Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Senebetendelse

sintex

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg jobber i en bedrift på et kundesenter hvor vi bruker pc som nr 1 verktøy.

Jeg har i et par måneder nå hatt smerter i i fingrer ( over, under) og oppover armene.

Var hos legen idag og ble fortalt at jeg hadde senebetendelse.

Der fekk jeg en sykemelding og medisiner på resept, sykemelding 6 dager.

Jeg leverte legemeldingen til sjefen min og hun stilte seg nysjerrig til hvorfor en legemelding var nødvendig her.

At det ikke feks kunne bruke en spesial mus, sånn som du ruller fram og tilbake med.

Problemet er jo at det er ikke akkurat når jeg bruker datamusen at jeg kjenner smertene. Men når jeg skriver på tastaturet ( gjør vondt å skrive dette i fingrene) så er det ubehagelig som bare det.

Hun lurte derfor på om jeg ikke kunne komme på jobb å prøve denne "musen". Å at det var ikke alltid du trengte å gjøre som legen sa.

Jeg sa selvføgelig ja det kan jeg, men angrer nå ettersom jeg vet at jeg ikke vil få den roen jeg trenger for at betendelse skal gå vekk.

Hva mener dere? Det høres kanskje ikke så belastningsfullt ut å trykke på et tastatur, men smertene sier noe annet, å det vil nok heller da ikke gå vekk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er litt av ett dillemma.

Dersom du føler ukomfort ved å røre på handa så burde du å ta det med ro i ett par dager...

Videre finnes det senebetennelsedempende midler som voltaren og mere tradisjonelle greier som ibux o.l.

Gi det ett par dager og ta det med ro, så vil det nok gå over. :)

Lenke til kommentar

Dette kan gå over av seg selv (mesteparten av ''allmennplagene'' vi har går vekk av seg selv) men i mange tilfeller så kan det være at man må forandre på måten man gjør ting på.

Jeg hadde ikke oppvaskmaskin da jeg flyttet for meg selv og derfor fikk jeg etter noen år senebetennelse i min høyre hånd. Etterhvert fulgte venstre hånd med. Det hjalp ikke uansett hvor mye voltaren eller ibux jeg tok, eller hvor ofte jeg gikk med støtteskinner, for meg måtte uansett vaske opp hver dag.

Senebetennelsen forsvant da jeg skaffet meg oppvaskmaskin.. :p

Det kan kanskje være en idee å ta en uke sykemelding, for så å finne alternative metoder å gjøre dine vanlige arbeidsoppgaver på. Det finnes ergonomisk utformet mus som er som 'skapt' for å unngå skader i ledd og hender, og kanskje ett mykere tastatur hadde vært noe å prøve? Så du slipper å ''trykke'' like hardt.

I det minste syns jeg at du burde ta deg litt fri for å avlaste hendene og armene dine, en vedvarende senebetennelse kan føre til at du blir nærmest ufør i lemmene det er snakk om siden det lett kan spre seg videre. Spør arbeidsgiver om det f.eks er andre oppgaver du kan ta på deg i mellomtiden som ikke handler om at du må sitte foran en pc hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...