Zoone Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Hei, Sitter med en nybygd PC hvor prosessoren ligger på 43-55 grader idle, men så fort jeg begynner å bruke PC'en til vanlige oppgaver, eller oppdatere programmer, går det fort opp i 100-105. Så lenge den får stå i fred, holder den seg kjølig. Jeg har knapt brukt maskinen etter at jeg bygde den i frykt for å skade prosessoren. Kontrollerer temperaturen med Core Temp. Intel-prosessorviften som fulgte med virket ikke av en eller annen grunn, så jeg fikk tilsendt en ny fra nettbutikken - Dream i117. Denne var litt knotete å feste, men nå er jeg temmelig sikker på at den sitter godt, etter å ha prøvd flere ganger. "Føttene" virker litt lealause, men selve viften sitter godt. Endret 7. mars 2013 av Zoone Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Vel, det er vel mye som tyder på att kjøleren ikke sitter ordentlig på. Jeg har aldri brukt disse push-pin kjølerne selv, men jeg vet de kan være knotete å feste ordentlig. Endret 7. mars 2013 av FiveInline Lenke til kommentar
Zoone Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Tror at jeg fikk festet kjøleren skikkelig denne gangen. Ved oppstart av maskinen lå den på 25-30 grader idle, og nå ligger den på 35-50 under vanlig bruk. Er det akseptabelt? Vedlegger et bilde fra Core Temp, tatt akkurat nå. Endret 7. mars 2013 av Zoone Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 50C max høres fortsatt mye ut ved bare vanlig skrivebordsbruk, men det er jo milevis bedre enn 100C. Hva får du om du kjører spill etc? Det blir jo fort tung belastning. Lenke til kommentar
Zoone Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Har ikke fått testet dette ennå da maskinen er helt ny og jeg knapt har installert noen programmer, men får prøve i morgen. Endret 7. mars 2013 av Zoone Lenke til kommentar
Zoone Skrevet 11. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2013 (endret) Litt tregt ute, men siden sist dobbeltsjekket jeg prosessorviften og rugget litt her og der for å være sikker på at den sitter godt. Det så ut til å hjelpe. Vanlig temperatur ved normal skrivebordssbruk og filoverføring er følgende: Ser dette greit ut? Skal teste PC'en grundigere senere, under spill. Endret 11. mars 2013 av Zoone Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Når du tok av kjøleren for å riktig montering, du husket å legge på ny kjølepasta også ikke sant? Lenke til kommentar
Zoone Skrevet 11. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2013 Det var allerede en påsmurt pasta på prosessorviften. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Men tok du av kjøleren? Hvis du tok av kjølere uten å rengjøre den+cpu, og bare satt den på igjen, da blir det ikke optimal kontakt mellom kjøleren og cpu'en. Lenke til kommentar
Zoone Skrevet 11. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2013 (endret) Ja, jeg gjorde dessverre det. Hadde ikke ny kjølepasta tilgjengelig, men syns at systemet ser langt mer stabilt ut nå enn tidligere. Eller er det fremdeles for høye temperaturer? Endret 11. mars 2013 av Zoone Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 Temperaturen ser mye finere ut nå, men er mulig å få det enda bedre. Du får bare spille litt og teste litt, er du ikke fornøyd, så kan du alltid legge på ny kjølepasta. Lenke til kommentar
Zoone Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Takk for tips - får teste et par uker til. Spilte litt The Sims 3 tidligere, og da gikk temperaturen opp til 45. Den sank fort igjen da jeg slo av spillet, og ligger nå jevnt på 20-30. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 Temperaturen ser mye finere ut nå, men er mulig å få det enda bedre. Du får bare spille litt og teste litt, er du ikke fornøyd, så kan du alltid legge på ny kjølepasta. I beste fall kan han regne med at CPU-temperaturen går ned med ... 1 grad, kanskje? I verste fall legger han på for tykt lag, og ender opp med en enda varmere CPU. Nei, de temperaturene trådstarter ser er helt OK - det er ingen vits i å dille noe mer med kjølepasta. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 12. mars 2013 Del Skrevet 12. mars 2013 45C under last må man vel si seg fornøyd med, i alle fall med en aluminiumskjøler som er orientert den veien. Lenke til kommentar
Zoone Skrevet 12. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2013 Da antar jeg problemet som løst. Takk for innspill! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå