Sjofn Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Hei. Jeg er en jente på snart 19 år som har veldig lyst til å dra til Australia nå til høsten for å studere et semester eller et helt år på et universitet. Jeg har vært i kontakt med både sonor og kilroy, men er enda usikkker på om dette er det jeg har lyst til. Er det noen her som tenker det samme, eller har studert i Australia før? Har vært fint å få høre litt ideer og tanker om hvordan det er i Australia og hvordan det er å studere der. Er temmelig lei av Norge og vil oppleve noe nytt! Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Hehe, det er som om jeg skulle skrevet det selv. Jeg har også lyst til å tilbringe et år i utlandet med studier, men jeg tenkte kanskje mer på Canada eller USA en plass. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Du finner sikkert den informasjonen du trenger på http://www.ansa.no/ . Men jeg er redd for at det er for sent å søke opptak noe sted til høsten nå. Lenke til kommentar
Sjofn Skrevet 9. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2013 Du finner sikkert den informasjonen du trenger på http://www.ansa.no/ . Men jeg er redd for at det er for sent å søke opptak noe sted til høsten nå. I følge Sonor er det enda ikke for sent til å søke, men takk for link! Lenke til kommentar
verdtåvite Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 <p> <br />Hei.<br /> <br /> Jeg er en jente på snart 19 år som har veldig lyst til å dra til Australia nå til høsten for å studere et semester eller et helt år på et universitet. Jeg har vært i kontakt med både sonor og kilroy, men er enda usikkker på om dette er det jeg har lyst til.<br /> <br /> Er det noen her som tenker det samme, eller har studert i Australia før? Har vært fint å få høre litt ideer og tanker om hvordan det er i Australia og hvordan det er å studere der.<br /> <br /> Er temmelig lei av Norge og vil oppleve noe nytt!<br /> </p><p> </p> <p>Hei!</p> <p> </p> <p>Hvor i Australia vil du? </p> <p> </p> <p>På http://ansa.no/ansaland/australia har de linker til alle byene med norske studenter i Australia. Der er det også epostadresser til kontaktpersoner på de forskjellige universitetene i de forskjellige byene. Send en mail til de du vurderer, det er derfor de er der! </p> <p> </p> <p>De har også veldig fine studentguider man kan se på, som kan hjelpe deg når du skal bestemme deg. </p> <p> </p> <p>Lykke til!</p> <div id="myEventWatcherDiv" style="display:none;"> </div> Lenke til kommentar
SvennP Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Hei! Jeg bor i Brisbane og har studert i Queensland University of Technology i snart 2 år, hva lurer du på? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 Jeg har et spørsmål. Jeg har tittet på studietilbudet til QUT og ser at de har en karakterskala 1-7. Vet du hvordan man konverterer en norsk A-F-karakterer til den skalaen? Jeg ser at noen (kanskje alle) masterprogrammer har et inntakskrav på karaktersnitt 4,5 på en bachelorgrad. Hva vil det tilsvare i norske karakterer? Jeg har så klart prøvd å søke, men ikke funnet noe som var til hjelp. Lenke til kommentar
SvennP Skrevet 13. mars 2013 Del Skrevet 13. mars 2013 7 = A 6 = B 5 = C 4 = D 3 = E /Stryk 2 = F /Stryk 1 = Stryk Altså må du ha ett gjennomsnitt på mellom C og D. Lenke til kommentar
Sjofn Skrevet 13. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2013 Hei! Jeg bor i Brisbane og har studert i Queensland University of Technology i snart 2 år, hva lurer du på? Hei SvennP! Jeg lurer litt generelt på hvordan det er å være en norsk student i Australia, og hvordan det er med bosted og penger og lignende? Og hva gjør du i feriene og hverdagene dine? Kombinasjonen av reise og studie er noe jeg har lyst til å gjøre, og er Australia noe å anbefale? :-) Lenke til kommentar
SvennP Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Hei SvennP! Jeg lurer litt generelt på hvordan det er å være en norsk student i Australia, og hvordan det er med bosted og penger og lignende? Og hva gjør du i feriene og hverdagene dine? Kombinasjonen av reise og studie er noe jeg har lyst til å gjøre, og er Australia noe å anbefale? :-) Beklager, glemte helt å svare på denne tråden. Det å studere her er det beste valget jeg har gjort i hele livet mitt. Folk her er veldig hyggelige, været er fantastisk bra og studiene jeg tar er langt bedre enn i Norge. Jeg bor i nærheten av sentrum av Brisbane og har svømmebasseng tilgjengelig på taket og egen trening sal i bo komplekset. Man kan selvsagt bo billigere og uten de samme fordelene. Stort sett koster det mellom $130-$300 i uka å leie studiebolig her. I feriere har jeg blandt annet reist rundt Darwin og sett krokodiller, ville kenguruer og møtt aboriginals. Den beste ferien jeg har vært på var å reise oppover mot Cairns med venner der vi dykket ved the great barrier reef. Vi stoppet også for å seile ved Whitsunday Islands (den hviteste stranden som finnes). Det koster selvsagt å studere her. Man betaler circa. 47000 per semester som Exchange student fra en norsk høgskole/universitet, og circa 66000 per semester som internasjonal student. Lånekasse dekker 25000 som stipend, resten er studielån. Ellers får du 47000 for å dekke leveutgifter derav 18000 er stipend. I tillegg får man ca. 10 000 for å reise hit, derav halvparten er stipend. Vær obs på at dersom du ønsker å skaffe deg deltidsjobb her kan du fint gjøre det, med maks 20timer i uka som internasjonal student, og uendelig når man har semester ferie - men man tjener langt mindre dersom man er under 21 år. Det er stor lønnsforskjell mellom en 18åring og en som er 21. Ellers ligger lønnsnivået på ett lignende nivå som i Norge, muligens litt mindre men til gjengjeld koster mat osv. mindre. Øl koster ca. $5 ~30kr. Man kan også tjene opptil 108 000 (!!!) i året før man skatter noe som helst. Uansett, penger er penger, og man lever bare en gang. Dersom jeg skulle tatt valget om igjen ville jeg ikke endret valget mitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå