KaTve Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Hei, Jeg leier pr.d.d. en hybel i sentrum, som jeg prøver å komme meg ut ifra. Jeg inngikk i leieavtalen 15.08.2012, uten å sjekke så veldig nøye igjennom hybelen. Men hovedårsak til mitt ønske om utflytting er pga. økonomiske problemer. Leien er altfor høy iforhold til det jeg kan klare per idag. Kontrakten sier at leieforholdet varer i 3 år, med 1 år som første oppsigelsesanledning, dvs. at jeg ikke kan si opp før 15.08.2013. Jeg har forsøkt å kontakte utleier og forklart hvorfor jeg ikke er i stand til å fortsette leieforholdet. Men dette var selvfølgelig ikke hans problem og gav meg et avslag. Jeg har deretter forsøkt å finne en ny utleier til hybelen. Men etter noen visninger merket flere av dem at det var mangler i bofellesskapet, og ville derfor ikke leie. Dette gjorde meg mer bevisst, og sjekket igjennom hele 2. etasjen som jeg bor i, og fant følgende mangler: Hovedinngangs trappen vår var helt mørkt, og trangt hvor det kunne være fare for snubling dersom det skulle oppstå en evakuering. Det var ingen røykvarsler i hele 2. etasjen! (merk. jeg skrev var pga. huseier har nå etter et halvt år satt opp røykvarsler da jeg tok dette opp som et punkt for å si opp min kontrakt) Vinduet inne på stue/kjøkkenet kan ikke åpnes mer enn noen få cm siden den er blokkert av bygget ved siden av, og det kommer veldig lite lys inn i rommet. Vinduet er på ca. 1.5 kvm i areal, mens rommet er på rundt totalt 20kvm. Det var en kjøkkenbank som tidligere blokkerte døren til nabobygget, som nå har blitt skjært bort litt slik at døren kan brukes som rømningsvei. Vinduet inne på badet vårt er blokkert av en vaske masking, og tørketrommel. Lydisolasjonen der er elendig, siden jeg bor mot gata hører jeg det meste. Dette går utover min søvn og konsentrasjon på skolearbeid hjemme. Beboelsen der er elendig, og svært skittent etter min egen mening, men dette er pga. andre folk som bor der. Men dette gjør det fortsatt svært ubehagelig å komme hjem til itillegg. Jeg har nettopp kontaktet kommunen vedr. bygget, og dem kunne ikke finne noen dokumenter at det har blitt søkt om beboelse der. Det eneste de finner er dokumenter på at det har vært en forretning der. Men de forklarte meg også at det kan ta opptil flere måneder før utleier trenger å gjøre noe med dette, pga. papirarbeid, og saksbehandling. Og dersom utleier anker saken, vil det ta ytterligere lengre tid. Og det har jeg desverre ikke. Hvordan skal jeg komme meg ut av denne knipen når jeg ikke har råd til å bo der, samt. hvor det nesten er umulig å leie den videre til noen andre uten å lure dem? :/ Jeg trenger absolutt all den hjelpen jeg kan få, og dersom det skulle være noe informasjon som mangler så er det bare å si ifra, så skal jeg legge dette til. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Kommentarer i denne, fra en advokat, sier at dersom leiligheten ikke er godkjent som bolig så er leiekontrakt ugyldig (og ulovlig), og leieboer kan dermed flytte ut på dagen. Leisner gjør også oppmerksom på at hvis leiligheten ikke er godkjent for beboelse, vil leier kunne heve leieavtalen og flytte på dagen. Eventuelle merkostnader som påløper, for eksempel til leie av lagerplass for oppbevaring av møbler, kan leier kreve erstatning for av utleier. Om dette faktisk stemmer, vet jeg ikke. Noe dypere dykk i paragrafer må juristene ta seg av. Lenke til kommentar
KaTve Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 såpass mye vet jeg, men problemet med dette er at det vil ta opptil flere måneder siden kommunen må først og fremst kontakte utleier for å få tillatelse for å komme og sjekke leiligheten. Deretter konkludere om det er lov å bo der eller ikke.. Deretter vil de kunne lage en sak på dette, slik at utleier kan utbedre manglene. Men utleier har også mulighet for å anke saken, som vil si at det vil ta ytterligere mer tid. Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) når det gjelder rømningsveier og brannfare ta kontakt med brannforebyggende avdeling hos brannvesnet. Tror ikke de trenger spesiell tillatelse til å foreta branntekniske inspeksjon. Kan være en omvei å gå for å få fortgang mot kommunen i forhold til saksbehandling. http://www.lovdata.n...6-0489-018.html http://www.dsb.no/no...ig/Romningsvei/ http://www.norgesvin...index.php?id=70 Endret 7. mars 2013 av Lugmeister Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 såpass mye vet jeg, men problemet med dette er at det vil ta opptil flere måneder siden kommunen må først og fremst kontakte utleier for å få tillatelse for å komme og sjekke leiligheten. Deretter konkludere om det er lov å bo der eller ikke.. Deretter vil de kunne lage en sak på dette, slik at utleier kan utbedre manglene. Men utleier har også mulighet for å anke saken, som vil si at det vil ta ytterligere mer tid. Har han ikke godkjennelse, så er ikke boligen godkjent. Dette må søkes før du leier ut. 1 Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) litt mere om bruksendring og krav om tillatelser. Så er det brukt til andre ting enn bolig før så skal det søkes om bruksendring før denne kan brukes til bolig http://www.huseierne...e-soknadsplikt/ Endret 7. mars 2013 av Lugmeister Lenke til kommentar
KaTve Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 Jeg har allerede kontaktet kommunen som tidligere nevnt. Men dette ville ta en stund informerte dem. Imellomtiden har jeg jo ingen grunnlag til å heve kontrakten min. Hvor lang tid prosessen vil ta hos kommunen er usikkert, og inntil da må jeg bare vente? Og dersom jeg må vente til kommunen sjekker opp i dette, må jeg jo betale husleien og dvs. inntil videre? Vil jeg kunne få dette refundert? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Nå får du bestemme deg. Er stedet godkjent som bolig eller ikke? Hva som kan skje i fremtiden er irrelevant. Har han ikke fått godkjent stedet som bolig, så er det heller ikke lov å leie ut lokalet som bolig. Dette gjør at kontrakten din er ugyldig. Han kan ikke leie ut mens han venter på godkjenning. Det blir som å kjøre bil mens man tar kjøreopplæring. Lenke til kommentar
KaTve Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 Jeg som leietaker vet jo ikke helt sikker på om den er godkjent eller ikke. Det eneste jeg vet er at når jeg kontaktet kommunen så informerte de at de ikke kan finne noen dokumenter på dette. Det eneste de fant var at det har vært en forretning der, men ingen tegninger eller søknad om beboelse. De sa da at de måtte kontakte utleier for å få tillatelse for å sjekke bygget. Når dette vil skje, er ikke bestemt. Kommunen informerte meg om at dette kan ta opptil måneder. Så med denne informasjonen kommunen har gitt meg, burde jeg da kontakte utleier og informere om det kommunen har fortalt meg? og bruke det som grunnlag til å heve kontrakten? Lenke til kommentar
KaTve Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 Har jeg rett til å kreve fremvisning av godkjente dokumenter ifra utleier? eller må jeg vente på at kommunen tar hånd om dette? Jeg er for øyeblikket helt "lost" på hva jeg skal gjøre, evt. hva jeg kan gjøre når det gjelder dette. Jeg ønsker bare å si opp kontrakten min snarest mulig. Men utifra det jeg forstår må jeg vente til kommunen bekrefter dette? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Problemet til trådstarter er at det ikkje er ulovleg å bli enige om å leige ulovlig oppført bolig. Dette er ei forholdsvis vanlig løysning for f.eks studenter som seier ja til å leige ein ikkje godkjent hybel fordi det er billegare. Slik som eg ser det så har du desverre ei dårlig sak i forhold til kva du har rett på. Løysninga her må derfor være å få til ei løysning med utleigaren. Trådstarter må derfor vise til at utleiger har holdt tilbake viktige opplysninger: § 2-4. Manglende opplysninger om husrommet Det foreligger en mangel dersom leieren ikke har fått opplysning om forhold ved husrommet som utleieren kjente eller måtte kjenne til, og som leieren hadde grunn til å regne med å få. Dette gjelder likevel bare når det kan antas at unnlatelsen har virket inn på avtalen. Det som her kan bli ei kilde til diskusjon er om utleigaren hadde grunn til å tru at leigetakaren var så opptatt av det formelle at det hadde innvirkning på avtalen. Det har desverre vist seg at alt for mange ikkje bryr seg om slike ting så lenge dei får ei fin leiligheit til ein god pris. Trådstarter må også vise til desse forholda går utanom det som leigetakaren hadde muligheit til å avdekke. § 2-6. Forundersøkelse m.v. Det som leieren kjente eller måtte kjenne til ved avtaleinngåelsen, kan ikke gjøres gjeldende som mangel. Har leieren før avtaleinngåelsen undersøkt husrommet eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme utleierens oppfordring om å undersøke det, kan leieren ikke gjøre gjeldende som mangel noe som burde ha vært oppdaget ved undersøkelsen. Dette gjelder likevel ikke dersom utleieren har handlet grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro. Bestemmelsene i første og annet ledd gjør ingen innskrenking i § 2-4 om manglende opplysninger om husrommet. Både det mørke inngangspartiet og den manglande røykvarslaren er forhold som ein må rekne med at ein vanlig leigetakar legger merke til på visning. Dine sterkaste kort her er nok dette med lydisolasjonen dersom den er dårligare enn det som ein skulle forvente i eit bygg av den typen du har leigd i (i gammle hus må ein pårekne noke dårligare isolasjon enn i nye bygg). I tillegg vil nabosituasjonen også kunne være forhold som du ikkje ville ha muligheit til å avdekke under visning. Men dersom det er forhold som at utleigaren holdt tilbake viktige opplysninger som hadde innvirkning på avtalen og som du ikkje kunne ha avdekka gjennom din undersøkelsesplikt så er dette ein mangel. I så tilfelle så møter du desverre på nok eit hinder, nemmelig at utleigaren kan rette mangelen. Dersom mangelen er at leiligheita ikkje er godkjent, så kan utleiger ordne mangelen med å få leiligheita godkjent (forutsetter sjølvsagt at leiligheita er i ei slik stand at den kan bli godkjent med enkle grep). Sjølv om leiligheita ikkje er godkjent så treng det ikkje nødvendigvis bety at den er dårligare enn ei godkjent leiligheit. Det andre alternativet er å finne mangler som gjer at du kan holde tilbake husleige som eit brekkmiddel for å få manglane utbetra. Dette vil spare deg for nokre kroner, men berre så lenge utleigaren ikkje fikser dette. Så dersom du skal bruke ein mangel som grunnlag for å få redusert husleige fram til august så må du finne ein mangel som er stor nok til å holde tilbake husleige og som samtidig blir vanskelig for utleiger å ordne i tide. Lenke til kommentar
KaTve Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 Tusen takk for alle svarene jeg har fått. Jeg skal forsøke å kontakte utleieren og se hva jeg kan få til. Prisen for hybelen er ganske så høy, til å være den standen den er i. Men tusen takk for alle tipsene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå