Gå til innhold

EA truer kunde med ban, får ikke refundere penger for kjøpet av SimCity


Anbefalte innlegg

http://www.ea.com/1/service-updates

 

Dette der den største grunnen til å ikke kjøpe sim city for min del.

Battle for middle earth 2 , et av de første spillene jeg spilte på min xbox 360 i 2006.

server shut down.

 

Hva om man får lyst å spille sim city om noen år? EA stenger jo ned sine servere i hytt å pine.

 

Nei jeg skjønner godt at det er vanskelig å holde seg unna EA spill (jeg kjøpte dead space 3 selv), men som folk sier, vi er selv skyld i dette. Så lenge vi kjøper produktene støtter vi EA på den eneste måten de bryr seg om.

Endret av BakaBerg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder spill ifra selskaper som EA som jeg selv ønsker å se råtne i konkurs så ta heller å last de ned fra TPB. Om vi alle laster ned spillene deres uten å betale så vil de etterhvert bli konkurs og vi vil slippe EA møkka. Personlig så ville æ se det på en befrielse å slippe å se Fifa og all askens møkka sport-spill i butikkene. Bring back, Acclaim and THQ. Gi oss BMX XXX 2 Hyper Combo Slutty Edition :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilsvarende Steam og omtrent samtlige andre digital distribusjonstjenester for spill, med andre ord. Så du får kjøre samme hat-løp mot dem siden du først er så godt i gang. Lykke til!

 

er fullstendig klar over valve(husker godt half life2 fiaskoen!), men skal man velge mellom 2 onder så faller valget lett på valve. med det sakt så kommer jeg aldri til å bruke valve, eller kjøpe noe fra dem igjen etter half life2 fiaskoen...

Endret av 64Zombie
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke snakk om at kontoen blir stengt etter refund, men står jo tydelig at hvis kjøperen prøver å presse denne saken videre så vil han få kontoen bannet. Det er jo en helt annen sak og ulovlig å gjøre.

 

Det er jo akkurat det det ikke gjør. - Kundeservice-representanten svarer på at om han logger en "dispute" på betalingen mot banken sin så vil kontoen bli sperret - noe som er helt normalt.

Lenke til kommentar

Steam og origin er ikke det samme, så det blir litt feil å likestille disse to.

 

Origin er en EA store, og når man da klager på et EA spill blir det noe annet enn å klage på et tilfeldig spill på STEAM, da valve har fælt få spill på STEAM.

 

Så det argumentet om at "alle andre" også ville lukket kontoen din kjøper jeg ikke.

Lenke til kommentar

Så det argumentet om at "alle andre" også ville lukket kontoen din kjøper jeg ikke.

Ved mistanke om uautorisert bruk av kredittkort for å betale for en tjeneste, så vil kontoen sperres frem til det er ferdig utredet. Og her snakker vi ikke om en reklamasjon mot kredittkortselskap ut fra norske regler, men en dispute etter amerikanske regler. En slik dispute betyr at man hevder kortet har blitt misbrukt til å betale for noe man ikke har bestilte. EA vil selvfølgelig ikke tillate videre aktivitet på en konto hvor kunden hevder at kortet er misbrukt.

 

Forsøk å send en liknende klage via banken på betalinger for spill på Steam, og se om kontoen din fortsatt er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hehe. Like moro her gang det er store online releaser.. Dukker opp så mange nye grinunger at jeg blir litt trist inni meg.

Skulle nesten tro folk hadde resevert seg noen "Syke dager" fra Skole\Jobb, slik at de kunne spille SimCity fra release dagen.

 

Ja, EA burde absolutt ha forberedt seg mye bedre ang serverkapasiteten osv, men at folk skal grine og spørre om refund fordi de ikke får spillt med en gang er jo bare latterlig.

Blir som at jeg skal søke refund på MMO abbonomenter pga serverene er nede for oppdatering eller andre grunner.

 

Ting vil roe seg i løpet av noen få dager. Forhåpentligvis så blir ting bedre utover kvelden.

 

Noen folk har ikke godt av dataspilling.. :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved mistanke om uautorisert bruk av kredittkort for å betale for en tjeneste, så vil kontoen sperres frem til det er ferdig utredet. Og her snakker vi ikke om en reklamasjon mot kredittkortselskap ut fra norske regler, men en dispute etter amerikanske regler. En slik dispute betyr at man hevder kortet har blitt misbrukt til å betale for noe man ikke har bestilte. EA vil selvfølgelig ikke tillate videre aktivitet på en konto hvor kunden hevder at kortet er misbrukt.

 

Forsøk å send en liknende klage via banken på betalinger for spill på Steam, og se om kontoen din fortsatt er tilgjengelig.

 

Steam og Origin er ikke det samme, trodde jeg gjorde det ganske klart ? Så jeg forstår ikke den siste setningen din.

 

Merko joda internett er noe overdrevet til tider, men du misser jo poenget og har jo ikke satt deg inn i hvorfor folk reagerer. Det første du bør gjøre før du utaler deg om noe, er å faktisk vite noe om saken. Rart innlegg.

Lenke til kommentar

 

Steam og Origin er ikke det samme, trodde jeg gjorde det ganske klart ? Så jeg forstår ikke den siste setningen din.

Nei, de er ikke det samme, men begge ville stengt kontoen din dersom du la inn en klage om kredittkortsvindel. Så det er ikke noe "forferdelig som EA truer med" slik mange vil ha det til. Det er standard prosess hos samtlige seriöse selskaper dersom en rapportering om kredittkortsvindel blir lagt inn at kontoen sperres.

Lenke til kommentar

Alternativet er at EA tillater at en konto som mistenkes for kortsvindel fritt benyttes videre av det som kan være svindlere - for det er jo det kunden egentlig har rapportert. Svært få seriøse selskaper vil tillate noe slikt, er som nevnt i TEEs post helt standard at dette rapporteres inn slik at kontoen sperres og gjennomgår en grundig undersøkelse.

Lenke til kommentar

Hehe. Like moro her gang det er store online releaser.. Dukker opp så mange nye grinunger at jeg blir litt trist inni meg.

Skulle nesten tro folk hadde resevert seg noen "Syke dager" fra Skole\Jobb, slik at de kunne spille SimCity fra release dagen.

 

Ja, EA burde absolutt ha forberedt seg mye bedre ang serverkapasiteten osv, men at folk skal grine og spørre om refund fordi de ikke får spillt med en gang er jo bare latterlig.

Blir som at jeg skal søke refund på MMO abbonomenter pga serverene er nede for oppdatering eller andre grunner.

 

Ting vil roe seg i løpet av noen få dager. Forhåpentligvis så blir ting bedre utover kvelden.

 

Noen folk har ikke godt av dataspilling.. :ph34r:

 

Så folk skal bare legge seg til rette å bli kjørt opp i brunøyet av EA? Jeg har egentlig ikke noe problem med at SimCity er et spill som må spilles gjennom servere. Simulasjonen i spillet er såpass high end at det kjøres gjennom serverne til EA (ifølge EA/Maxis). Jeg vet jeg ikke hvor store ressurser som brukes i spillet eller om en vanlig PC også kunne gjort dette, men "alltid-online" tror jeg er noe som er kommet for å bli.

 

Men når EA først skal lansere et såpass stort spill er det amatørmessig at de ikke anslår sin egen serverkapasitet bedre. Jeg tror at de visste at dette kom til å skje, men istedet for å øke serverkapasiteten så venter de heller til at trafikken jevner seg ut. De sparer penger men det spørs om det er verdt den negative PRen. Det samme skjer med Fifa hvert år. Men der kan du jo spille offline så mye du gidder.

 

Poenget var vel at når man tillater slike ting som å ikke kunne spille selve spillet man har betalt for i visse perioder på grunn av spillselskapets egen grådighet vil de fortsette å utnytte brukerne sine.

Lenke til kommentar

Så folk skal bare legge seg til rette å bli kjørt opp i brunøyet av EA? Jeg har egentlig ikke noe problem med at SimCity er et spill som må spilles gjennom servere. Simulasjonen i spillet er såpass high end at det kjøres gjennom serverne til EA (ifølge EA/Maxis). Jeg vet jeg ikke hvor store ressurser som brukes i spillet eller om en vanlig PC også kunne gjort dette, men "alltid-online" tror jeg er noe som er kommet for å bli.

 

Men når EA først skal lansere et såpass stort spill er det amatørmessig at de ikke anslår sin egen serverkapasitet bedre. Jeg tror at de visste at dette kom til å skje, men istedet for å øke serverkapasiteten så venter de heller til at trafikken jevner seg ut. De sparer penger men det spørs om det er verdt den negative PRen. Det samme skjer med Fifa hvert år. Men der kan du jo spille offline så mye du gidder.

 

Poenget var vel at når man tillater slike ting som å ikke kunne spille selve spillet man har betalt for i visse perioder på grunn av spillselskapets egen grådighet vil de fortsette å utnytte brukerne sine.

Aner ikke om dette spillet er den første store releasen du er med på, men med populære online spill, så er dette noe som skjer absolutt hver gang. Ingen unntak.

Man må bare bli vandt med det først som sist.

 

Det EA derimot skulle ha gjort er å åpne serverene samme dato som nå, bare at den "offisielle" release datoen kunne ha vært en uke frem, da hadde vi nok sluppet dette gnålet :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3
Så folk skal bare legge seg til rette å bli kjørt opp i brunøyet av EA? Jeg har egentlig ikke noe problem med at SimCity er et spill som må spilles gjennom servere. Simulasjonen i spillet er såpass high end at det kjøres gjennom serverne til EA (ifølge EA/Maxis). Jeg vet jeg ikke hvor store ressurser som brukes i spillet eller om en vanlig PC også kunne gjort dette, men "alltid-online" tror jeg er noe som er kommet for å bli. Men når EA først skal lansere et såpass stort spill er det amatørmessig at de ikke anslår sin egen serverkapasitet bedre. Jeg tror at de visste at dette kom til å skje, men istedet for å øke serverkapasiteten så venter de heller til at trafikken jevner seg ut. De sparer penger men det spørs om det er verdt den negative PRen. Det samme skjer med Fifa hvert år. Men der kan du jo spille offline så mye du gidder. Poenget var vel at når man tillater slike ting som å ikke kunne spille selve spillet man har betalt for i visse perioder på grunn av spillselskapets egen grådighet vil de fortsette å utnytte brukerne sine.

Det er ulønnsomt å skalere en server park opp, for noen dager / uker, og deretter skalere den ned igjen, siden trafikken har blitt mye mindre enn på de første dagene / ukene.

Lenke til kommentar

Har ikke så mange spill på min origin konto, men hadde vært litt surt om jeg hadde mistet de 2 jeg har (selv om jeg ikke spiller de atm). Men neste gang jeg kommer til å kjøpe et spill på Origin kommer jeg først til å lage meg en ny Origin konto og bruke Mastercard. Da kan de bare sperre den så mye de vil...

 

Jeg låvet meg selv å ikke bruke origin mer etter 3 uker med økonoiske problem med swtor, men inser at origin slipper spill jeg har veldig lyst å spille fra tid til annen.

 

Å klage på forum hjelper ikke, å få support på live support hjelper heller ikke og sende mail kommer vi ikke noen vei med. Så da er det faktisk kun å lage ny origin konto med hvert spill jeg kjøper fra de jeg har igjen av valg. Heldigvis kjøper jeg YTTERST få spill der.

 

Det er ulønnsomt å skalere en server park opp, for noen dager / uker, og deretter skalere den ned igjen, siden trafikken har blitt mye mindre enn på de første dagene / ukene.

 

Er det også ulønnsomt å ha fornøyde kunder eller er det lønnsomt med et tonn med negativ presse over hele verden ? Når de velger en slik DRM løsning må de få det til å funke.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Aner ikke om dette spillet er den første store releasen du er med på, men med populære online spill, så er dette noe som skjer absolutt hver gang. Ingen unntak.

Man må bare bli vandt med det først som sist.

 

Det EA derimot skulle ha gjort er å åpne serverene samme dato som nå, bare at den "offisielle" release datoen kunne ha vært en uke frem, da hadde vi nok sluppet dette gnålet :)

 

Hva mener du med at dette skjer hver gang, eneste spillet som har vært noe i nærheten av å ha feilet så grundig er Diablo 3. Eller prater du om MMO`er? Ingen ifra EA fortalte meg i forkant av release at SIMCity nå hadde blitt en MMO, og hadde de gjort det hadde jeg aldri kjøpt det.

 

Poenget her er at det ikke er noen unnskylding for det de driver med og ingen kjøpere skal ta høyde for slikt. Og du verken trenger eller burde forsvare dem på noen måte, det blir så ukritisk at det gjør vondt og kan i beste fall defineres som selvmål. Det er nemlig grådighetskulturen i EA (og etterhvert store deler av spillbransjen generelt) som ene og alene forårsaker dette, ikke oss, og det er noe man så absolutt burde reagere på. Man skal være en passe ukritisk tøffel om man godtar å ha sittet som en klovn i opptil flere dager og kastet bort tid og penger av den enkle grunn at EA skal maksimere profitt på min bekostning. De fornekter seg på ingen måte der de altså stiller seg i veien for meg og Maxis og tvinger oss til å bli avhengig av dem videre i en slags leieavtale til fullpris, noe som selvfølgelig er helt uinnteressant for alle andre enn dem selv. Når de da ikke engang viser oss den respekten at de bruker de ressursene som må til for å få sin egne elendige løsning til å funke (som forøvrig KUN bunner ut i frykt for piratkopiering), og feiler såpass grundig at jeg ikke engang får spillt spillet jeg har leid for 500,-, blir jeg målløs.

 

Det er viktig at de får høre at en always DRM løsning som dette ikke blir akseptert i framtiden og like viktig er det at vi faktisk velger det bort neste gang noen sleipinger, EA eller andre, prøver å dra utviklingen i slik en feil retning.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at dette skjer hver gang, eneste spillet som har vært noe i nærheten av å ha feilet så grundig er Diablo 3. Eller prater du om MMO`er? Ingen ifra EA fortalte meg i forkant av release at SIMCity nå hadde blitt en MMO, og hadde de gjort det hadde jeg aldri kjøpt det.

Mer eller mindre alle populære spill som krever en innlogging server på nettet har hatt 'samme' overbelastning under release, ikke bare MMO's, men også spill som Diablo 3 etc (Som forøvrig er et mmo..). Nå er det i hovedsak MMO'er som har innlogging via nettet, så er veldig begrenset med hvilke andre 'singelplayer' spill som bruker online registrering.

 

Forsvarer på en måte ikke EA, men blir bare litt oppgitt når det kommer nye folk som opplever et populært online spill. Blir samme hylene hver gang :)

Jeg har opplevd dette på så mange online spill nå at jeg var klar over at det ville bli litt trøbbel i starten, slik er det bare. deal with it.

 

Det at du sier EA ikke gjør noe får stå for din regning, de har økt serverkapasiteten med over 120%. Men ja, noen feil har de gjort, det gjør de alle.. :)

Lenke til kommentar

Det er ulønnsomt å skalere en server park opp, for noen dager / uker, og deretter skalere den ned igjen, siden trafikken har blitt mye mindre enn på de første dagene / ukene.

 

Du mener det er lønnsomt å kjøre en skandaløs lansering med forbrukerslakt overalt på sosiale medier og review-nettsteder, masse negativ PR på forum og i anmeldelser, spillere som krever pengene tilbake og sverger å aldri kjøpe EA-produkter igjen, butikker som slutter å selge spillet fordi det ikke er et brukbart produkt?

 

Hva tror du lønner seg mest? Ha nok servere og gjøre en perfekt lansering med stor tilstrømning av spillere -- eller spare på servere, ta en katastrofelansering og jage vekk både nåværende og fremtidige kunder, men likevel trappe opp serverkapasiteten etter lansering? De har ikke tjent en pøkk siden de når har flere servere likevel, men har tapt stort på å drite så totalt på draget.

Endret av Den åttende profet
Lenke til kommentar

Hva tror du lønner seg mest? Ha nok servere og gjøre en perfekt lansering med stor tilstrømning av spillere -- eller spare på servere, ta en katastrofelansering og jage vekk både nåværende og fremtidige kunder, men likevel trappe opp serverkapasiteten etter lansering? De har ikke tjent en pøkk siden de når har flere servere likevel, men har tapt stort på å drite så totalt på draget.

For å ta den kyniske og rent ökonomiske delen av det. Det som lönner seg er å ta et par uker med hylende gamere mens man kommer fram til hvor mye kapasitet som trengs, istedet for å pöse på med kapasitet som kan vise seg å väre ekstremt overdimensjonert.

 

EA er kanskje ikke de snilleste i klassen, men de er ikke dumme heller. Samtlige undersökelser som har blitt gjort angående kundetilfredshet viser at det store flertallet av de som hyler "jeg skal aldri kjöpe fra dere igjen" kommer raskt tilbake. De få som ikke kommer tilbake er ikke noe stort tap, og er ikke verdt kostnaden med å pöse på med overkapasitet.

 

Når det gjelder negativ PR, så er effekten av den også begrenset, särlig for et selskap med en så stor kolleksjon av spill og underselskaper som EA. Stormen gir seg etter noen uker, og alt blir glemt fram til neste store lansering, hvor de samme som aldri skulle kjöpe noe igjen, nok en gang hyler ;)

 

Og EA har nok tjent bra på SimCity. Det de har måttet oppgradere av kapasitet etter lansering er nöye beregnet, og gir en bedre lönnsomhet enn å skulle lansere med overkapasitet. Dere har jo allerede kjöpt og betalt for spillet, så profitten har de allerede fått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...