert helt greit for min del, men nå vil jeg ta skrittet videre og sette opp en litt mer "sikkerlig" web server uten xampp, og lære mer om hvordan slikt fungerer, bakup løsninger og lignende.

Jeg tenker at jeg skal bruke en windows server versjon jeg finner i bukta, men er åpen for å prøve ut linux også.

Jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal starte, og tenker derfor at en litt mer kyndig person enn meg selv kan hjelpe meg via skype eller en annen chat klient mens jeg driver med dette, slik at jeg har litt hjelp når noe går galt.

Dette er frivillig arbeide, men jeg kan gjerne hoste en nettside eller noe slikt for deg som takk.

Er det noen der ute som kan litt om servere og hosting, ta gjerne kontakt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt domeneshop til å legge ut mine sider. Der har jeg fått god hjelp til å sette opp side, og selv om det koster noen beskjedne hundringser i året (domenenavn og webhotell), så er det _veldig_ stabilt og ikke minst kjappere enn hva jeg har klart selv, på egne maskiner.

Lenke til kommentar

Nå har jeg åpnet routeren til serveren, installert IIS og jeg får kontakt. Men hvordan får jeg satt opp databaser ? Bruker no-ip som test for det oppdateres med en gang, før jeg flytter domenene mine over til serveren, og da lurer jeg på ett par ting til..

La oss si at jeg har 3 domener, side1.no, side2.no og side3.no

Hvordan kan jeg ha disse på samme server uten at URL endrer seg til SERVERIP/side1 ? Kan jeg få det til å stå bare www.side1.no, www.side2.no og få lenker som f.eks www.side2.no/kontaktmeg.html til å virke ?

Lenke til kommentar

Har du kjøpt deg domene da? Da trenger du bare å sette opp dns pekere fra f. eks www.side1.no til server/side1

Ja, har fått dette til å fungere, har nå 6 forskjellige domener på denne serveren, og det fungerer utmerket. Tho sliter jeg litt med å få inn wordpress. Har brukt "Web platform installer" for å installere, men får feilmelding : The page you are requesting cannot be served because of the extension configuiration. If the page is a script, add a handler. If the file should be downloaded, add a MIME map."

Her står jeg litt fast.

Lenke til kommentar

Da har jeg klart å få wordpress til å fungere på localhost, men hvis jeg bruker en annen maskin får jeg følgende melding : 500 - Internal server error.

There is a problem with the resource you are looking for, and it cannot be displayed.

Noen fornuftig forklaring på dette?

Endret av Johnsendata
Lenke til kommentar

bakup løsninger og lignende.

Du kan bruke http://www.crashplan.com/ det er en tjeneste som backuper en mappe og lagrer det på nettet

Dette er en veldig sikker løsning, men kan ta en del av nettet

Hoster selv en Minecraft server(tekkit) og der har jeg brukt crashplan, men på grunn av jeg gikk over til linux uten gui så kunne jeg ikke bruke det programet(Crashplan funker på linux med gui). Nå bruker jeg backup systemet som ligger i McMyAdmin.

Det funker nå slik at hver halvtime tar den en backup og ziper den, den sletter også gamle backups slik at jeg ikke har mer enn 96 stykk og hdden ikke fylles.

Har også hostet egen nettsiden ved bruk av xampp, dette synes jeg var unødvendig når jeg kunne bare bruke Wordpress.

Jeg må si at linux kjører mye bedre enn windows da så jeg anbefaler å bruke det som OS til serveren.

Når jeg skaffet meg det så kunne jeg ikke noe om det, men etter hver begynte jeg å få det til.

Bruker også ssh og Winsql som gir meg tilgang til filer lett og terminalen uansett hvor jeg er.

Btw, hvor stor server er det du har?

Kan sikkert hjelpe deg med det jeg kan da.

Add meg på skype: sindre.m.a

Så kan jeg prøve å hjelpe hvis du har problemer med noe

Endret av SindreMA
Lenke til kommentar

Du kan bruke http://www.crashplan.com/ det er en tjeneste som backuper en mappe og lagrer det på nettet

Dette er en veldig sikker løsning, men kan ta en del av nettet

Hoster selv en Minecraft server(tekkit) og der har jeg brukt crashplan, men på grunn av jeg gikk over til linux uten gui så kunne jeg ikke bruke det programet(Crashplan funker på linux med gui). Nå bruker jeg backup systemet som ligger i McMyAdmin.

Det funker nå slik at hver halvtime tar den en backup og ziper den, den sletter også gamle backups slik at jeg ikke har mer enn 96 stykk og hdden ikke fylles.

Har også hostet egen nettsiden ved bruk av xampp, dette synes jeg var unødvendig når jeg kunne bare bruke Wordpress.

Jeg må si at linux kjører mye bedre enn windows da så jeg anbefaler å bruke det som OS til serveren.

Når jeg skaffet meg det så kunne jeg ikke noe om det, men etter hver begynte jeg å få det til.

Bruker også ssh og Winsql som gir meg tilgang til filer lett og terminalen uansett hvor jeg er.

Btw, hvor stor server er det du har?

Kan sikkert hjelpe deg med det jeg kan da.

Add meg på skype: sindre.m.a

Så kan jeg prøve å hjelpe hvis du har problemer med noe

Takker for informasjon. Har lagt deg til på skype.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...