Neckrick Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Hei, dere har sikkert sett meg poste div. innlegg om medisin her før. Jeg går nå 1.året på vgs, og er i en veldig depresiv situasjon. I de 5 avgangsfagene, engelsk, samf, naturf, geo, og matte. Regner jeg med å få 5 til sommeren. I geografi er det håp om å få 6 hvis jeg får 6 neste og siste prøve, men bare HVIS. Jeg hadde også som mål å få 6 i samfunnsfag, men det nærmeste jeg kom til en 6er der var en 5+. Jeg ble irritert at jeg krøllet prøven, og stappet den i sekken. Slik det ser ut nå, får jeg ingen seksere til sommeren. Dette er et ganske stort minus hvis man skal studere medisin. Det er så deprimerende å se drømmen din knuse rett foran øynene på deg. Du tenker kanskje at jeg har muligheter neste år, men dette tror jeg neppe. Jeg skal ta Fys, kjemi, og R matte, og biologi. Jeg tror jeg kan få 5, men å få 6 er nok litt urealistisk(?). Du tenker kanskje at jeg bør ta opp fagene jeg var missfornøyd med nå? Vel, jeg vet ikke om det blir noe lett. Jeg spurte samfunnsfagslæreren om dette, men han sa at Samfunnsfag er ett vannskelig fag. Og det blir enda vannskelige når de nye reglene om muntlig eksamen trer kraft. Har vurdert å ta medisin i utlandet, men har hørt masse rare greier om dette. Det at det er dyrt, og må ta opp masse lån, gjeld som du ikke får nedbetalt. Strykprosenten er høy. Da ser jeg ikke noen grunn til å ta det i utlandet. Jeg vet ikke hva mer jeg skal gjøre. Det jeg har har lyst til å holde på med i livet ser bare mer og mer uaktuelt ut. Ett alternativ kan være sivilingeniør, selvom jeg ikke har noe motivasjon for dette Endret 7. mars 2013 av Slund Lenke til kommentar
War Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 De jeg gikk med på VGS ( påbygg) måtte gå 4 år for å ta alle fag og bli gamle nok til å komme inn med alderspoeng. Det var i Trondheim og for noen år siden og snittet var 7.3. Da ville ikke 3 år med 6 i alt gitt plass. Det er ikke sikkert snittet ligger der om 3 år, sjekket ditt sted og 3 siste år? Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Snitt for år 2013 ligger vel på 65.7 - 66.6 for ordniær kvote, og 56.8 til 59 som førstegangskvote. Jeg ønsker bare å komme inn Norge. Null sjans Det vil nok helt sikkert bare øke og øke de neste årene ... Endret 7. mars 2013 av Slund Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 5+ i samfunnsfag og medisindrømmen din er knust. Det er den største overdrivelsen jeg har hørt på lenge. Fagene du har i vg1 lar seg forbedre, men et snitt på 5 er ikke et altfor dårlig utgangspunkt. Jeg foreslår at du snakker med lærerne dine. Hvis de er medgjørlige, kan de være villige til å gi deg en ekstra prøve i faget sitt slik at du kan vippe en sterk 5-er opp til 6, eller la deg ta en ny prøve i de kapitlene som gikk dårlig. Når du har hatt realfag en stund, vil du ha en mye dypere forståelse for matte og naturfag. Dessuten er dette bare det første året på videregående. Det er ingen selvfølge at du ikke vil klare 6 i realfagene. Det varierer med lærerne og fra skole til skole, men for eksempel historie og religion, som er avsluttende i vg3, er lette fag. Jeg vet ikke hva de nye reglene for muntlig eksamen går ut på, men jeg tviler på at karakterkravene vil øke. Karakterer handler ikke bare om å vite alt, men også om å være bedre enn andre og gjøre et godt inntrykk. De fleste får en bedre muntlig eksamenskarakter enn standpunktkarakter, så det er på ingen måte umulig å forbedre en 5-er til en 6-er neste år eller året etterpå. En kompis av meg fikk 4 i standpunkt i geografi og 2 på muntlig eksamen. Høsten etterpå tok han opp geografi og fikk en 6-er som erstattet både standpunkt og muntlig karakter. Han hadde forresten 3 i snitt i vg1 og gikk ut av videregående med litt over 5. Det jeg vil fram til, er at selv om du har "bare" 5 i de avsluttende fagene nå, så kan du fortsatt få 6 i hvert eneste en av dem før du er ferdig med videregående, hvis du klarer å overtale lærerne dine eller er villig til å ta opp fag. Husk at du også kommer til å få 4 realfagspoeng, så snittet du egentlig behøver er mellom 5,28 og 5,5 basert på tallene dine. Det er helt realistisk for deg. Hvis du ikke skulle klare det, er det heller ikke uvanlig å bruke et år eller mer etter videregående på å samle søkerpoeng. Til slutt vil jeg si at jeg ville vært svært skeptisk til ryktene du har hørt om medisin i utlandet, spesielt den delen om at du må ta et ubetalbart lån for å finansiere det. Det tror jeg ikke at er mulig. Mitt inntrykk er at medisinstudier i Øst-Europa er attraktive for norske studenter. Inntakskravene er lavere og dessuten er det mye billigere å bo og leve i der. Med et norsk studielån vil du leve som en greve i for eksempel Polen sammenliknet med studenters levestandard i Oslo. For informasjon om medisin i utlandet bør du se på denne siden: http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Medisin/ . Så, slutt å ta nederlaget på forskudd, slå av PC-en og forbered deg til de siste prøvene dette skoleåret. Ikke vær en possy. 3 Lenke til kommentar
metyo Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Først og fremst vil jeg si at jeg går selv på VG3 nå. Karakterene mine fra VG1 var følgende: engelsk 5, matte 5, samf 5, geo 5, naturfag 6, eksamen matte 4. Fra VG2: matte r1 5(var veldig nær sekseren), fysikk 6, kjemi 6, teknologi og forskningslære 6, språk 6, eksamen fysikk muntlig 6. Og akkurat nå på VG3 ligger jeg ann til 6 i R2, fysikk og kjemi. Samtidig har jeg 6 i religion, historie og gym. Grunnen til at jeg sier det er for å motbevise deg i at det er "urealistisk" å få 6 på andre året osv. Du ser det at det er helt mulig, og det blir bare bedre og bedre etterhvert. Jeg vil også anbefale deg å ta opp noen fag på tredje året i første termin. Jeg selv tok opp matte og da fikk jeg 6 og nå forkastes den femmer og firer jeg fikk på VG1. 5,68 med 4 tillegspoeng er helt overkomelig. Så du må selvfølgelig ikke gi opp, følg drømmen din! Lenke til kommentar
asdf123 Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Tror jeg har lest gjennom de fleste av innleggene dine i diverse tråder, og det første du burde gjøre er å slutte å være så negativ. Selv om du nødvendigvis ikke kommer inn i Norge, selv om inntakskravene i på medisinstudiet i Norge er skyhøye, betyr ikke det at skolenes kompetanse er tilsvarende på et internasjonalt nivå. Du har forøvrig rett i at avgangsfagene i 1. klasse er enklere enn de realfagene du antakeligvis skal ha. Det gjelder bare å knekke koden for å få 6, så blir det mye enklere ettersom du vet hvor lista ligger. Du burde jobbe med norsken din btw, du har en del skrivefeil Jobb med skolearbeid og slutt med sytingen din, du kommer langt på vei med en positiv innstilling. 1 Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 7. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Først ønsker jeg å benytte annledningen til å takke for svar. Det betyr mye for meg. @Zarac: Ganske utfyllende og motiverende innlegg.Dette gir meg håp og mot. Kanskje det ikke er vannskelig allikavel. Jeg kan jo alltid vente til etter VGS hvis jeg ikke kommer inn med førstegangsvitnemålet? Et øyeblikk trodde jeg det var over, at min livsdrøm gikk i grus. All motivasjonen hadde sunket drastisk, jeg var lei av skolen, men jeg har fått tilbake motivasjon. Jeg tror jeg skal si meg fornøyd med en 6er på kortet dette året, hvis jeg får det da Jeg kan jo alltid ta opp igjen senere. Tusen Takk Zarac. @Metyo Hei, Tusen takk for innlegget. Det får meg til å innse at det kanskje ikke er umulig å få 6 i realfagene allikavel. Det gir meg motivasjon til å jobbe ekstra godt med realfagene. Men jeg må bare spørre deg noe: Er du et matte geni? Hvor hardt jobber/jobbet du for å få de karakterene? Er du den eneste i klassen din som har toppkarakterer i realfagene? Vil bare utpeke at jeg selv ikke er noe matte geni. Jeg fikk 4 på skriftlig eksamen i 10. @Erlend Takk for innlegget. Enig med deg at jeg kanskje syter vel for mye og har en negativ innstilling til meg selv. Men jeg synes det er vanskelig å takle slike nedturer. Endret 7. mars 2013 av Slund Lenke til kommentar
Cie Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Ingen grunn til å deppe, du har fortsatt håp. Gå inn for å få så høyt snitt som du kan, så kan du heller forbedre det snittet når du er ferdig, om det blir nødvendig. Du kan ikke gjøre mer enn ditt beste, og gjør du ikke ditt beste vil du aldri vite om du hadde greid å komme inn på medisin. Så kjør på! Bruk dette forumet for alt det er verd, den store matteassistansetråden var min bestevenn da jeg tok R1 og R2. Om du sliter med fagene, så ansett en privatlærer (f.eks en student). Bruk khanacademy.org til å forklare deg alt du går gjennom på skolen i matte, slik at du får en mer intuitiv forståelse. Og ta tiden til hjelp. I verste fall må du bruke noen år ekstra på å komme inn på medisin, kanskje samtidig som du jobber og reiser litt, eller så må du søke deg inn på et annet spennende studie. Lenke til kommentar
Oval Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Husk at du kan få opptil 4 realfagspoeng Tror nok du greier fint kan greie å skaffe de 6'erne du trenger ekstra om du er innstilt på det - lykke til! Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 (endret) Ville heller ikke gitt opp utlandet med en gang, har en bror som studerte medisin i Budapest for ca. 10 år siden, og han stortrivdes der, ikke er det dyrt der heller, er snakk om ca. 4 - 6k i leie / mnd midt i sentrum, og mat koster nesten ingenting viss du er litt fornuftig. Viss du i tillegg liker storbylivet, kommer du til å elske Budapest, er liv der hver dag året rundt! Endret 7. mars 2013 av malmern Lenke til kommentar
Egron123 Skrevet 7. mars 2013 Del Skrevet 7. mars 2013 Jeg lå på 5 i alle fem avgangsfagene på slutten av vg1, jeg hadde en blanding av seksere og femmere på vurderingssituasjonene, men femmerne var i overvekt. Jeg gikk til alle fem lærerne og sa at jeg følte at jeg hadde vært noe uheldig ved flere av vurderingssituasjonene og at jeg syns at karakteren seks var mer representativ for kunnskapen min, og om det var mulig å få en ekstra vurderingssituasjon som kunne dokumentere dette. To lærere ga meg vurderingssituasjoner som ble avholdt på samme måte som en muntlig eksamen ville gjort, en ga meg en prøve som lignet på en skriftlig heldagsprøve/eksamen, en lot meg ta 7 nye prøver - en for hvert kapittel i matematikkboken og en sa at det ikke var aktuelt. Jeg fikk 4 seksere og en femmer i avgangsfagene det året! Du kan bli overrasket over hvor positivt lærere ser på slikt initiativ - du ber tross alt ikke om å få noe du ikke fortjener, men heller om å vise det du egentlig kan. Lenke til kommentar
metyo Skrevet 8. mars 2013 Del Skrevet 8. mars 2013 @Metyo Hei, Tusen takk for innlegget. Det får meg til å innse at det kanskje ikke er umulig å få 6 i realfagene allikavel. Det gir meg motivasjon til å jobbe ekstra godt med realfagene. Men jeg må bare spørre deg noe: Er du et matte geni? Hvor hardt jobber/jobbet du for å få de karakterene? Er du den eneste i klassen din som har toppkarakterer i realfagene? Vil bare utpeke at jeg selv ikke er noe matte geni. Jeg fikk 4 på skriftlig eksamen i 10. Tror du at jeg ville fått 4 på matte eksamen hvis jeg har vært "matte geni"? Jeg er langt ifra å være matte geni. Ingen blir født matte geni, det gjelder bare å jobbe og være bestemt. F.eks nå går jeg i klassen sammen med en kompis i R2, og vi begge har fått bare 6'ne så langt i år (bortsett fra heldags der vi begge fikk 5+). Men han var mye, mye bedre enn meg i matte (han er fortsett er) på første og andre året. Men så jobbet jeg jevnt med matte og ble mer strukturert. I sommeren før VG3 har jeg også jobbet litt selvstendig. I løpet av 1 måned ble jeg er ferdig med 60% av R2 boka. Og det gjorde at jeg fikk veldig lett overgang fra R1 til R2. Men det er selvfølgelig ikke en must for å få en 6. Hvis du vil bli god i matte, så prøv å sitte sammen med en som er bedre enn deg i matte. Prøv å lære av de beste, da blir du god. Også spør alltid læreren det du ikke forstår, og når jeg mener alltid så mener jeg alltid. ALDRI gå videre til neste oppgave uten at du har forstått det forrige. Og det gjelder ikke bare matte, det gjelder alle fag. Hvis du gjør det derimot, så får du flere og flere problemer etterhvert. Og da blir det veldig vanskelig å få 6. Hvis du slit med lekser så kan du spørre her på diskusjon.no eller matematikk.net. Hvis du sliter med et spesifikt emne innenfor matematikk, så prøv å sett deg en dag og gjør så mange oppgaver du kan knyttet til bare dette emnet. Igjen eksempel, hele andre året slett jeg veldig med sannsynlighet. Og det var bare sannsynlighet som dro meg ned på hver eneste prøve. På slutten av andre året, rett før en viktig prøve, gjorde jeg hele dagen bare sannsynlighetsoppgaver. Også kommer jeg til prøven, og plutselig er sannsynlighetsoppgaven den ekleste oppgaven på prøven. Hvis jeg bare gjorde en "sannsynlighetsdag" i starten av året, ville jeg fått 6 i r1. Det er også veldig lurt å løse eksamensoppgaver før prøven. Det viser om du har forstått stoffet eller om du trenger å jobbe litt mer. Jeg har ikke forandret så mye siden vg1. Hovedforskjellen er at jeg var nå mer bestemt at nå skal jeg få 6 og jeg ble mer strukturert. Jeg har litt vanskeligheter med å følge med i timene(bortsett fra matte hvor det er naturlig at alle gjør så mange oppgaver de kan) og derfor må jeg vanligvis jobbe hardt rett før prøven. På andre året brukte jeg vanligvis 2 dager før prøven til å lese og gjøre alle oppgavene(da snakker jeg om kjemi og fysikk). Og husk at det er viktig å forstå absolutt alt som står i boka, ellers er det vanskelig å få 6. Du må være litt tålmodig. På tredje året har jeg økt det tallet opp til 4/3 dager. Det kan variere selvsagt(f.eks 1 dag for religion kan være nok). Jeg sier ikke at det er en bra metode/teknikk for å lære ting, men det fungerer for meg. Det beste ville vært å jobbe jevn hele veien, samtidig som du gjør litt ekstra før prøven. Det er ikke alltid at jeg gjør lekser. Jeg prøver å gjøre mattelekser nesten alltid, fordi jeg syns at det er viktig. Men i fagene som kjemi, fysikk, religion, historie, norsk gjør nesten aldri lekser. Jeg sier selvfølgelig ikke at du må ikke gjøre lekser, det må du, for at de øker sjansene dine for å få 6. Men jeg tror at det er ikke det viktigste for å få 6. Nei jeg er ikke alene i klassen som har toppkarakterer i realfagene. Det er bare fire stykker på skolen min som har R2, Kjemi 2 og Fysikk 2 samtidig. Noen er bedre i f.eks Kjemi enn i matte. Noen er motsatte. Noen har noen femmere selvsagt, men vi alle fire ligger på omtrent det same nivået. Du må ikke være absolutt best i faget for å få 6. Det er ikke noe problem at du har fått 4 på skriftlig matte eksamen i 10. Bare se på det at du må jobbe enda hardere for å bli god. Jeg har forresten også fått 4 på skriftlig matte eksamen i 10. Jeg kan skylde på at jeg kanskje hadde noen språklige vanskeligheter, for at jeg bodde mindre enn 1 år i Norge på det tidspunktet. Men det var ikke det, jeg var rett og slett for dårlig. Så mitt råd til deg: ikke vær så negativ, og gjør alt for å realisere drømmen din. Lykke til. Sorri for kanskje litt dårlig norsk. Tingen er at jeg har bodd i Norge i bare 3,5 år. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Snap out of it! Du har fått gode råd allerede, så jeg har ikke så mye annet å si enn at du bare må stå på og gjøre det som trengst. De fleste som studerer medisin i Norge (som jeg kjenner i hvert fall) bruker ett eller flere år på å ta opp karakterer og samle opp alderspoeng. En kamerat av meg studerer i Danmark, så du trenger ikke om å reise så mye lengre. En annen studerer i Budapest og stortrivst, med enorm kjøpekraft for studielånet sitt. Bor billig og lever bra på et norsk studielån. Lykke til med det i Norge. Jeg er 28 år og tar R1/R2/Fysikk 1 nå for å begynne på et nytt høyere studium til høsten, for å sette ting litt i perspektiv for deg. Du er vel ikke 20 en gang? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Ellers må jeg bare si meg enig i at metyo ga deg veldig gode råd når det gjelder matematikk. Matematikk er nok det faget som krever mest og jevn jobbing. Benyttt deg gjerne av matematikk.net når du sitter fast. Lektor Thue (youtube) har videoforedrag for hele pensum innen R1 og R2 som kan være veldig nyttig. Det er også andre som har gode videoer. For eksempel Khan Academy Norge. Lenke til kommentar
Neckrick Skrevet 10. mars 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2013 (endret) Tror du at jeg ville fått 4 på matte eksamen hvis jeg har vært "matte geni"? Jeg er langt ifra å være matte geni. Ingen blir født matte geni, det gjelder bare å jobbe og være bestemt. F.eks nå går jeg i klassen sammen med en kompis i R2, og vi begge har fått bare 6'ne så langt i år (bortsett fra heldags der vi begge fikk 5+). Men han var mye, mye bedre enn meg i matte (han er fortsett er) på første og andre året. Men så jobbet jeg jevnt med matte og ble mer strukturert. I sommeren før VG3 har jeg også jobbet litt selvstendig. I løpet av 1 måned ble jeg er ferdig med 60% av R2 boka. Og det gjorde at jeg fikk veldig lett overgang fra R1 til R2. Men det er selvfølgelig ikke en must for å få en 6. Hvis du vil bli god i matte, så prøv å sitte sammen med en som er bedre enn deg i matte. Prøv å lære av de beste, da blir du god. Også spør alltid læreren det du ikke forstår, og når jeg mener alltid så mener jeg alltid. ALDRI gå videre til neste oppgave uten at du har forstått det forrige. Og det gjelder ikke bare matte, det gjelder alle fag. Hvis du gjør