Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ADD/ hyperkinetisk forstyrrelse

Helgis22

Anbefalte innlegg

Jeg er altså 21 år gammel og ønsker å prøve å bli diagnotisert for ADD/hyperkinetisk forstyrrelse.

Hadde aldri hørt om denne tilstanden før kanskje ett halvt år siden. Har alltid bare gått ut ifra at jeg er dum og ubrukelig til de fleste ting. Jeg kan så og si kjenne meg igjen i alle symptomene til ADD. Ikke fordi jeg har gjort egenvurdering av det men at jeg får høre at jeg har alle disse negative egenskapene fra sjefer, tidligere lærere og ellers bekjente. Helt ærlig, prøver jeg å unngå å gjøre så mye feil men de skjer uansett nesten ubevisst. Er pain in the ass for å være ærlig. Hadde jeg hatt dette dokumentert på barne- og ungdomsskolen tror jeg at jeg hadde fått gjort en mye bedre skolegang med bedre prøver osv. Er litt synd å være ferdig med skolen å vite at det er forsent.

Det jeg egentlig lurer på om det er noe vits i å få det testet. Vil jeg få noen senere fordel av det utenom å være sikker på at har det? Tenker at når en først er så treg kan det være greit å ha det dokumentert hvorfor! hehe

ps: jeg prøvde ut en vitamin tablett som het EYE-Q som jeg faktisk følte gjorde meg litt kvikkere i hodet. Fikk meg til å tenke litt annerledes og ha mer kontroll rett å slett. Med en gang jeg sluttet var det som om at halve hjernen låste seg. haha.

Endret av Helgis22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lecithin, høydosert B og C-vitaminer samt Omega-3 er gode tilskudd som bedrer ADD/ADHD-symptomer hos flere.

Hvis du vet at Omega-3 fungerer så er det lurt å bruke det jevnlig. EYE Q er veldig dyrt i forhold til f.eks Møllers tran, så det kan være lurt å vurdere det istedet.

Siden EYE Q inneholder Omega-3 og Omega-6 så kan det være lurt å ta tranen sammen med måltider for å få begge samtidig.

En del forskning bl.a. utført i Norge viser at kroppen fungerer best når du supplerer de ulike omega-fettsyrene samtidig. Enkelte tilskudd inneholder også Omega-7 og Omega-9 i tillegg.

En test vil jo gi en diagnose hvis det er det du vil.

Generelt kan du gjøre en god del med ADD med å se på ting som kosthold.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes lite forskning som tyder på en sammenheng mellom f.eks. inntak av omega 3 og lettelse av ADHD-symptomer.

http://www.ncbi.nlm....pubmed/23235675

Det meste jeg finner er ikke publisert gjennom anerkjente vitenskapelige kanaler, men snarere på nettsider som pusher alternativ medisin, og bør således behandles med skepsis.

Det første jeg vil si er at ADD og ADHD er bare personlighetstyper som avviker litt fra normen, men hvor legevitenskapen har valgt å gi det en diagnose. Hvis man ser på en normalfordelig i befolkningen, vil de fleste befinne seg sånn midt i mellom, mens andre vil være på den hyperaktive enden av skalaen og andre vil være på den ekstremt bedagelige enden av skalaen. ADHD og ADD er en del av spektrumet.

Snakk med fastlegen din om det, det tror jeg ville være det mest fornuftige.

Endret av Distressor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes lite forskning som tyder på en sammenheng mellom f.eks. inntak av omega 3 og lettelse av ADHD-symptomer.

http://www.ncbi.nlm....pubmed/23235675

Det meste jeg finner er ikke publisert gjennom anerkjente vitenskapelige kanaler, men snarere på nettsider som pusher alternativ medisin, og bør således behandles med skepsis.

Det første jeg vil si er at ADD og ADHD er bare personlighetstyper som avviker litt fra normen, men hvor legevitenskapen har valgt å gi det en diagnose. Hvis man ser på en normalfordelig i befolkningen, vil de fleste befinne seg sånn midt i mellom, mens andre vil være på den hyperaktive enden av skalaen og andre vil være på den ekstremt bedagelige enden av skalaen. ADHD og ADD er en del av spektrumet.

Snakk med fastlegen din om det, det tror jeg ville være det mest fornuftige.

De aller fleste jeg behandler får det bedre med Omega-formuleringene. Jeg bruker en blanding av Omega-3, Omega-6 og Omega-9 sammen med en del andre ting som også har en god effekt på hjerte/kar. Det at Omega-3 er lite forsket på er bare tull. Det er dokumentert opp til 20:1 i favør Omega-6 på personer med ADHD og det optimale er rundt 2:1 til 1:1. Med tanke på hvor viktig Omega-3 er i hjernestrukturen så er det ren fysiologi. At det kan være symptombehandling kan jeg være med på, men p.g.a maten vi spiser har mange uoptimale nivåer av Omega-3, og for mye Omega-6 gir unødvendig høyt nivå av betennelser gjennom ugunstig protaglandin-balanse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Distressor

Jeg synes det blir for enkelt å dele det opp på den måten. Fra lat til hyperaktiv. En person med ADHD er vel gjerne begge deler. At man gjerne føler seg veldig rastløs, men klarer likevel ikke å konsentrere seg om å utføre noe som helst, og blir derfor også sett på som lat.

At det bare er personlighetstyper som avviker litt fra normen, kan vel sies om mange andre diagnoser også. Som for eksempel personlighetsforstyrrelser. Men det gjør det ikke noe mindre viktig å behandle, om det negativt påvirker livskvaliteten til personen. Spesielt når ADHD som oftest går utover skole og studier, som er en relativt viktig del av personens fremtid.

Den mest vanlige medisinen for ADHD er vel Ritalin, om jeg ikke tar feil. Som praktisk talt er en mild form for speed. Virkningen av Ritalin er vel egentlig like paradoksal som selve diagnosen. Et stoff som gir økt energinivå og hyperaktivitet, men som samtidig øker konsentrasjonsevnen og "roer" ned personer med ADHD.

Endret av Kammizez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først vil jeg bare si tusen takk for så mange svar!

Kan jeg erstatte Tran med Eye-Q? Inneholder de det samme? Jeg er faktisk villig til å bruke litt penger på dette om Eye-Q skulle gjøre jobben kjappere på noen måte. Ifølge Eye-Q pakken er bare de 3 første månedene dyrest. 6 tabletter hver dag i 3 måneder og deretter 2 tabletter.

Når det kommer til kosthold er det slik at mange familiemedlemmer er motstandere av hvete. Det kommer ut av at jeg har en tippoldefar som var Indianer og de tåler visstnok ikke hvete. Er det noe slikt du tenkte på eller tenker du noe mer på at jeg bør spise mer fisk? Jeg er allerede igang med å endre mine matvaner nå som jeg har trent en stund. Dette er noe jeg kunne satt meg inn i.

Har tenkt å ringe min fastlege imorgen og bestille time. Vil han alene kunne gi meg en diagnose?

Har aldri vært noe hyperaktiv, heller tvert imot så jeg har nok ikke ADHD.

Lenke til kommentar

@Distressor

Jeg synes det blir for enkelt å dele det opp på den måten. Fra lat til hyperaktiv.

Jeg har ikke delt det opp fra "lat til hyperaktiv". Som jeg sier er menneskelig oppførsel et spektrum, ikke strengt avgrensede diagnoser. Hele poenget mitt er å unngå en stigmatisering og sykeliggjøring av mennesker som unnviker fra den store ansamlingen rundt midten av gauss-kurven. De er en del av normalfordelingen av menneskelig oppførsel. Ingen er alltid lat under alle forhold, og ingen er alltid hyper under alle forhold.

Mennesker som lider av ADHD og ADD befinner seg bare i ytterfløyene av normalfordelingen av menneskelig oppførsel.

De aller fleste jeg behandler får det bedre med Omega-formuleringene.

Personlige anekdoter er for meg i utgangspunktet ikke gyldige som bevis på noe. Det som teller, er dokumenterbar empiri. Du har eksempelvis nok av både homeopater og mennesker som er tilhengere av homeopati som mener å ha sett homeopatiske midler ha en reell effekt, men det gjør det ikke til reelt i seg selv. Det som teller er ordentlige, kontrollerte studier.

http://www.helsebibl...mega-3-ved-adhd

Igjen, det er lite etterrettelig forskning som støtter tanken om at Omega 3 letter ADHD-symptomer, og skepsis til påstanden er berettiget.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar

Jeg har ikke delt det opp fra "lat til hyperaktiv". Som jeg sier er menneskelig oppførsel et spektrum, ikke strengt avgrensede diagnoser. Hele poenget mitt er å unngå en stigmatisering og sykeliggjøring av mennesker som unnviker fra den store ansamlingen rundt midten av gauss-kurven. De er en del av normalfordelingen av menneskelig oppførsel. Ingen er alltid lat under alle forhold, og ingen er alltid hyper under alle forhold.

Mennesker som lider av ADHD og ADD befinner seg bare i ytterfløyene normalfordelingen av menneskelig oppførsel.

Jeg tar poenget ditt. Jeg mener det kommer helt an på hvordan man definerer det å være syk. Om ADHD medfører negative konsekvenser som går utover ens mentale helse, så vil jeg godt kunne definere det som en sykdom, eller en diagnose. Selv om det er en del av normalfordelingen av menneskelig oppførsel, så mener jeg likevel at de skal ha krav på behandling, for å kunne leve optimalt. Jeg ser ikke på det som noe annerledes enn behandling av personlighetsforstyrrelser, som i likhet med ADHD, også kan bli sett på som ytterpunkter av normalfordelingen.

Lenke til kommentar

Har tenkt å ringe min fastlege imorgen og bestille time. Vil han alene kunne gi meg en diagnose?

Har aldri vært noe hyperaktiv, heller tvert imot så jeg har nok ikke ADHD.

Fastlegen din vil ikke kunne diagnostisere deg nei. Du må utredes hos en psykolog/psykiater eller ved et DPS, men fastlegen din kan henvise deg til en slik utredning.

I DSM-IV, som er det amerikanske diagnostiseringssystemet, skiller man mellom ADHD og ADD, hvor ADHD er oppmerksomhetsvansker med hyperaktivitet, mens ADD kun er oppmerksomhetsvansker. I ICD-10, som er WHO sitt diagnostiseringssystem og det som brukes offisielt i Norge, så opererer man kun med F90.0 Hyperkinetisk forstyrrelse, og denne dekker over både ADHD og ADD fra DSM-IV.

Sentralstimulerende medikamenter brukes i behandlingen av både ADHD og ADD. Mens tiltak ved en slik diagnose for barn og ungdommer i minst like stor grad omhandler tilrettelegging i skole og hjemme, foreldrekurs, o.l. som medisinering, så består behandlingen av voksne tilnærmet utelukkende av medisinering. Fordelen ved å få en slik diagnose som voksen omhandler dermed at man får det dokumentert, noe som kan ha noe å si ift. søknad på utdannelse, at det kan gjøre det enklere å leve med sine vansker fordi det gir en annen forklaring enn at man er dum, lat, udugelig, osv. som mange gjerne har tenkt om seg selv, samt at man får tilbud om å prøve medisinering. Det er dog også noen ulemper med en slik diagnose, da først og fremst at det er en del dører i yrkeslivet som lukkes fordi det stilles krav til helseattest.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Selv om det er en del av normalfordelingen av menneskelig oppførsel, så mener jeg likevel at de skal ha krav på behandling, for å kunne leve optimalt. Jeg ser ikke på det som noe annerledes enn behandling av personlighetsforstyrrelser, som i likhet med ADHD, også kan bli sett på som ytterpunkter av normalfordelingen.

Ja, selvsagt har de krav på å få den behandlingen de trenger for å kunne fungere best mulig i et samfunn som ikke alltid er interessert i å tilrettelegge for disse.

Lenke til kommentar

Personlige anekdoter er for meg i utgangspunktet ikke gyldige som bevis på noe. Det som teller, er dokumenterbar empiri. Du har eksempelvis nok av både homeopater og mennesker som er tilhengere av homeopati som mener å ha sett homeopatiske midler ha en reell effekt, men det gjør det ikke til reelt i seg selv. Det som teller er ordentlige, kontrollerte studier.

http://www.helsebibl...mega-3-ved-adhd

Igjen, det er lite etterrettelig forskning som støtter tanken om at Omega 3 letter ADHD-symptomer, og skepsis til påstanden er berettiget.

Jeg mener det ligger hakket over homeopati i alle fall. Det er som regel ingen quick-fix for ADD/ADHD, men det er et sett ulike metoder for å gjøre det mer levelig, og alle ting som kan bidra til det er jeg for, så lenge det ikke er direkte skadelig og korttenkt. Hvis folk vi ta et A-preparat så har dem full frihet til det. Hvis de ønsker en annen måte å behandle det på så har dem også mulighet til det.

Jeg sier ikke at alle har god effekt av Omega-3, men jeg bruker det sammen med flere ting, og det som betyr noe er at folk får det bedre. Hvis de ønsker å eksperimentere med hva som gir effekten av det de får av meg så må de gjerne gjøre det. Der andre stimulerer så kan jeg få samme effekten av sedering. Der andre skaper betennelser, demper jeg dem. Der andre oppfordrer til legemiddel for å symptombehandle, endrer jeg på vilkårene for å ta det som trigger i bunnen. Kanskje jeg bare tenker gammeldags ?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk igjen.

Lært utrolig mye på under 24 timer!

Hadde absolutt ikke tenkt på at dette kunne stå på en helseattest. Jeg tviler de ønsker vimsete folk i offshore som er drømmen for øyeblikket.

Alikevell kunne det vært godt å få en bra veiledning på hvordan jeg bedrer meg selv maksimalt på noe jeg har så lite peiling på. Jeg vil absolutt ikke si jeg har noen sykdom, men diagnose ja. Det har vært mange situasjoner hvor jeg har følt meg til bry for andre uten å kunne forklare hvorfor jeg er slik jeg er. Det er noe som trekker utrolig på selvtilliten, påfører deg angst, depresjon og mange andre negative effekter. Jeg har vært borti alle disse, men personlig har jeg alltid klart å bygge meg opp igjen. Det er det kanskje ikke alle som gjør.

Lenke til kommentar

Først vil jeg bare si tusen takk for så mange svar!

Kan jeg erstatte Tran med Eye-Q? Inneholder de det samme? Jeg er faktisk villig til å bruke litt penger på dette om Eye-Q skulle gjøre jobben kjappere på noen måte. Ifølge Eye-Q pakken er bare de 3 første månedene dyrest. 6 tabletter hver dag i 3 måneder og deretter 2 tabletter..

Tran inneholder ikke GLA-fettsyren som er i EYE Q, men hvis du tar tranen sammen med solsikkefrø så kan du oppnå det samme.

Hvis du er fornøyd med EYE Q så er det bare å forsette på den, selv om det er dyrere.

Kosthold har mye å si på slike problemer, og jeg sjekker alltid for matintoleranse og allergier ved slike lidelser. Hvis du leser engelsk kan du få mye bra info fra Doris Rapp. Hun jobber med miljømedisin og har interessert seg for bl.a. oppmerksomhetproblemer og oppførselsproblemer.

http://www.amazon.com/This-Your-Child-Doris-Rapp/dp/0688119077/ref=ntt_at_ep_dpi_1

(Les omtaler)

Kan bestilles portofritt herfra for rundt 100 kr med betalingskort.

Boken er på over 600 sider i pocketformat.

http://www.bookdepository.co.uk/Is-This-Your-Child-Doris-Rapp/9780688119072?utm_medium=api&utm_campaign=Bookfinder&a_aid=Bookfinder&utm_term=Is-This-Your-Child%26Doris-J-Rapp&utm_source=book_link&utm_content=Is-This-Your-Child

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...