Gå til innhold

Hvor mange amper/watt trekker en PC?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må i så fall beregne 400 watt pr. maskin med skjerm. Er det maskiner på LANet med katoder og mange HDer osv osv... er det best med 500 watt pr. maskin. Det er rikelige anslag, men poenget er at du må aldri balansere på tålegrensen til et strømnett når det er mange datamaskiner på strømnettet.

Lenke til kommentar

hmm en lærer som var tidligere telemontør sa ett eller ant om 5 pcer på en 16 a kurs eller noe.. pcen lager litt strømsjokk når den starter..

en skjerm trekker vel rundt 100 w, cpuen er ca 350w eller noe. så vist en beregner 500 w på en pc er en vel sikker..

5*500=25 (ser på en pc som en ren resistans ikke helt riktig da men og finne cos fi på en pc er ikke lett..)

2500/220 = 11,36 A, pluss litt startstrømm og sikkerhetsmargin (i tilfelle pcen mot all formoding skulle trekke mer så er ca 5 pcer på en 16 a kurs bra..

Lenke til kommentar

Hva er det for noe tull om at "PSU'en trekker 350W" og at AMD trekker 90W da? en av mine AMD'er f.eks, bruker en effekt på 44,7W mens en annen bruker effekt på 70W.

Det med at PC'en drar et lite strømsjokk når den starter stemmer for så vidt da det er startstrøm til harddisker o.l., men dette går fint siden de fleste effektbryterene tåler en viss overstrøm i en tid. Hvis du har gjennomsnittelige PC'er ville jeg ha regnet gjennomsnittelig strømtrekk til ca 1,5A @ 230V per PC inkludert skjerm.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg kan så veeeeldig mye om dette altså, men man kan ha ca 1pc pr. amper da. På de lan-partyene jeg har vært på så har det vært 1amp pr. person/pc, å det er mer en nok.

Enkelt å avverge overkapasitet på strømnettet, hvis folk skrur på pc'n sin en og en. Det burde jo være ganske enkelt når det kommer bare ca. 30stk.

Lenke til kommentar

hvis du har tre 16A kurser så bruk dem, da får hver pc 1,6A og det skal holde...

målte en gang forbruket til gamlepc'en, var da på 0,8A, men den pc'en er jo 500mhz da...

uansett bør ikke en ny pc trekke så mye mer fordi utviklerne har fokusert en del på å senke forbruk, særlig crt skjermer da, de bruker jo mest strøm...

Lenke til kommentar

hadde den samme diskusjonen i el-montasje her om dagen, og man skal ikke være så forømt sikker på at 400-500w er standarden... I følge læreren, som for 2 år siden var arkitekt, ligger bygningsmessig standard for kontorbruk på 670w pr pc.

min egen box ligger på: 140w skjerm (21"), cpu 87w, skjermkort 56w, 2x hd 120w++++

jeg vil nok anbefale deg å ha en ca20A i beregning for sikkerhetskyld..

Lenke til kommentar
vist du ser " " så betyr det at det er ett sitat.. var hentet utifra en ganske morsom post på hardwareforumet.. dessuten har eg ikkje mykkje til overs for verken satanister eller nazister.

da så. har du en link til den tråden? høres gøy ut.. :D

her er vi jo mer eller mindre nerder alle sammen, så vi har i allefall en del til sammens om vi en er satanister, nazister, eller Hypsilofodonter..

eller hva? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...