det derimot, så får du flere og flere problemer etterhvert. Og da blir det veldig vanskelig å få 6. Hvis du slit med lekser så kan du spørre her på diskusjon.no eller matematikk.net. Hvis du sliter med et spesifikt emne innenfor matematikk, så prøv å sett deg en dag og gjør så mange oppgaver du kan knyttet til bare dette emnet. Igjen eksempel, hele andre året slett jeg veldig med sannsynlighet. Og det var bare sannsynlighet som dro meg ned på hver eneste prøve. På slutten av andre året, rett før en viktig prøve, gjorde jeg hele dagen bare sannsynlighetsoppgaver. Også kommer jeg til prøven, og plutselig er sannsynlighetsoppgaven den ekleste oppgaven på prøven. Hvis jeg bare gjorde en "sannsynlighetsdag" i starten av året, ville jeg fått 6 i r1. Det er også veldig lurt å løse eksamensoppgaver før prøven. Det viser om du har forstått stoffet eller om du trenger å jobbe litt mer. Jeg har ikke forandret så mye siden vg1. Hovedforskjellen er at jeg var nå mer bestemt at nå skal jeg få 6 og jeg ble mer strukturert. Jeg har litt vanskeligheter med å følge med i timene(bortsett fra matte hvor det er naturlig at alle gjør så mange oppgaver de kan) og derfor må jeg vanligvis jobbe hardt rett før prøven. På andre året brukte jeg vanligvis 2 dager før prøven til å lese og gjøre alle oppgavene(da snakker jeg om kjemi og fysikk). Og husk at det er viktig å forstå absolutt alt som står i boka, ellers er det vanskelig å få 6. Du må være litt tålmodig. På tredje året har jeg økt det tallet opp til 4/3 dager. Det kan variere selvsagt(f.eks 1 dag for religion kan være nok). Jeg sier ikke at det er en bra metode/teknikk for å lære ting, men det fungerer for meg. Det beste ville vært å jobbe jevn hele veien, samtidig som du gjør litt ekstra før prøven. Det er ikke alltid at jeg gjør lekser. Jeg prøver å gjøre mattelekser nesten alltid, fordi jeg syns at det er viktig. Men i fagene som kjemi, fysikk, religion, historie, norsk gjør nesten aldri lekser. Jeg sier selvfølgelig ikke at du må ikke gjøre lekser, det må du, for at de øker sjansene dine for å få 6. Men jeg tror at det er ikke det viktigste for å få 6. Nei jeg er ikke alene i klassen som har toppkarakterer i realfagene. Det er bare fire stykker på skolen min som har R2, Kjemi 2 og Fysikk 2 samtidig. Noen er bedre i f.eks Kjemi enn i matte. Noen er motsatte. Noen har noen femmere selvsagt, men vi alle fire ligger på omtrent det same nivået. Du må ikke være absolutt best i faget for å få 6. Det er ikke noe problem at du har fått 4 på skriftlig matte eksamen i 10. Bare se på det at du må jobbe enda hardere for å bli god. Jeg har forresten også fått 4 på skriftlig matte eksamen i 10. Jeg kan skylde på at jeg kanskje hadde noen språklige vanskeligheter, for at jeg bodde mindre enn 1 år i Norge på det tidspunktet. Men det var ikke det, jeg var rett og slett for dårlig. Så mitt råd til deg: ikke vær så negativ, og gjør alt for å realisere drømmen din. Lykke til. Sorri for kanskje litt dårlig norsk. Tingen er at jeg har bodd i Norge i bare 3,5 år. Hey Metyo. Først vil jeg bare takke for et godt og utfyllende innlegg, også må jeg bare beklage for at jeg ikke har svart deg på en stund. Det blir vannskelig å toppe det innlegget du skrev. Selvom jeg ikke kommer til å skrive i nærheten av så langt som deg, håper jeg du aksepterer det som et svar ihvertfall Du skriver at du hadde 4 i matte i likhet med meg på skriftlig eksamen 10. Jeg må bare fortelle deg noe. Jeg hadde nesten 2 i matte i 8.klasse. I 9.klasse endte jeg på en 3er. I 10.klasse 4 + 4 på skriftlig eksamen. Nå går jeg 1.året på vgs. Hele forrige semester fikk jeg bare 4ere, men siste prøve satt jeg foten ned. Tema denne gangen var eksponential funksjoner og sannsynlighet 2.termin, vgs. Jeg jobbet godt og jevnt før prøven. Jeg sørget for at jeg forsto alt. På prøven endte jeg med en 5+. Det var første gang jeg hadde fått noe med 5 idet heletatt. Neste uke har jeg prøve i matematikk igjen. Da er tema Algebra, kvadratsetningene, likningsett, andregradslikninger ..og alle de greiene. Jeg har allerede startet, og skal jobbe mer med dette slik at jeg ender på samme karakter som sist prøve. Hvis jeg gjør det, avhenger tentamen helt om hva jeg får på kortet.4 eller 5. Problemet mitt er at jeg syntes temaene vi hadde forrige semester var litt vannskelige. De handlet om regresjon, linjediagrammer der man skulle finne topp-bunn punkter, asymptoser.. Og andre greier. Jeg er redd for å faile litt der på tentamen. Jeg er litt som deg. Jeg liker egentlig ikke å gjøre lekser. Men matte prøver jeg å få gjort, fordi det vet jeg at er nødvendig. Må bare også takke deg og elijah for sidene dere nevner. Jeg har tenkt å lese på R1 i sommerferien. Jeg stresser ganske mye. Prøver å ikke tenke på skolen og slikt, men desverre tenker jeg på skolen for mye per dag. Ellers har jeg ikke mye annet å spørre om. Takk for tipsene dine! Jeg setter stor pris på at du skrev det innlegget! BTW: Du skriver god norsk for å bare ha vært i Norge i 3.5år! Men du, hva har du tenkt å studere etter VGS? Endret 10. mars 2013 av Slund Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 (endret) Du kan ta opp fag, skaffe masse ekstrapoeng på diverse måter også videre. Du har all tid i verden, og så lenge du er motivert (det ser ut til å være største problemet her) skal du fint klare å komme inn på medisinstudiet i Norge. EDIT: For å legge til på kommentaren til han nedfor. Du er bare 16-17år? Ta det litt med ro da og gjør som andre sekstenåringer og drikk deg ihjel og kos deg -- stresse og være seriøs kan du (og må du) være senere (på vgs og) på universitetet. Endret 11. mars 2013 av Zodihax Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 10. mars 2013 Del Skrevet 10. mars 2013 Igjen, så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du stresser. Selvsagt, gjør så godt du kan, men ikke ødelegg deg selv. Du må nesten bare forvente å bruke et år eller to på å ta opp igjen fag. Er ikke du bare 16-17 år? Ro ned og stress ned. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 11. mars 2013 Del Skrevet 11. mars 2013 (endret) Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, så det kan hende at det er nevnt, men det at samfunnsfaglæreren din sier at samfunnsfag er et vanskelig fag er tull. Alle mine venner som har tatt opp samfunnsfag har fått 6. Han ene leste bare dagen før, og under pausene på jobb(!) og fikk 6. Det kreves heller ikke så mye av å få toppkarakter i samfunnsfag, du trenger bare å være bittelitt samfunnsorientert og kunne de ulike begrepene i samfunnsfagboken. Geografi vet jeg ikke så veldig mye om, men jeg har to venner som tok opp det, og begge fikk 6. Natufag har jeg hørt er også enkelt, selv om det er delt inn i en skriftlig og muntlig. Den skriftlige delen består bare av avkrysningsoppgaver, så det er lett. Siden du skal velge realfag i 2. har du nok gode kunnskaper av det som kreves å gjøre det bra i den muntlige delen. Ikke gi opp, du kan ta opp fagene og få en del 6ere. Endret 11. mars 2013 av Eksboks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå