Okapi Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Jeg klarte å tomme kontoen litt for mye før termin i februar, så innbetalingen til Lånekassen ble stoppet pga. dekning, noe jeg ikke fant ut før etterpå. Betalte den inn litt etter dato, men i dag dukket det likevel opp et purrebrev. Dette stusser jeg litt på. For det første er brevet datert en drøy uke etter forfall; har man ikke to uker på seg før de kan komme med purringer? For det andre stusser jeg på selve størrelsen på gebyret: 280 kroner. Hvorfor så vanvittig høyt? Når jeg googler finner jeg følgende påstand flere steder: Purregebyr: Maks 61 kroner (fra 1. januar 2011)Purregebyret tilsvarer 1/10 av inkassosatsen, som Justisdepartementet årlig justerer. Dette stemmer greit overens med purringer fra, vel, alle andre. Er dette en lov Lånekassen er unntatt fra? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Ja. Se forskrift om forrentning og tilbakebetaling av utdanningslov pgf 6-4. Lånekassen har egne satser. Purring kan sendes straks etter at kravet er forfalt og ikke betalt, men da får man ikke kreve purregebyr (på 63 kr), se inkassoforskriften pgf 1-2. Lånekassen har unntak også fra denne regelen. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Ja, det kalles staten. Det samme går for NRK-lisens, årsavgift osv. Ikke glem at du har utallige utsettelser som du kan benytte deg av ved hjelp av noen enkle tastetrykk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå