Hugol Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Hei. De siste tre årene har jeg trent målrettet mot forsvaret. Store deler av ungdomslivet mitt har jeg drømt om å tjene for dette landet og jeg har stor tro på at erfaringen man får er svært lønnsom. I dag fikk jeg desverre et brev som var absolutt uventet. Det stod at jeg IKKE blir innkalt til sesjon del 2. De skrev følgende: "Etter en vurdering av dine helseopplysninger nådde du ikke opp i konkurransen". Det eneste jeg kan huske å ha oppgitt på denne delen var at jeg har brukket foten en gang, men merker ikke noe til dette nå. Eller føler jeg meg frisk som en fisk. Dessuten skrev jeg også at jeg føler meg mye sterkere en jevnalderende. Jeg har bla. perset 135 kg. 1x5 i markløft, og 102,5 kg 5x5 i knebøy. I tillegg til dette trener jeg kondisjon to ganger i uken, så er i god stand både når det kommer til løping og svømming. Jeg skrev spesifikt at jeg ønsket å komme meg inn i marinen, men er det ikke slik at alle som er tjenestedyktige blir innkalt uansett hvor det er plass? Utrolig lei meg og skuffet nå. Dette må da være en feil? Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Ring VPV på 03003 (Innvalg 1) og hør med de. Ikke ta sorgene på forskudd helt ennå. 2 Lenke til kommentar
brukerfeil Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Kjempefint å høre at du er så ''på'' Forsvaret, det gleder et soldathjerte :-) Kjedelig at du har fått en liten "bump" på veien, men det er iiingen grunn til bekymring. Det løser seg på et eller annet vis - som regel. :-) Jeg vil anbefale deg å ringe Vernepliktsverket (03003) og høre med dem; de er svært behjelpelige. Jeg var på sesjon for mange, mange år siden så jeg vet lite om den nye ordningen, dessverre, så jeg kan ikke komme med råd på akkurat det. Men ta en telefon til Vernepliktsverket, forklar situasjonen, fortell at du er høyst motivert og treningsglad - det er musikk i deres ører. Haha :-) Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 Takk skal dere ha for svar. Det eneste som bekymrer meg er at jeg har hørt mye om hvor utrolig enkelt det er å komme seg videre til sesjon del 2. Flere av venner av meg som har brødere som har blitt kalt inn til tross for at de selv skrev at de ikke var motivert for å komme inn. I tillegg kan jo ikke en bruddskade ha noe som helst å si for tjenesten. VPV sin telefon stenger klokken 15. På brevet jeg fikk står det at hvis man er uenig i avgjørelsen kan man sende en ny søknad til en bestemt adresse, men jeg føler jeg har behov for å snakke med noen. Frykter at det vil ta flere uker å behandle søknaden, og jeg ønsker ikke å bekymre meg over dette i flere uker fremover. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Det eneste som bekymrer meg er at jeg har hørt mye om hvor utrolig enkelt det er å komme seg videre til sesjon del 2. Flere av venner av meg som har brødere som har blitt kalt inn til tross for at de selv skrev at de ikke var motivert for å komme inn. Det har nok skjedd en del de siste årene mtp. hvor enkelt dette er, så det er nok ikke like enkelt lenger som du har hørt. Det er feks. ca. 10 år siden jeg var inne, og da var det fortsatt slik at nesten alle som ikke hadde en god grunn for å få utsettelse eller slippe ble kalt inn. Til gjengjeld var det svært mange som ble dimmitert kort tid etter innrykk. Kompaniet mitt ble nesten halvert i størrelse ila. rekrutten. VPV sin telefon stenger klokken 15. På brevet jeg fikk står det at hvis man er uenig i avgjørelsen kan man sende en ny søknad til en bestemt adresse, men jeg føler jeg har behov for å snakke med noen. Frykter at det vil ta flere uker å behandle søknaden, og jeg ønsker ikke å bekymre meg over dette i flere uker fremover. Det er helt sikkert en god idé å ringe uannsett. Men jeg vil dog tro at du må formulere en skriftlig klage og belage deg på noen ukers venting. Så skjønner jeg at den er kjip - satt selv i den situasjonen da jeg søkte om intops - men c'est la vie. Men ikke ta sorgene på forskudd, for det er fullt mulig å få gjennomslag på anker i slike saker. Når du skriver klagen, så vektlegg tydelig at du i dag ikke har noen form for men som følge av skaden du opplyste om, at du trener regelmessig og er i god fysisk form, og at du er veldig motivert for tjeneste. 2 Lenke til kommentar
brukerfeil Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Av og til blir det slik, dessverre. Men ikke vær lei deg, dette blir å gå så fint så. Ring dem imorgen. Jeg forstår at det er litt kjedelig og urettferdig akkurat nå, men det er stor, stor sjanse for at dette blir å ordne seg for deg. Snakk med dem, levèr eventuelle papirer VPV ønsker og vips - så fikser det seg nok. Noe venting blir det, men det går nok fint. 1 Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 Er det eventuelt mulig å gå gjennom sesjon del 1 skjemaet som ejg leverte på nett? Ligger det noe sted? Ligger noen av spørsmålene ute på nett så jeg kan prøve å memorisere om jeg svarte feil på noe? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Hvorfor søker du ikke befalsskolen? (???) Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 Mener å huske at jeg huket av på at jeg var interessert i det ja. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 http://forsvaret.no/utdanning-karriere/lederutdanning/BSS/Sider/bss.aspx Jeg tror søknadsfrist er 15.april. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 Nå er jeg 95-årgang så er ikke dette litt tidligt? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Befalskolen vil jeg anta at man søker ved fristen som utløper rett før man fullfører generell studiekompetanse. Hva gjør du nå? Går du på skole? Skaffer den utdanningen deg generell studiekompetanse? Endret 7. mars 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 Akkurat nå tar går jeg VG2 og får generell studiekompetanse da jeg ikke stryker i noen fag. Er det slik at befalskolen har ingenting å gjøre med sesjon og førstegangstjeneste? Har ikke satt meg godt nok inn i det, men jeg trodde dette var noe man oppga ved sesjon del 2. Faren min sier også at det er 18 % av søknadene som aksepteres. Stemmer dette?! Takker for alle svar! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Slik jeg har forstått så er sesjon noe som har med førstegangstjeneste å gjøre, mens befalskole må man søke på uavhengig av sesjon. Faren min sier også at det er 18 % av søknadene som aksepteres. Stemmer dette?! Hvafornoe? Søknader til hva? Hvilken erfaring har faren din i forbindelse med dette? Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 Han har en venn som har en bror er en eller annen sjef i Marinen. Vennen hans påstod dette. Om tallene stemmer eller ei vet jeg ikke, men gjør meg ikke akkurat mindre bekymret for klagen. Lenke til kommentar
Greasy Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Har selv vært igjennom denne klagemølla, det var riktignok i 2010(? er 92'r hvertfall.) at jeg klagde, så endringer i ettertid kan ha skjedd. Du har min dypeste medfølelse, men ikke gi opp enda. Frykter at det vil ta flere uker å behandle søknaden, og jeg ønsker ikke å bekymre meg over dette i flere uker fremover. For meg tok det 9-10 måneder fra jeg først kastet meg på telefonen til VPV etter mottatt beskjed om at jeg ikke kom videre til del 2 til jeg fikk en skriftlig bekreftelse på at jeg kom videre til del 2. Hele prosessen tok såpass lang tid at jeg til slutt hadde akseptert å fått guttedrømmen knust. I min tid var det for lav BMI som var problemet og om jeg husker rett var det slik dette foregikk, ta forbehold om jeg skriver feil tid: Tok sesjon del 1 høsten 2009 Svar angående sesjon del 1, januar 2010. Forstod ingenting, fikk en stor klump i magen. I brevet stod det at jeg ikke var aktuell for forsvaret i fredstid pga helseårsaker eller ikke bestått matte, engelsk eller norsk på ungdomsskolen. Forstod ingenting da alle fag var bestått samt at jeg hadde en god fysisk form. Kastet meg på telefonen til vernepliktsverket, ca. 50 minutter i kø med trasig pausemusikk. Kom omsider igjennom og fikk forklart problemstillingen. Her fikk jeg også svar om at de ikke hadde muigheter for å oppgi sensitiv informasjon på telefon, noe som jeg forstår godt. Fikk beskjed om å sende en skriftlig henvendelse på mail til VPV. Senere samme dag sendte jeg en mail, og fikk et automatisk svar ala din henvendelse er mottatt og et referansenummer. Tiden gikk og jeg hørte ingenting. Purret opp saken på mail etter noen uker. Ute i mars fikk jeg svar i posten, brev om at jeg ikke hadde tilfredsstillt kravet om BMI samt vedlagt besvarelse av del 1. Viste seg at jeg hadde 1cm for mye eller 400 gramfor lite. Startet dermed en hard kamp for å gå opp i vekt, (noe jeg fremdeles jobber med) fyllte opp magen med mat og drikke til jeg omtrent fikk kramper, stakk til fastlegen for å få dokumentert høyere BMI som nå var godt innenfor kravet. Sendte inn et brev etter norsk standard (NS 4129) hvor jeg forklarte hvem jeg var og hvorfor jeg ville inn i forsvaret og la ved legeerklæringen. månedene gikk og jeg purret opp svar, ikke en gang men to ganger uten å få tilbakemelding. September eller oktober mottok jeg til slutt en bekreftelse på at jeg var videre til del 2 og at jeg kom til å få en inkalling i posten senere. Innkalling til del to fikk jeg aldri i posten, men fikk en telefon i januar ca, to uker i forveien. Kom meg på sesjon del 2, ble tjenestdyktig, fikk utsatt innrykk til etter sivil læretid oooooog nå skal jeg inn i PBN til sommeren. Anbefaler deg å ta en kikk på denne tråden, link. Her ligger det en beskrivelse om hvordan forsvaret tar sine avgjørelser for helsekrav. Ikke gi opp, stå på! 2 Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 8. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2013 Hei og takk for svar Greasy og alle dere andre. Dere har vært til stort hjelp hittil og det setter jeg virkelig pris på. Snakket da med VPV på 03003, og de kunne desverre ikke utlevere slike opplysninger per telefon. Jeg fikk beskjed om å bruke deres "Kontakt oss - skjema" hvor jeg spurte etter et svar på hvilke helseopplysninger som hindrer meg fra sesjon del 2. Satser på et svar inne noen uker. Lenke til kommentar
kristian100595 Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Hei, håper ting ordner seg! Har nesten akkuratt samme problem, fikk svar idag "Etter en vurdering av dine helseopplysninger nådde du ikke opp i konkurransen". Er skuffet, sur og lei nå. Var sikker på at jeg skulle komme videre til sesjon del 2… Forstår egentlig ikke hvorfor, er i veldig svak grad fargeblind og har allergi mot pollen. At jeg er fargeblind har aldri hemmet meg på noen måte og allergien er ikke noe problem. Har ikke kjent noe til den de siste årene, er i verste fall bare til å ta en tablett mot det. Har lest rundt på forskjellige forum og etter det jeg har forstått skulle ikke dette være noe problem. Har en bror med akkurat samme forutsetninger som meg, han kom inn uten problem. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 8. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2013 Gjør det samme som meg. Ring og hør på 03003, og send skriftlig klage. Satser på at alt ordner seg. Lenke til kommentar
kristian100595 Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 Får gjøre det på mandag Hvor fant du skjemaet kontakt oss? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå